Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 11 till 12 av 12

Ämne: Antenner, sladdar och uttag

  1. #11
    Villa uttag brukar oftast va dom med minst dämpning. Slututtagen (villauttag) är det ingen dämpning alls i, bara filter för tv resp radio frekvenser. Annars är det 6/2 uttag som oftast används ifall man ska kaskad koppla. Om nu uttag finns, testa att koppla bort dom helt och se ifall det blir skillnad, är det verkligen en fördelare du har och inte en tapp? Dessa finns i en uppsjö olika modeller. Fast du hade väl testat och bytt plats på kablarna på fördelaren?

  2. #12
    Tack för alla svar!

    Det tog ett tag innan jag fick tummen ur och kollade vidare på det här, målade om vardagsrummet i veckan..

    Jag började med att byta utgångar i splittern samt anslutningsssladden till boxen och det förändrade ingenting så förmodligen så behöver Sagem boxen bättre signal än Sony TVn.

    Kollade Teracoms kartor och deras sändarförslag. Det slutade med att jag riktade om antennen till Motala masten (31 km bort) istället för masten på Linköpings vattentorn (7 km bort). Det är väldigt platt här på Östgötaslätten men jag har inte fri sikt mot vattentornet (inte ens på taket) så det kanske inte är så konstigt.

    Nu säger Sagem boxen att jag har 50% signalstyrka och 98% signalkvalitet på alla MUXar och det antar jag att jag får vara nöjd med, taket dämpar väll en del. Får väll se om det blir något problem i ymnigt snöfall eller liknande. ...och om det blir problem med låg signalstyrka antar jag att lösningen är en förstärkare vid antennen eller att sätta antennen utanför taket.

    /Joakim

Liknande ämnen

  1. Dubbelt SAT-uttag med genomföring?
    Av s_a i forum Övrigt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-09-01, 21:47
  2. Nybörjarhjälp - funkar mitt uttag?
    Av peck i forum Com Hem
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2008-10-02, 19:31
  3. Volvo V70 speciella cig. uttag?
    Av Frallan i forum Övrigt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-07-22, 17:16
  4. Svar: 17
    Senaste inlägg: 2007-04-09, 16:26
  5. 1 uttag, 2 TV:s, Inga sladdar?!?
    Av gza123 i forum Com Hem
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-11-07, 12:05

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss