Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: DM-500C nätverksproblem

  1. #1

    DM-500C nätverksproblem

    Jag har fått i uppdrag av en kompis att bl.a. installera om en DM500 han har köpt.

    Flashade om den med hjälp av DreamUp och senaste PLi image genom nollmodemskabel och överförde imagen via nätverket, det fungerar utan problem. Däremot lyckas jag inte få till nätverket sen när boxen har startat.

    Kör jag via DHCP får jag ingen ipadress utan de står 192.168.0.0, sätter jag en statisk adress så är det ändå inte möjligt att komma åt boxen. Har inga problem med min egen box att få ipadress via DHCP.

    Man skulle tro att de är nått fel på nätverkskortet men det fungerar att flasha med DreamUp och nätverket, och det går även ping'a boxen på adressen som DreamUp har satt. Däremot så verkar det helt dött när man sedan startar box'en.

    Har nån något tips på vad som kan vara fel?

  2. #2
    Seniormedlem
    Reg.datum
    May 2007
    Inlägg
    337
    Tackad
    26 gånger
    Kopplar du boxen direkt till ett modem som har inbyggd router eller enbart till en router?
    Vissa bredbandsbolags modem/router har problem med att ge IPadresser till dreamboxar, bl.a. gothnet.

  3. #3
    Den är kopplad direkt till en router som ska fungera utan problem, min egna dreambox får en ip av den.

    Har även testat att koppla in dreamboxen direkt i datorn med TP-kabel och satt fasta ipadresser utan framgång. De går däremot ping'a den om man drar igång DreamUp och väljer att man ska uppdatera via nätverk, precis som när den är inkopplad till routern.

    Har alla DM500 samma nätverkskort? Tänkte om jag kör fel image som saknar drivrutiner till kortet...

  4. #4
    Donator Albino25s avatar
    Reg.datum
    Apr 2003
    Ort
    Sverige , Stockholm, Järfälla, Viksjö
    Inlägg
    45
    Hej

    Jag har haft problem att få det att funka med att föra över en image över nätverket(flash wizard), då fungerar inte riktigt allt.(Är inte det ett DM500 och DM600 problem?)
    Varför inte låta DreamUp sköta det med?
    Vad ska du göra över nätverket?

    //Albino25

Liknande ämnen

  1. Nätverksproblem DM800
    Av peosat i forum Dreambox
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-03-13, 07:03
  2. Nätverksproblem
    Av storfors i forum Övrigt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-09-24, 12:26
  3. Knepigt (nätverksproblem)
    Av jocke4u i forum Dreambox
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2006-04-09, 19:24
  4. Nätverksproblem
    Av El Lokko i forum Övrigt
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2006-02-06, 15:51

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss