Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 11

Ämne: DM8000 hänger sig efter val av språk

  1. #1

    Red face DM8000 hänger sig efter val av språk

    Kan någon hjälpa mig.
    Fick min DM8000 i går. Glad i hågen installerade jag en HD och två tuners i den. Därefter igång och började följa wizarden. När jag kom till välja språk valde jag svenska. Då fick jag ett meddelande att versionen på boxen var 1 och behövde uppdateras till 5. Tror jag tryckte OK där. Därefter händer ingenting. Har startat om boxern och jag får upp "Welcome dreambox discover more" på TVn och på boxern står det DHCP... /flash/vmlinux.gz.
    När den gula stapeln kommer upp på boxern försvinner bilden på TVn och boxern hänger sig.
    Vad kan jag göra. Finns det något batteri eller något som återställer boxern till fabriksinställningar och så kanske jag inte ska ändra språk förrän nätverkskonfigurationen är klar.
    Snälla är det någon som har några förslag

  2. #2
    Seniormedlem bpls avatar
    Reg.datum
    Feb 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    870
    Tackad
    23 gånger
    Du måste flasha om boxen med en ny image. Meddelandet du fick upp är att frontprocessorn har uppdaterats till ver. 5.

    Jag skulle välja Nabilosat Blackhole 0.12 som är ganska ny.

    Annars har NewNigma och Gemini kommit med nya images nyligen.
    | DM500S - OpenPLi | T55 - 0.8W 4.8E 13E 19.2E |

    BLACK AT HEART!

  3. #3
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Dec 2004
    Inlägg
    4 250
    Tackad
    122 gånger
    Skulle annars rekomendera LT5 SP8 som funktionsmässigt är bättre än alla andra images.
    Men vill man ha mer HD anpassat får man vänta till LT6.
    DM8000CC 1TB HDD DVD - OpenPLi
    HTPC: Intel Core i5 2320 8GB 500GB HDD + Kodi
    Epson TW3200, Euroscreen Black Grey 86"
    ESXi med bla Tvheadend Server + HDHomeRun HDHR3-4DC
    Raspberry Pi 4 - LibreELEC
    Revolut https://revolut.com/sv-SE/referral/andreaa5w Vimla https://vimla.se/?202112012015449961 Tibber: https://invite.tibber.com/dc6f62be

  4. #4
    Hade samma problem tidigare på min 800, uppdatera till Gemini 4.5 och då funka det. Men hade lite strul med Usb,gick inte att köra in via addons utan fick ladda ner och installera manuelt

  5. #5

    Red face

    Nej jag har inte installerat en imgfil. Nu får ni ha överseende med mig för jag kan inget om det här.
    Problemet är ju att jag inte kommer åt boxern eftersom den ännu inte fått någon ip-adress. Enligt routern så finns den inte även om jag kan se att min port där boxern är kopplad på lyser. Hur kommer jag då åt boxern.
    Trodde man kunde följa Dreamboxerns wizard och göra grundinställningarna och därefter ladda på en imgfil.

  6. #6
    Har skrivit det tidigare men tar det väl en gång till kolla här
    Borde få en iP från router om du har DCHP på kopplat och inte spärra vi MAc adress. Min router kan var lite seg att lista vilka anslutna enhater som finns. Här finns advanced IP scanner att ladda ner funkar jätte bra

  7. #7
    Seniormedlem bpls avatar
    Reg.datum
    Feb 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    870
    Tackad
    23 gånger
    Köpa en box för över 12000 papp och inte ha en aning hur en Linux box funkar det är gambling på hög nivå det :thumbup:

    Jag rekommenderar dig att läsa på en hel del om du ska kunna utnyttja boxen fulla potential...

    Lycka till och fråga om du inte hittar svaren!
    | DM500S - OpenPLi | T55 - 0.8W 4.8E 13E 19.2E |

    BLACK AT HEART!

  8. #8

    Smile

    Visst har jag läst på men jag är ingen klippa på Linux det medges. Vi ska nog lösa det här. Tack för all hjälp. Jag kommer säkert tillbaka med andra frågor

  9. #9
    Citat Ursprungligen postat av uffe46 Visa inlägg
    Har skrivit det tidigare men tar det väl en gång till kolla här
    Borde få en iP från router om du har DCHP på kopplat och inte spärra vi MAc adress. Min router kan var lite seg att lista vilka anslutna enhater som finns. Här finns advanced IP scanner att ladda ner funkar jätte bra
    Den guide du refererar till uffe46 är till DM800 och fungerar inte på 8000.
    Jag har nu provat med både Flash Wizard och DreamUP och inget går eftersom boxern inte får någon IPadress. Jag har till och med hittat boxern i routern och dedikerat en IPadress på boxerns MACadress. Ändå fungerar det inte.
    Det ända jag inte provat nu är att köra DreamUP med nollmodemskabel så det ska jag skaffa på måndag. Hoppas detta löser det:errf:

  10. #10
    Seniormedlem bpls avatar
    Reg.datum
    Feb 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    870
    Tackad
    23 gånger
    Detta funkar alltid om din router fungerar som den ska: http://www.dream-multimedia-tv.de/en...rmware-browser
    | DM500S - OpenPLi | T55 - 0.8W 4.8E 13E 19.2E |

    BLACK AT HEART!

Liknande ämnen

  1. Dm800a hänger sig efter 8-10 min
    Av calleboy i forum Dreambox
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-08-17, 15:23
  2. Fel språk på Epg:n
    Av Tonny11 i forum Dreambox
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-03-05, 07:22
  3. Olika språk !?
    Av LancelotSweden i forum Dreambox
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-01-27, 08:58
  4. språk
    Av drimis i forum Dreambox
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-04-16, 09:43
  5. dm500s hänger sig efter ett par dagar
    Av igor i forum Dreambox
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-08-16, 09:59

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss