Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 15

Ämne: hur dumma är vi igentligen

  1. #1

    hur dumma är vi igentligen

    detta inkl. även mig.
    1. Vi accepterade snällt att det digitala abbonnemang gäller per mottagare, inte per hushåll som tidigare med det analoga.
    2. Vi accepterar snällt och betalar för att se på reklamfinansierade kanaler - mao se reklam.
    SmartWi v.2.43 T0 clientcard v.8
    2st Samsung DCB-B270z
    Humax CXHD5000C

  2. #2
    Analog satellit var väl med per mottagare ?
    Analoga marknätet bestod väl av SVT1,SVT2 och TV4 ? Dessa är väl fortfarande per hushåll via Tvavgiften (utom tv4 som ju är gratis) i digitala marknätet.

    Så vad har ändrats? Förutom att du nu också får tv6,svt24,barnkanalen "gratis".

  3. #3
    Jag talar om kabelTV.
    Innan comhem släckte analoga utbudet (idag finns som bekant endast TV1,TV2,TV4 och ett par till skitkanaler som de måste sända analogt)
    så gällde abbonnemanget per hushåll: man kunde titta på olika kanaler på olika TV i hemet, utan fåniga tillägg som tvillingskort/syskonabbonenmang.
    Du valde smal/medium/large och fick tillgång till detta utbudet i SAMTLIGA Tv:er hemma.
    I det digitala så går det inte!
    PS. detta borde gälla även DVB-T/-S
    SmartWi v.2.43 T0 clientcard v.8
    2st Samsung DCB-B270z
    Humax CXHD5000C

  4. #4
    det finns ju många nyanser på frågan och innehållet på frågan du ställer, men det som är mest intressant är ju att alltid i grund och botten vill ju man ha kakan och även äta upp den, sen tv3 och tv4 kom in i bilden och sprängde monopolet i sverige på tv så har ju utvecklingen ökat varje, dels med mängden kanaler och även utbudet, självklart är ju inte detta gratis och såklart ska de som gör program ha sina pengar precis som vi som jobbar med annat ha våra pengar, men du är ju inne på en intressant linje, dock så faller den på en viss bit, och det är ju att man får ju oftast det man betalar för, och de bolag som står för distrubution utan tv kanaler förstår detta, så enda egentliga makten du har är ju att göra ett aktivt val. Antingen strunta i att ha syskon/tvilling abonnemang osv eller som i ditt fall köra med smartwii

  5. #5
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Dec 2004
    Inlägg
    4 250
    Tackad
    122 gånger
    TV kanalerna som gör programmen får inte ett öre av det folk betalar för tvillingkorten.
    Kanalerna får betalt per hushåll medans kunden betalar per TV som går ner direkt i fickan hos comhem eller andra operatörer.
    DM8000CC 1TB HDD DVD - OpenPLi
    HTPC: Intel Core i5 2320 8GB 500GB HDD + Kodi
    Epson TW3200, Euroscreen Black Grey 86"
    ESXi med bla Tvheadend Server + HDHomeRun HDHR3-4DC
    Raspberry Pi 4 - LibreELEC
    Revolut https://revolut.com/sv-SE/referral/andreaa5w Vimla https://vimla.se/?202112012015449961 Tibber: https://invite.tibber.com/dc6f62be

  6. #6
    Citat Ursprungligen postat av ludde28 Visa inlägg
    Jag talar om kabelTV.
    Jag som är så korkad att jag inte såg vilket forum du postat i

  7. #7
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    ludde28, jo det går förutsatt kanalerna INTE är krypterade.

    Jag gillar det analoga, det ser bra ut på en vanlig CRT (tjock-TV), det ser INTE bra ut på en platt-TV. Däremot digitala-kanaler (SDTV) ser i alla fall okej ut på en platt-TV.

    Att man måste ha box till varje TV kan ju vara lite trist men så länge boxarna är billiga så är det inte så farligt.

  8. #8
    Det är just vad comhem gör = krypterar, för att hindra att man ska kunna titta på andra kanaler på flera TV i samma hushåll och därmed suga lite/mkt. xtra ur oss.
    Varför inte göra det som "gamla" stjärnTV?
    Ingen box behövs, bara man har nån slaggs digitalmottagare inbyggd i TV.
    Signaler avkryppteras innan de når ditt hem (trorligen i centralutrustning i källaren)
    1 box = ytterligare 1 fjärr
    Vem minns när Telia tog xtra betalt för xtra jack i hemmet.
    SmartWi v.2.43 T0 clientcard v.8
    2st Samsung DCB-B270z
    Humax CXHD5000C

  9. #9
    Men självklart så kommer Com Hem ta betalt för så mycket som de bara kan, det är ingen välgörenhet företagen håller på med. Såklart hade det varit underbart att betala en avgift per hushåll och få alla kanaler som bara finns, men detta kommer ju inte ske med tanke på att det är detta företagen tjänar pengar på och all rätt som sagt alla konsumenter gör ett val antingen köpa ett syskonabb/tvillinabb eller inte och så länge det finns en efterfrågan på syskonabb/tvillingabb så kommer bolagen ta betalt för att man ska kunna se på digitala kanaler på fler datorer.

  10. #10
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    ludde28, jo men det är ju just det som är på gång.

    Vad jag kan utläsa av informationen som finns på comhems hemsida så är dom påväg att stänga ner allt analogt i sitt nät och gå över till digitalt. Dom har ju något paket med baskanalerna. Dom tar betalt för det, riktigt uselt. Jag förväntar mig framöver att comhem kommer leverera digitala kanaler, en bunt sådana som ett standardutbud, fast digitalt, icke krypterat.

    Det konstiga är att dom inte haft samma analoga grundutbud för ALLA i sitt nät, det har ju bara gjort saken mer komplicerad för dem själva, duktigt, riktigt korkat. Dom kan inte sticka under stolen med att deras analoga basutbud och andra analoga paket har varit populära, då är dom verkligen duma i huvudet. Alla betalar ju för kanalerna ändå även om det ingår i hyran. Ganska smidigt att INTE behöva använda sig av kort, då får man samma system som med det analoga, fast man behöver då digital-box för att kunna titta.

    Många borde vara ganska nöjda med sådana lösningar, men om dom mesar sig så kommer dom ta bort allt (nästan) och bara köra ut lagstadgat analogt vilket är SVT1 och SVT2 tror jag, och sedan resten digitalt som man måste betala för. Då kan ju comhem dra åt skogen, tror många fastighetsägare och samt fastighetsbolag kommer ansluta sig till andra leverantörer. För inte tala om comhem och deras kundstö(r)d.

Liknande ämnen

  1. Vad sysslar CD med igentligen ???????????
    Av cat560 i forum Canal Digital
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2004-11-26, 17:32
  2. Svar: 10
    Senaste inlägg: 2004-04-07, 19:54

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss