Sidan 3 av 15 FörstaFörsta 1234513 ... SistaSista
Resultat 21 till 30 av 147

Ämne: Minirecension: DM500 för 560:-

  1. #21
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger

    Liten test av inspelning till nätverksdisk

    I natt ställde jag boxen på inspelning av ett en timme långt program till nätverksdisk. Jag valde ett program på Discovery Science för att se om textningen följde med.
    Jag spelade in till en utdelning på min WinXP dator. Jag monterade utdelningen på enklaste sätt via web-GUI:t i PLI. Jag valde default på alla alternativ, utom rw som jag kryssade i.

    Då skapades en montering på Dreamboxen som ser ut så här:
    //192.168.1.5/dream on /media/hdd type cifs (rw,nodiratime,unc=\192.168.1.5\dream,username=xxx x,rsize=8192,wsize=8192)

    Programmet blev inspelat i sin helhet. Jag valde att se första halvan på PC:n med hjälp av VLC och andra halvan valde jag att se på boxen.

    Via VLC på PC:n funkade det relativt bra. Enstaka rader med pixelleringar någon gång per minut, men inte så störande.

    När jag spelade upp resten av programmet via boxen blev det mer störningar. Kanske inte så konstigt eftersom datat då skickats över nätet två gånger. Jag fick fler pixelleringar och de var större ibland upp till halva bilden men alltid mycket kortvariga. Det var inga problem att följa med i programmet men jag störde mig lite på alla bildstörningar.

    Textremsorna följde med i båda fallen och var i synk. Sammanfattningsvis skulle jag vilja säga att detta fungerar om man inte har så stora krav på kvalitet. Det är fullt möjligt att spela in ett program och titta på det efteråt utan att tappa något av sammahanget. Dock får man vara beredd på en del bildstörningar, särskilt om man väljer att spela upp via boxen. Tittar man på en inspelning direkt på PC:n via VLC så blir det bättre men inte helt felfritt.

    Jag är medveten om att man kanske kan "tweaka" ytterligare med parametrar, prova att spela in till en NFS-share i stället m.m. Men det är inget jag har tid att experimentera med nu så det får vara för min del.

  2. #22
    Citat Ursprungligen postat av atomized Visa inlägg

    Då skapades en montering på Dreamboxen som ser ut så här:
    //192.168.1.5/dream on /media/hdd type cifs (rw,nodiratime,unc=\192.168.1.5\dream,username=xxx x,rsize=8192,wsize=8192)
    Lägg till directio efter rsize=8192,wsize=8192 så funkar streamingen klockrent.
    t.ex.:
    //192.168.1.5/dream on /media/hdd type cifs (rw,nodiratime,unc=\192.168.1.5\dream,username=xxx x,rsize=8192,wsize=8192,directio)

    /leppen

  3. #23
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Dec 2004
    Inlägg
    4 250
    Tackad
    122 gånger
    man kan testa med sätta rsize och wsize till 4096 också utöver directio option...
    Men inspelning till linuxdator är att föredra då får man i princip inga pixlar alls...
    Se också till att gsub inte körs under inspelning om den använder sig av web interface istället för /tmp/pmt.tmp fil...
    med gsub igång som spammar webinterfacet så får tom jag störningar...
    I min image löste jag det genom att lägga till ett script som kan köras både före och efter inspelning där jag dödar gsub före och startar gsub igen efter inspelningen...
    DM8000CC 1TB HDD DVD - OpenPLi
    HTPC: Intel Core i5 2320 8GB 500GB HDD + Kodi
    Epson TW3200, Euroscreen Black Grey 86"
    ESXi med bla Tvheadend Server + HDHomeRun HDHR3-4DC
    Raspberry Pi 4 - LibreELEC
    Revolut https://revolut.com/sv-SE/referral/andreaa5w Vimla https://vimla.se/?202112012015449961 Tibber: https://invite.tibber.com/dc6f62be

  4. #24
    Är det så att, i och med att macadressen är ok, så kommer inte gemini att sabba bootloadern på denna modell? Så, man kan lungt och tryckt flasha om den?

  5. #25
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Citat Ursprungligen postat av lordarcane Visa inlägg
    Är det så att, i och med att macadressen är ok, så kommer inte gemini att sabba bootloadern på denna modell? Så, man kan lungt och tryckt flasha om den?
    Det finns inga garantier. Vad vi vet nu så borde det vara säkert med de versioner av Gemini som finns idag. Men vi vet inte vad Gemini-utvecklarna har för planer för framtiden. De kanske hittar på nya klon-bomber. Det kan också finnas en liten risk att det finns någon elak kod i nuvarande images som inte visat sig ännu. Bara Gemini-teamet kan svara på detta.

    Varför envisas med Gemini? Kör PLI istället som i mitt tycke fungerar bättre.
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  6. #26
    De borde ju inte kunna identifiera kinaboxar på några andra sätt än macadressen egentligen? Kanske om dream multimedia börjar med en annan serie, men om de ändrar då så slår de ju ut en massa legitima boxar.

    Gemini är mer lättadministrerat. Dessutom har jag inte fått igång gsub på pli... Och, gemini är snyggare! =)

  7. #27
    Medlem
    Reg.datum
    Nov 2008
    Inlägg
    68
    Tackad
    6 gånger
    Citat Ursprungligen postat av fryguy Visa inlägg
    Jag åkte tyvärr på tull på min från extremdillen. Blev ca 200:- i tull.
    Jag gjorde en beställning för ett par veckor sen och fick idag hem ett brev posten/tullverket där dom vill veta vad försändelsen innehåller och värdet på det. Fick även du det eller hade dom bara lagt på en godtycklig summa för dig?

    Så typiskt mig att råka ut för detta första gången man beställer något från utlandet, när en del verkar ha tur och kunna beställa flera gånger utan att "fastna".

  8. #28
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Dec 2004
    Inlägg
    4 250
    Tackad
    122 gånger
    Citat Ursprungligen postat av lordarcane Visa inlägg
    De borde ju inte kunna identifiera kinaboxar på några andra sätt än macadressen egentligen? Kanske om dream multimedia börjar med en annan serie, men om de ändrar då så slår de ju ut en massa legitima boxar.

    Gemini är mer lättadministrerat. Dessutom har jag inte fått igång gsub på pli... Och, gemini är snyggare! =)
    Dom tillverkar inte några dm500 boxar överhuvudtaget sen över 2 år tillbaka...
    dm500+ (plus) har ersatt gamla dm500 modellen...
    DM8000CC 1TB HDD DVD - OpenPLi
    HTPC: Intel Core i5 2320 8GB 500GB HDD + Kodi
    Epson TW3200, Euroscreen Black Grey 86"
    ESXi med bla Tvheadend Server + HDHomeRun HDHR3-4DC
    Raspberry Pi 4 - LibreELEC
    Revolut https://revolut.com/sv-SE/referral/andreaa5w Vimla https://vimla.se/?202112012015449961 Tibber: https://invite.tibber.com/dc6f62be

  9. #29
    Så, kontentan är att det är ok med gemini på dmbox. =)

  10. #30
    Citat Ursprungligen postat av rimion Visa inlägg
    Jag gjorde en beställning för ett par veckor sen och fick idag hem ett brev posten/tullverket där dom vill veta vad försändelsen innehåller och värdet på det. Fick även du det eller hade dom bara lagt på en godtycklig summa för dig?

    Så typiskt mig att råka ut för detta första gången man beställer något från utlandet, när en del verkar ha tur och kunna beställa flera gånger utan att "fastna".
    Jag fick hem samma brev som du. Fick betala 198:-

Liknande ämnen

  1. Dm500+
    Av skepparn i forum Dreambox
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-02-15, 12:02
  2. DM500-T
    Av PHL i forum Dreambox
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2005-10-01, 20:31

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss