Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Behöver lite hjälp med parabolval

  1. #1

    Behöver lite hjälp med parabolval

    Hej,

    Först av allt vill jag be om ursäkt om det är så att mina frågor är tidigare besvarade, dock kunde jag inte hitta dem i så fall.

    Nu till frågorna.

    Jag har precis köpt ett hus i en stockholmsförort som står på en ganska lummig tomt, dock tror jag att jag kommer kunna hitta lite plats mellan några träd.

    Det jag vill ha är en parabol som förutom att ta in CD även kan användas för att ta in lite fria kanaler från våra grannar osv, minns föräldrarnas gamla analoga astraparabol med massa tysk film...


    Mitt första problem är således att välja en parabol kommer senare när CD funkar att får problem med val av all annan kringutrustning för de andra sateliterna men om ingen har lust så kan vi ta det senare

    Jag bryr mig inte så mycket om att ha en platt eller liknande parabol utan vill ha en som funkar och är bra, dock inte alltför dyr.

    Den jag har tittat på är Wavefrontier torodial 90 artnr 1095 på satpro, eller kanske paketet som de har på sidan art nr 109532 (ser dock att de har en massa andra paket som kanske är bättre??).
    Är detta ett bra val?
    Finns det bättre val, typ triax eller liknande?
    Finns wavefrontier torodial 90 att köpa i stockholmstrakten i butik eller är satpro bäst?

    Tack på förhand

    Mvh
    Erik

  2. #2
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Mar 2009
    Inlägg
    277
    Tackad
    7 gånger
    t90 är nog en av de bästa parabolerna du kan köpa vad jag hört

  3. #3
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    1. Börja med att titta på andra hus i området, någon som har parabol, vart pekar den. För oftast pekar dessa mot Viasat eller CD. Då får du dig en uppfattning vart satelliterna finns, vilken riktning. Sedan kan du titta på din egen tomt och se om det kommer fungera. Så du inte har några träd och annat i vägen i just den riktningen.

    2. Antingen kör du med en europaparabol, 4st LNBs och en DiSEqC, finns även dem med 5st ingångar, så kan du montera upp en boxer antenn om du ändå ska sätta upp en parabol. Så kan du mixa in signalerna i kabeln och få ut boxerkanalerna (gratis eller betalkanaler).

    3. Är du inte intresserad av Viasat och CD (HDTV och sådant), kan du skaffa en parabol för Astra och Hotbird, plus antenn för boxer.

    En Wavefrontier Torodial 90 funkar nog bra, speciellt om du ska köra den som europa parabol. Det som kan vara krångligt är intstallationen, eller har du tänkt använda dig av någon firma. För själva monteringen och allt kan du göra själv men att ställa in den kan vara knepigt, det bör dock inte kosta mycket om allt redan är på plats och bara ska trimmas in. Går ganska snabbt om man har instrument.

  4. #4
    Hej,

    Tack för era snabba svar.

    Jag har tittat lite på hur de andra har sina paraboler och vet ungefärlig riktning, och sätter jag ut parabolen på tomten så skall det inte vara några problem.

    Att ha CD är för mig ett krav Vill ha deras HD kanaler. Så det där om Europaparabol låter som det jag vill ha .

    Så en Wavefrontier låter som ett bra val, eller om det finns nåfot bättre?

    Jag tänkte försöka pula upp den själv, på grund av lite olika skäl ett av dem att jag tycker det är roligt att leka och lära mig nya saker . Dock så får jag väl kanske kontakta någon om jag skulle misslyckas fatalt...

    Någon som vet vart jag kan hitta en firma i sthlm eller är nätet kanske det bästa som vanligt...


    Tack igen

    Mvh
    Erik

  5. #5
    Om du ska nyteckna ett abonnemang så brukar det ingå parabol + installation.
    Ta ett snack med installatören när du blir kontaktad om att du vill ha en europaparabol så kanske du kan ordna en deal så att du bara behöver betala mellanskillnaden
    Det största felet många datoranvändare gör, är att de inte vet vad de gör, men de gör det ändå !

  6. #6
    För mig blir det bara ett multirumabonnemang Har redan CD i sommarstugan , där bryr jag mig dock inte om resten av kanalerna Så tror ingen kommer kontakta mig tyvärr...

  7. #7
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    T-bird, det var en bra idé då sparar man lite pengar. Och visst kan man montera upp parabolen ordentligt själv, det är ju inte mera jobb än att man är lite händig och att man ser till att parabolen sitter ordentligt. Inte som en del parabolen som knappt en sitter fast och svajar i vinden för man valt en dålig monterings lösning.

    Om parabol-nissen endast ska ställa in parabolen, om du inte lyckas själv så kan det vara värt ta en firma för det jobbet, då vet man att det blir bra och sedan behöver man aldrig bry sig om det. Det är ju tidsåtgången för en installatör som kostar, montering tar tid, tro mig jag vet. Att bara rikta in och trimma in en parabol går rätt snabbt.

    dorren, har du redan CD i sommarstugan, men varför ha kort där om du inte vistas där, räcker med att ta med sig boxen varje gång man åker dit, bara koppla in och så är det klart. Slipper man dubbla abonnemang, sparar man pengar. Om det nu inte är så att du verkligen behöver extra abonnemang.

    Bara söka på eniro "parabol stockholm" exempel:

    C-Com AB
    Antenn & Digitalteknik i Stockholm AB

    Med flera, finns många företag.

  8. #8
    Hej, igen

    Ja T-Birds Ide var optimal om jag skulle ha helt nytt abonnemang

    När det gäller min sommarstuga så vistas jag en del där och ibland så har vi olika semestrar och då vill man se på tv på båda platser

    Jag måste säga att man är lite insöad på google, tänkte inte ens på att söka på eniro Ibland är man ett snille

    Får nog bli en Wavefrontier och lite mekande själv, sen får jag nog krypa till korset senare om det inte funkar hihi...

    Kom på en ytterliggare fråga, kör astra och de åp analogt fortfarande för alla deras kanaler, dvs kan jag fortfarande använda mina föräldrars gamla mottagare??

    Mvh
    Erik

  9. #9
    Det finns inte mycket analogt kvar kolla http://se.kingofsat.net/find2.php?nu...log&ordre=freq och se om du tycker att det är värt besväret, av dom kanaler som finns kvar finns förmodligen digitalt också
    Det största felet många datoranvändare gör, är att de inte vet vad de gör, men de gör det ändå !

  10. #10
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    De enda analoga kanalerna på Astra är tyska kanaler. Förmodligen är det bara en tidsfråga innan dessa upphör också. Annars finns det nästan inga andra analoga kanaler kvar vad jag vet.

Liknande ämnen

  1. Behöver lite hjälp :D
    Av SumoSilent i forum Dreambox
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-01-26, 20:47
  2. jag behöver lite hjälp
    Av ktj i forum Canal Digital
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2004-08-30, 20:32
  3. jag behöver lite hjälp
    Av madmax1 i forum Viasat
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2003-05-04, 20:26
  4. Behöver lite hjälp ;)
    Av twix i forum Viasat
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2003-04-15, 21:21
  5. [LÖST] Jag behöver lite hjälp!!!!
    Av mickan i forum Viasat
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2003-03-06, 18:58

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss