Sidan 2 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 11 till 20 av 39

Ämne: 2 LNB Thor och Sirius, hjälp uppskattas.

  1. #11
    Kan du inte göra en manuell sökning på en transponder från respektive satellit för att se vad du får in, eller om du över huvudtaget får in något?

  2. #12
    Nu har jag fått det att fungera fast med två separata paraboler. Återstår att se när man får tid och orka att fixa in båda på samma tallrik för det estetiska sinnet skall bli tillfredställt.

    Tack för alla svar!

  3. #13
    har köpt mig en ny tallrik och tillbehör.
    försökt rikta in skiten efter thor, och fått bra signal nu. men jag läser att man då skall få sirius på köpet... det vill sig dock inte lika bra.

    har en triax td64 tallrik, med duo block.... såg dock just att denna hållare är följande; 300716 DuoBlock, 6 gr, grå 3 GraderGrå
    Det borde innebära att jag inte får in sirius när jag riktat den efter thor? Skiten skall väl ha 6 grader?
    Säg om så är fallet, så jag kan gå och pissa på idioten som sålde denna dyra förbannade skiten.

  4. #14
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Ja, det är 6 grader emellan Sirius och Thor eftersom Sirius ligger på 5 grader Öst och Thor på 1 grad Väst. Däremellan är det 6 grader.

    Om du har riktat in parabolen så att det vänstra huvudet (sett bakifrån parabolen) tar in Thor så skall du automatiskt få in Sirius på det högra huvudet (sett bakifrån). Du kan kolla att det verkligen är det vänstra huvudet (bakifrån) som tar emot Thor genom att tillfälligt koppla bort kabeln till det andra huvudet. Funkar Thor då så ligger den på rätt huvud.

  5. #15
    Citat Ursprungligen postat av atomized Visa inlägg
    Ja, det är 6 grader emellan Sirius och Thor eftersom Sirius ligger på 5 grader Öst och Thor på 1 grad Väst. Däremellan är det 6 grader.

    Om du har riktat in parabolen så att det vänstra huvudet (sett bakifrån parabolen) tar in Thor så skall du automatiskt få in Sirius på det högra huvudet (sett bakifrån). Du kan kolla att det verkligen är det vänstra huvudet (bakifrån) som tar emot Thor genom att tillfälligt koppla bort kabeln till det andra huvudet. Funkar Thor då så ligger den på rätt huvud.
    Jadå, det är rätt lnb som tar in thor.
    problemet är dock att då är hållaren 3 grader, men jag skall ha en som är 6 grader på...?

    eller skulle det gå att få in bägge på en med en 3 graders duo block?

  6. #16
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Citat Ursprungligen postat av Shabo Visa inlägg
    Jadå, det är rätt lnb som tar in thor.
    problemet är dock att då är hållaren 3 grader, men jag skall ha en som är 6 grader på...?

    eller skulle det gå att få in bägge på en med en 3 graders duo block?
    Det måste vara 6 grader, 3 funkar inte.
    Det är lite svårt att se av din länk vad de menar. Det står "6 gr" i rubriken och "3 grader" längre ner i texten...

    Står det nåt vettigt på själva LNB:et?

  7. #17
    Citat Ursprungligen postat av atomized Visa inlägg
    Det måste vara 6 grader, 3 funkar inte.
    Det är lite svårt att se av din länk vad de menar. Det står "6 gr" i rubriken och "3 grader" längre ner i texten...

    Står det nåt vettigt på själva LNB:et?
    Nej, 3 grader fel borde ju betyda att det inte blir någon vidare signal, som jag märkt.

    På påsen som duo blocket kom i, så står det "3 deg" på. borde troligtvis innebära 3 degree. (?) måste nog ha fått fel lnb-hållare då, eftersom jag får in thor med jättebra signal, men sirius ligger på SNR 60 AGC 80 ungefär. och en del BER.

  8. #18
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Citat Ursprungligen postat av Shabo Visa inlägg
    Nej, 3 grader fel borde ju betyda att det inte blir någon vidare signal, som jag märkt.

    På påsen som duo blocket kom i, så står det "3 deg" på. borde troligtvis innebära 3 degree. (?) måste nog ha fått fel lnb-hållare då, eftersom jag får in thor med jättebra signal, men sirius ligger på SNR 60 AGC 80 ungefär. och en del BER.
    Allt verkar tyda på att du fått fel hållare. Du måste ha en hållare med 6 grader emellan huvudena för att få in Thor + Sirius. Du får nog vända dig till dem du köpt grejorna av och begära att få byta.

  9. #19
    Hoppas jag inte gör bort mig om jag går upp och säger att det är fel. hoppas inte det är jag som klantat mig nånstans. men det tror jag inte.

    det är väl lite svårt att mäta lutningen på nuvarande hållare?

  10. #20
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    Shabo, nja svårt och svårt, lite krångligt men inte mer än så.

    Om du sätter t.ex. snöre från varje LNB till mitten av parabolen, antar att en parabol sitter monterad i mitten, då ska vinkeln längst in vid parabolen vara 6 grader. Alternativt kan du ta en pappskiva och rita av.

    Men visst kan du gå till butiken, dom kommer nog inte skratta åt dig, det är ju bara bra om dom kan kolla att det verkligen är en 6 graders grej du har. Sedan att du skaffade dig ett monoblock är bra för det är just det som är grejen, bara man får in Thor på rätt LNB så får man automatiskt in viasat på den andra. Det som är tanken bakom dessa produkter.

    Då slipper man även krångla med mätinstrument och klarar sig med t.ex. en dekoder samt TV och att någon kollar hur signalnivån blir på TVn när den är igång. Det finns ju monoblock med 3graders skillnad, dom kanske har gett dig fel produkt. Det är iofs vanligare med 6grader eftersom just viasat och CD är mest intressant här i norden.

Liknande ämnen

  1. HD-picons för Thor 0.8 och Sirius 4.8
    Av Ducce i forum Dreambox
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2010-05-30, 11:23
  2. Thor/Sirius-utrustning
    Av Blixten1 i forum Viasat
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2010-04-24, 11:32
  3. Parabolantenn - Thor 1/Sirius 4
    Av follo1992 i forum Viasat
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2009-10-11, 20:39
  4. [LÖST] Thor och Sirius! Hur gör man??
    Av Ec0113 i forum Övrigt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2003-12-22, 13:46
  5. En snabb fråga, hjälp uppskattas.
    Av Dented i forum Boxer
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2003-04-17, 20:12

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss