Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 17

Ämne: Hjälp med Dm 800 ....

  1. #1

    Hjälp med Dm 800 ....

    Hej

    Fick hem min Dm 800 idag. Jag började med att flasha om den till gemini 4.4. Allt funkar fint med bra bild m.m. Dock har jag några irriterande problem. Skulle uppskatta om någon ville hjälpa.

    1. Vet inte om jag är trött nu eller vad det är, men jag kommer inte på hur man skapar en bouquet i den här boxen, känner inte igen mig från min 500s. Är säkert något simpelt men kan inte komma på det så det vore snällt om någon, kort kunde tala om var man ska gå in ?

    2. Jag upplerver att ljudet inte är 100% synkat, vad kan detta bero på ?

    3. Hur aktiverar jag digital optisk ut ? så jag kan få ljudet i recivern(har inte hdmi till den)

    Tacksam för svar.

  2. #2
    Citat Ursprungligen postat av Tore22 Visa inlägg
    Hej

    Fick hem min Dm 800 idag. Jag började med att flasha om den till gemini 4.4. Allt funkar fint med bra bild m.m. Dock har jag några irriterande problem. Skulle uppskatta om någon ville hjälpa.

    1. Vet inte om jag är trött nu eller vad det är, men jag kommer inte på hur man skapar en bouquet i den här boxen, känner inte igen mig från min 500s. Är säkert något simpelt men kan inte komma på det så det vore snällt om någon, kort kunde tala om var man ska gå in ?

    2. Jag upplerver att ljudet inte är 100% synkat, vad kan detta bero på ?

    3. Hur aktiverar jag digital optisk ut ? så jag kan få ljudet i recivern(har inte hdmi till den)

    Tacksam för svar.

    1. Använd dreamboxedit, finns i filarkivet. Mycket smidigt program
    2. Har aldrig upplevt det med varken gemini eller newnigma
    3. Hmm, om jag minns rätt pluggade jag bara in den lilla kabeln och sedan in i recievern så fungerade det utan att jag ändrade något annat. Jag kan minnas fel dock.

  3. #3
    1.ok, det finns alltså inget sådant program i sjäva geminin ? då ska jag ta och fixa dreamboxedit

    2. ingen annan som noterat detta ?

    3.Jag har för mig att jag också gjorde så på min 500s. Jag har ju bara flyttat över kabeln mellan boxarna så det borde ju funka om man som sagt inte behöver aktivera den. Någon mer som vet något om detta ?

    Tack för svaren

  4. #4
    Seniormedlem bpls avatar
    Reg.datum
    Feb 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    870
    Tackad
    23 gånger
    Jag kan rekommendera Nabilosat Black Hole 0.11 istället för tråkiga Gemini...

    Angående optiska ljudet så måste du väl aktivera AC3 (Dolby Digital) i menyn och välja AC3 spåret på den kanalen du tittar på. Ljudet ut via optisk är rätt så lågt så man får höja ljudet rätt så bra på förstärkaren.
    | DM500S - OpenPLi | T55 - 0.8W 4.8E 13E 19.2E |

    BLACK AT HEART!

  5. #5
    Donator matkohs avatar
    Reg.datum
    May 2005
    Inlägg
    7 061
    Tackad
    310 gånger
    Hmmmm.

    "Ljudet ut via optisk är rätt så lågt så man får höja ljudet rätt så bra på förstärkaren. "

    Tvärtom upplever jag, switchar jag mellan "vanligt" ljud & AC3 så håller man på att ramla ur stolen pga chockvolymen.
    VVSMF (VågaVägraSmåMjukaFönster)
    Linux rules!

    VU+ Solo 4K, VU+ Solo2, 2* VU+ Solo Se, 4* VU+ Zero

  6. #6
    Citat Ursprungligen postat av Tore22 Visa inlägg
    1.ok, det finns alltså inget sådant program i sjäva geminin ? då ska jag ta och fixa dreamboxedit
    Well du kan ju alltid gå in i kanallistan och sedan trycka menu på kontrollen så har du lite alternativ där men tar ju evigheter. Med dreamboxedit så tankar du först ner bouqetsen till datorn, sedan ändrar du bara genom att dra med musen för att senare ladda upp dem. Se till att du väljer enigma2 när du tankar ner resp laddar upp.

    Mucho smidigt!

  7. #7
    ok... tack för alla tips.

    Börjar bli ganska trött på den här boxen nu, får den inte alls att funka som den ska. Har problem med HD kanalerna. tycker inte att ljudet synkar samt att Hd kanalerna tappar SNR (dvs ingen bild) när det börjar regna. Kan det vara så att jag har för dåligt inställd parabol så att det är precis på gränsen att det funkar med HD där av ljud lagget samt att det lägger ner när det börjar regna ? Vad har ni för SNR ?
    Är Hd kanalen mycket mer beroende av bra SNR ?
    En annan störig grej är att när jag ska kolla i Satfinden för att se signalstyrkan så Visar den på Tor att jag har 0 i SNR fast jag har bild på tor kanalerna, hår går det ihop ?

    Tacksam för synpunketr.

  8. #8
    Donator matkohs avatar
    Reg.datum
    May 2005
    Inlägg
    7 061
    Tackad
    310 gånger
    Hmmm.

    Naturligtvis är bildkvalitet & ljudet klart beroende på insignalen. Och har du fel inriktad potta, för lite potta, gamla LNB, dålig diEQ, taskigt (= billigt) kablage, så får du räkna med problem. Börja med att byta ut / fixa hela kedjan, innan du gnäller !!

    Ofta har jag sett att folk köper ett paket från VIA / CD & tror att det är OK prylar, men de funkar bättre i soptunnan. Och glöm INTE kablaget, aldrig en koaxkabel med mindre mittledare än 1.1 mm i diameter.
    VVSMF (VågaVägraSmåMjukaFönster)
    Linux rules!

    VU+ Solo 4K, VU+ Solo2, 2* VU+ Solo Se, 4* VU+ Zero

  9. #9
    Ja det kanske inte är några "delux" prylar jag har men det har ju aldrig tidigare varit några problem med mina andra boxar, där av reaktionen. Jag är helt ny på det här med HDTV har inte en aning om vad som är en "bra" SNR signal. Sen vad som är bra eller billigt är väl relativt, kom gärna med lite tips på prylar, som sagt jag är ingen expert på området.
    Sen när det funkar bra på alla kanaler utom Hd kanalerna så börjar man ju fundera vad det beror på och man börjar söka svar.

    ja ponera att jag har skit grejer, jag är i alla fall intreserad av att veta hur mycket mer HD kanalerna "kräver" än de vanliga kanalerna ? tex lär man ha en SNR på 90 eller mer för att det skall funka felfritt ? eller bör de funka om de valiga kanalerna funkar ?

    Kan ju faktiskt vara andra saker än min "skit" utrustning som ställer till problem, tex fel på boxen, fel på imagen eller vad vet jag. kändes som en bra start att ta reda på vilken signal som krävs så man kan utesluta någon felkälla ?

  10. #10
    Donator matkohs avatar
    Reg.datum
    May 2005
    Inlägg
    7 061
    Tackad
    310 gånger
    Hmmm.

    Om signalen kan man säga nada, 90% på din box kanske är 70% på min box. Jag testade 10 likadana boxar med samma img, och samma parabol. Där skiljde % mellan 70-95% i SNR & 60-90% i AGC. Så den frågan går inte att svara på, du måste ha ett instrument som ger signalstyrkan direkt i dB, ett sådant köper man för c:a 1500-2000:- och bör ingå i varje nörds verktygslåda. LNB bör ha ett brustal på 0.3 db eller mindre, disEQ köper man en ny från Biltema (49:-). Tallrikens storlek beror helt på var du bor, i Kiruna är en 90 cm liten & i Malmö kanske en 60 cm funkar utmärkt.
    VVSMF (VågaVägraSmåMjukaFönster)
    Linux rules!

    VU+ Solo 4K, VU+ Solo2, 2* VU+ Solo Se, 4* VU+ Zero

Liknande ämnen

  1. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-12-25, 19:47
  2. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-08-17, 19:37
  3. brænderproblemer hjælp hjælp
    Av And i forum Canal Digital
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2003-12-28, 15:52

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss