Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Scart till komponent

  1. #1

    Scart till komponent

    Hej. Tänkte fråga om någon vet om man vinner något i bildkvalite genom att byta från scart till en scart-komponent kabel. Jag använder en dm7000s ihop med en LG plasma 50tum full hd tv. Bilden är oftast mycket bra på filmkanalerna och sportkanalerna men jag undrar om det går att klämma ut lite till? har någon upplvet synbar skillnad?

  2. #2
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Har inte provat på 7000, men på DM500 blir bilden rätt mycket bättre på en stor skärm om jag använder SCART-komponent kabel. Man får också sätta YUV (tror jag det heter) i A/V-inställningarna för att den ska mata ut komponent.
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  3. #3
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Oct 2007
    Inlägg
    254
    Tackad
    2 gånger
    I scarten finns redan stöd för RGB så det ska inte ha någon betydelse, förutsatt att TV:n / monitorn klarar att ta emot RGB i scartkontakten.
    ~~ Allt som finns i luften är gratis ~~

  4. #4
    Frågan är väl om om YUV är bättre än RGB och i teorin ska det väl vara så, men det måste någon med en sådan box verifiera.
    VU+ Solo 4K, VTi
    DM8000HD-SSST, LT The Fifth Campaign SP8
    DM800HD-S, LT The Fifth Campaign SP8
    DM600PVR-S, Gemini 4.60
    DM500T, Gemini 4.60
    DM500C, Gemini 4.50
    Wavefrontier T55 (28.2E, 19.2E, 13E, 5E, 0.8W)
    Viasat
    Comhem

  5. #5
    Medlem
    Reg.datum
    Feb 2007
    Inlägg
    81
    Tackad
    2 gånger
    Med min 500s klon blev det mycket bättre med YUV än med RGB. Min tv tar emot via scart.

  6. #6

    Röd bild

    Jag har en DM 600 S som är kopplad till en LG 42 tum plasma med en scart. AV1 på tv´s ska klara RGB signal. Ställer in RGB i dreamboxen men bilden blir röd. Vad göra?

  7. #7
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Nov 2009
    Inlägg
    766
    Tackad
    39 gånger
    Det finns troligen en inställning i din tv:s meny för AV1 som du behöver ställa till RGB, eller så är det glapp i din scart testa att vicka på den lite...

    MVH
    Seasoninterface, Humax CX-1201C, Samsung DCB-B270Z, MP3.6 usb, WindowsXP/7, Fausto1.44

  8. #8
    Medlem truckiss avatar
    Reg.datum
    Apr 2006
    Inlägg
    88
    Tackad
    2 gånger
    Det beror nog på vilken tv man har, Jag har en philips 50", och för mig vart det en STOR skillnad med scart-komponent, min kompis har en Samsung 50" (Q97), och hos han vart det betydligt mindre skillnad. Tilläggas till detta kan - att han hade bättre bild än mig med scart-rgb.:errf:

Liknande ämnen

  1. hdmi till scart
    Av rottweiler i forum Övrigt
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2009-07-02, 16:20
  2. HD-Tv Via Komponent?
    Av Brel63 i forum Com Hem
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-04-14, 21:02
  3. s-video till scart
    Av maxiboy i forum Övrigt
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2006-02-17, 00:50
  4. Dreambox till Sanyo Z3 med komponent... Bilden?
    Av mdredfox8 i forum Dreambox
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-02-01, 22:02
  5. Boxer till TV utan Scart?
    Av kaksi i forum Boxer
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-12-08, 04:13

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss