Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Dubbelt SAT-uttag med genomföring?

  1. #1

    Dubbelt SAT-uttag med genomföring?

    Jag har skaffat mig ett quad-LNB för att äntligen kunna spela in på en kanal samtidigt som jag tittar på min andra (två-tuner-dreambox). Jag har sedan dragit in två kablar i huset. Jag skaffade ett vägguttag (TRIAX GAD274) som har två SAT, en TV och en radio. Problemet med detta är att jag inte har någon genomföring i denna uttagstyp, utan det verkar fungera som slutnod. Jag har två slingor i huset och dreamboxen sitter i rum nr 2 i den ena slingan. Jag måste alltså gå via ett "mellanuttag". I min tidigare konfiguration med endast en kabel kunde jag ju använda ett enkel-SAT-uttag som hade genomföring, men jag saknar motsvarande för dubbel-SAT.
    Är det någon som känner till om det överhuvudtaget finns det jag letar efter?
    Är alternativet att helt enkelt bryta upp mina rör på vinden för att i stället skapa ett stjärn-nät? Vad betyder det i så fall i signalförluster och behov av förstärkning?
    Tacksam för hjälp...

  2. #2
    Stjärn-nät får det bli. Då kan jag utnyttja den befintliga kanalisationen, dock modifierad, för att dra ner "vanlig" TV till de andra rummen.

  3. #3
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    s_a, det är alltid bäst att ha stjärn-TV nät. Där du monterar upp ett satellit-TV-uttag i varje rum eller där du ska ha dem. Så samlar man alla kablar uppe på vinden eller någon plats som är lämplig, därifrån kan man sedan koppla ihop allt som man vill ha det.

    Glöm inte extra uttag om du behöver det, kanske för PVR system, eller om man har båda viasat och CD. Och om du ändå ska göra om det, fixa så du har en ordentlig kanalisation med plats för många kablar. Många som missar den biten första gången man sätter upp kanalisation. Blir nästan alltid så att man behöver dra flera kablar i efterhand.

  4. #4
    Tackar för info. Jag hade min första dust med lösullen på vinden igår. Inte helt roligt när kanalisationen ligger mellan innertak och isolering, med en halvmeter lösull högst upp. Jag ska försöka lokalisera det rör som går ner till vardagsrummet (2-tuner-boxen), sedan går det bra att använda det befintliga systemet. Det tråkiga är att om jag inte hittar eller lyckas frigöra det v-rumsröret så får jag dra allting förbi ett sovrum, vilket gör att det sovrummet inte får något uttag.
    Never give up, never give in!

    Förresten, DennisOlof, huset byggdes 2002-2003. Märkligt att man inte redan då byggde stjärn-nät... eller så var vi så uppe i allt annat och specade inte detta.

  5. #5
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    s_a, precis.

    Det bästa är att så att säga städa bort isoleringen just där röret är eller rörbitarna osv, sedan kan man lämna det ganska fritt, gör ju inget om resten är isolerat. Då kan man alltid komma åt det igen om det skulle behövas. För övrigt är det bättre dra VP-rör och liknande eller kanalisationer uppe i taket mot takstolarna, då ser man vart rören går ner och man slipper just det problemet du beskriver om man har extra (eller mycket) isolering på vinden osv.

    Sedan skadar det inte med trägolv så man lätt kan ta sig fram, vilket ofta är en begränsad del av vinden, underlättar helt klart.

    Lycka till.

Liknande ämnen

  1. Antenner, sladdar och uttag
    Av jkm i forum Boxer
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2009-08-09, 21:50
  2. Dubbelt ljud
    Av viri8247 i forum Dreambox
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2009-06-03, 10:04
  3. 1 uttag, 2 TV:s, Inga sladdar?!?
    Av gza123 i forum Com Hem
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-11-07, 12:05
  4. [LÖST] Dubbelt så stor TV för 699 spänn
    Av i forum Övrigt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-09-13, 10:38

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss