Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 21

Ämne: 2 satelliter till 4 mottagare

  1. #1
    Medlem
    Reg.datum
    Sep 2009
    Inlägg
    30
    Tackad
    1 gånger

    2 satelliter till 4 mottagare

    Tänkte koppla upp 2 satelliter (Thor och Sirius) till 4 Dreamboxar. Funderar så här:

    1. Sätta upp 2 st QUAD LNB genom 4 st DiSEqC switchar som går vidare till var sin Dreambox.

    2. Sätta upp 2 st QUATTRO LNB till 1 st 9/4 multiswitch som går vidare till Dreamboxarna.

    Blir det nån skillnad i slutändan, vilket sätt är bäst eller gör man på något annat vis?

  2. #2
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Nej, det blir ingen skillnad i slutändan. Båda lösningarna fungerar precis lika bra.

    Alternativ 2 är väl lite snyggare och det går ju att byta ut multiswitchen till en större modell senare om man skulle få fler användare. Nackdelen är att multiswitchar brukar vara dyra så alternativ 1 blir förmodligen billigare.

  3. #3
    Medlem
    Reg.datum
    Sep 2009
    Inlägg
    30
    Tackad
    1 gånger
    Bra det, då har jag nog hajjat rätt :thumbup:

    Hur är det i Dreamboxen, behöver man göra några speciella inställningar där för att veta vilken position (eller vad det nu kan vara) kabeln sitter på eller är det bara att köra samma inställningar för alla boxarna oavsett vilken av metoderna man väljer?

  4. #4
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    atomized, precis.

    Undvik multiswitchar om det går, dessa används bäst i stora installationer där man har t.ex. 16 uttag eller ännu mer.

    En sak som är viktig dock, du kan skaffa alla prylar UTOM DiSEqC-switcharna, det är bättra att köpa en sådan, och testköra den. Det är så att en del DiSEqC inte fungerar bra ihop med dreambox.


    http://en.wikipedia.org/wiki/DiSEqC

    Om jag inte minns fel från ett annat inlägg så är man säkrast på v1.0 och v1.1 men kanske fungerar med andra senare varianter. Det kan i alla fall strula.

    Annars kan det ju vara bra om folk som har fungerande DiSEqC-switchar till sina dreamboxar svarar.

    Kanske Comhit skulle knåpa ihop en liten lista så man kan köpa en switch som man vet kommer fungera ihop med just den dreamboxen man själv har

  5. #5
    Medlem
    Reg.datum
    Sep 2009
    Inlägg
    30
    Tackad
    1 gånger
    Okej, kanske bäst att hoppa multiswitch isåfall, tyckte det verkade som en snygg lösning annars.

    Men finns det något annat sätt att få in både Thor och Sirius i tex en Dreambox 600'a (en ingång) än med en DiSEqC-switch? Eller menade du att man inte skaffar alla fyra på en gång utan man testar en till att börja med för att se om den funkar med Dreamboxen öht?

    Och behöver man göra nån inställning i Dreamboxen eller köra nått plugin för att använda sig av en DiSEqC-switch?

    Många frågor blir det!

  6. #6
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Nä, du måste ha diseqc-switchar om du väljer alternativ 1.
    Men det är mycket riktigt så att Dreambox har problem med många diseqc-switchar.

    Man kan vara säker på att det funkar om man väljer switchar av bra fabrikat som Spaun eller EMP. De kostar dock dubbelt så mycket som de billigaste men i mitt tycke är det värt det för man slipper mycket strul.

    Tidigare är det också många som varit nöjda med Biltemas diseqc, men sist jag var på Biltema hade de en ny sort som jag inte vet om den funkar ihop med Dreambox.

    Mitt tips är att kolla runt och hitta bra priser på Spaun diseqc-switchar. De finns rätt billigt på tyska Ebay om man vågar handla lite internationellt:
    http://cgi.ebay.de/Spaun-SAR-212-F-D...d=p3286.c0.m14

  7. #7
    Medlem
    Reg.datum
    Sep 2009
    Inlägg
    30
    Tackad
    1 gånger
    Kanon, tackar för tipset! Tänker ändå beställa lite grejer från Tyskland och dom hade såna switchar för 17 euro och då går det ju på samma frakt med.

    Hade ju bara en fråga till isåfall - Behöver man göra nån inställning i Dreamboxen eller köra nått plugin för att använda sig av en DiSEqC-switch eller funkar det bara att man får allt automatiskt (som en vanlig switch)?

  8. #8
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Du måste ställa in i Dreamboxen vilken konfiguration du har. Alltså vilken satellit som ligger på vilken utgång på Diseqc:en. Men det är standardinställningar som finns i alla images (och alla sat-mottagare). Det behövs inga extra plugins eller nåt sånt.

  9. #9
    Medlem
    Reg.datum
    Sep 2009
    Inlägg
    30
    Tackad
    1 gånger
    Låter inte såå himla krångligt. Får kolla mer på det när allt är uppsatt. Tack för all hjälp, nu är man på g! :thumbup: :headbang:

  10. #10
    För en som är helt ute o cyklar på parabolsidan så kommer det en dum fråga här..

    Jag har 2 st huvuden (tror ni kallar det LNB) en mot canal digital och en mot viasat och 2 st dreamboxar. Just nu så går ena huvudet till den ena och det andra till den andra.

    Hur gör jag för att få båda huvuden till båda boxarna med sånna där switchar.
    Om jag köper en http://cgi.ebay.de/Spaun-SAR-212-F-D...#ht_3745wt_879 så ser det ju bara ut som 1 utgång. Hur får jag 1 till utgång till den andra boxen då? Behöver jag en till sån och isf hur kopplar jag det då? Eller köper jag en med 2 in och 2 ut?

Liknande ämnen

  1. HD mottagare till CD.
    Av schteff i forum Övriga mottagare
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-03-06, 17:08
  2. Hd mottagare till comhem
    Av pazante i forum Övriga mottagare
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-12-04, 19:51
  3. Satelliter från vänster till höger
    Av thelv i forum Övrigt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2004-04-26, 06:52
  4. billig mottagare till CD?
    Av Lacariuz i forum Övriga mottagare
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2004-04-23, 10:57
  5. DVB-mottagare till datorn?
    Av P-son i forum Övrigt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2003-09-15, 07:33

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss