Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 11 till 20 av 24

Ämne: Comhems Humax (CXHD-1000C) till CanalDigital?

  1. #11
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Jan 2007
    Inlägg
    359
    Tackad
    7 gånger
    Intressant, Det MrBlue skriver ovan fungerar och jag kom in i service-menyn på min CXHD-1000C - Kallas "Hidden Menu"

    Den innehåller endast detta:

    Kod:
    *IRD to IRD
    *Password Reset
    *Chip ID XXXX XXXX
    *Tid 0H 1M 29S
    IRD to IRD och Password Reset är valbara - men jag har inte testat dem ännu.

    Chip ID innehåller en sifferkod som jag ersatte med X - både Chip ID och Tid är endast information - ej valbart.

    Någon som vet vad det innebär att ändra "IRD to IRD" och "Password Reset" ?

  2. #12
    Medlem
    Reg.datum
    Nov 2008
    Inlägg
    60
    Tackad
    1 gånger
    Enligt den stora webben:

    IRD to IRD används för att kopiera mjukvara och inställningar från en humax box till en annan.

    *Download Instruction for IRD to IRD.

    Please follow these instructions step by step:
    1. Connect the two receivers using a serial cable.
    2. Switch on the master IRD, leave the slave IRD switched off.
    3. The master IRD is the IRD you want to transfer data from.
    4. Go to the STB Status menu on the master IRD.
    5. Press "Red" -> "Green" -> " Yellow" -> " Blue" -> " White" key of the RCU in sequence.
    6. one of the following buttons on the remote control depend on what you want to transfer
    - Press "1" if you want to transfer the loader (change loader s/w)
    - Press "2" if you want to transfer application software.
    - Press "3" if you want to transfer the setting data (copy Main menu setting value).
    - Press "4" if you want to transfer Information data only (bouquet and channel list).

    Så jag vet inte om det hjälper direkt... :errf:

  3. #13
    Medlem
    Reg.datum
    Nov 2008
    Inlägg
    60
    Tackad
    1 gånger
    Tydligen ska det enligt ett rykte gå att hitta och se på kanaler om man inaktiverar dynamisk uppdatering av mjukvara i servicemenyn. Gå in till ird to ird bläddra ner till dynamisk uppdatering och inaktivera. Har ingen humax själv så gör detta på egen risk

    password reset är till för om man lösenskyddar vissa kanaler, och glömmer sitt lösen :whistle:.

  4. #14
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Jan 2007
    Inlägg
    359
    Tackad
    7 gånger
    Tackar, var på väg till jobbet i morse så jag hade hade inte tid att kolla upp det ytterligare själv.

    Service-menyer ska man ju vara lite försiktig med så jag tänkte att det är bättre att slänga ut frågan här. Password reset förstod jag nästan, men som sagt - bättre ta det säkra före det osäkra.

    Gick in och avaktiverade dynamisk uppdatering under IRD to IRD menyn, men jag ser faktiskt ingen skillnad.

    Har testat med ett comhem kort som inte är pairat till boxen samt med ett Alex-kort - i båda fallen fastnar boxen på "Laddar konfigurationsdata - Var god vänta"

  5. #15
    Medlem
    Reg.datum
    Nov 2008
    Inlägg
    60
    Tackad
    1 gånger
    Ja, för mig låter det precis som ett flertal andra var inne på tidigare, att boxen kräver att man parar kort och box, oavsett om abonnemanget kräver det eller inte. Tror inte du ska lite på CD svar på den frågan, då de inte har någon vetskap om den aktuella boxen i fråga. Att en kanal fungerar beror nog på det undantag som gissningsvis finns för "fria" kanaler, alltså kanaler man kan se utan programkort. Eftersom CD inte skickar den typen av konfigurationsdata för parning i sitt nät så fastnar boxen där. Kan man inte stänga av kravet på parning i servicemenyn, eller någon annanstans i menyerna, ja, då är man nog tyvärr fast där, ända tills CD börjar skicka den datan i sitt nät.

  6. #16

    Comhem = Viaaccess, CD = Conax

    kan ju va det som ställer till det.

  7. #17
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Jan 2007
    Inlägg
    359
    Tackad
    7 gånger
    Yamaha - Nej ComHem är Conax med Viaccess-tunnel, man använder en Conax-cam för att titta på Comhem.

    Nu var det inte jag som försökte få igång boxen i Canal Digitals nät, jag har en extra box som jag sparat för att eventuellt köra något "hack" för att få HD-kanaler att fungera via Alex eller liknande.

    När jag själv sökte på dynamsik uppdatering hittade jag att det endast var ett sätt att få boxen att inte uppdatera sig automatiskt med ny firmware när det fanns tillgängligt i nätet.

  8. #18
    Har försökt googla på någon servicemeny till humax cxhd5000c men hittar ingenting.... Någon som vet? Är jätte tacksam för något svar!!!!

  9. #19
    Citat Ursprungligen postat av freakyparty Visa inlägg
    Har försökt googla på någon servicemeny till humax cxhd5000c men hittar ingenting.... Någon som vet? Är jätte tacksam för något svar!!!!
    Kommer ej ihåg färgerna nu, men om man räknar färgerna från vänster. Är det 1.2.3.4.2.3.4 om du står i servicmenyn

  10. #20
    Färsking
    Reg.datum
    Feb 2010
    Inlägg
    18
    Tackad
    2 gånger
    Har någon lyckats få Humax CXHD-1000C att fungera i Canal Digitals kabelnät?

Liknande ämnen

  1. Svar: 8
    Senaste inlägg: 2010-01-18, 21:26
  2. Humax CXHD-1000c HD
    Av Freelock i forum Com Hem
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-01-11, 21:22
  3. Humax CXHD-1000C + Samsung LCD TV?
    Av berra123 i forum Övriga mottagare
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-10-30, 16:41
  4. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-12-10, 13:04
  5. HDMI->DVI Problem Humax cxhd-1000c
    Av Maker1978 i forum Övriga mottagare
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-02-28, 21:41

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss