Sidan 1 av 4 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 10 av 34

Ämne: Dreambox är bara för nördar...

  1. #1
    Medlem
    Reg.datum
    Jan 2010
    Inlägg
    50
    Tackad
    1 gånger

    Dreambox är bara för nördar...

    Okej, bakom den provocerande rubriken döljer sig en glad amatör med noll koll som letar efter en hyfsad enkel PVR-box till Com Hem. Frågan är om Dreambox är lösningen för mig?

    Jepp, jag har Com Hem. Jag avskyr Com Hem. Jag har en Samsung-PVR från Com Hem. Den avskyr jag också. Nu är den paj. Jag vill inte köpa mer skräp, så ögonen har fastnat på Dreamboxen. Kanske en 600C eller en 800C...

    Frågan är bara om jag inte skjuter möss med kanoner. Jag vill ju "bara" ha en box som man kan spela in och pausa (timeshifta som nördarna kallar det) program med. Card sharing eller att använda datorn som hårddisk är jag inte intresserad av. Och för att göra saken än värre äger jag ingen dator med en sån där io-port som alla neandertalare på andra sidan millenieskiftet brukade plugga in sina noll-modemsladdar i.

    Med all förståelse för att jag genom mina upprepade förolämpningar skrämt bort alla kunniga och hjälpsamma forumrävar från den här tråden så ber jag er om lite ledsagning. Är dreamboxen något för mig?

  2. #2
    ComHit Crew wildones avatar
    Reg.datum
    Jan 2004
    Inlägg
    1 484
    Tackad
    62 gånger
    Ja, och en dm600 skulle jag rekommendera i sånt fall.

    dm800 om du vill ha HD-tv - MEN så kom jag på att du har Comslem och de kör med chip-paring så det fungerar inte.
    Multitasking means screwing up several things at once.


  3. #3
    razorx
    Gäst
    Med tanke på din inställning tycker jag du ska köpa en Box med ci plats. Du slipper meka med plugins å byta firmware i boxen.

  4. #4
    Medlem
    Reg.datum
    Jan 2010
    Inlägg
    50
    Tackad
    1 gånger
    Citat Ursprungligen postat av razorx Visa inlägg
    Med tanke på din inställning tycker jag du ska köpa en Box med ci plats. Du slipper meka med plugins å byta firmware i boxen.
    Okej. Tack. Vad är ci?

  5. #5
    Medlem
    Reg.datum
    Jan 2010
    Inlägg
    50
    Tackad
    1 gånger
    Citat Ursprungligen postat av wildone Visa inlägg
    Ja, och en dm600 skulle jag rekommendera i sånt fall.

    dm800 om du vill ha HD-tv - MEN så kom jag på att du har Comslem och de kör med chip-paring så det fungerar inte.
    Har DM600 dubbla tuners? Så man spela in och titta på annat samtidigt?
    Antar att paus-funktionen inte kräver mer än en tuner, men väl en intern HD eller?

    DM800 har HDMI-utgång, det känns 2010. Bara det är väl skäl nog att överväga 800:an - om bildkvalitén för SD verkligen får en skjuts i rätt riktning. Jag har hört om pairingen i HD. Vad kan man säga? Com Hem...

  6. #6
    Medlem qsecofrs avatar
    Reg.datum
    Sep 2009
    Inlägg
    82
    Tackad
    1 gånger
    Citat Ursprungligen postat av tomeriksen Visa inlägg
    Har DM600 dubbla tuners? Så man spela in och titta på annat samtidigt?
    Antar att paus-funktionen inte kräver mer än en tuner, men väl en intern HD eller?

    DM800 har HDMI-utgång, det känns 2010. Bara det är väl skäl nog att överväga 800:an - om bildkvalitén för SD verkligen får en skjuts i rätt riktning. Jag har hört om pairingen i HD. Vad kan man säga? Com Hem...

    600:an har bara en tuner. Om du vill pausa så är hdd ett måste, antingen en internt i boxen eller att du har kopplat upp dig mot en hdd i en dator på nätverket (krångligt)
    800:an har ingen HDMI utgång, däremot en DVI utgång med ljud som är exakt samma sak som HDMI. Du får med en speciell kabel som är DVI i ena ändan och HDMI i andra ändan. Anledningen till att det är så är tydligen att det är dyrt att att få använda HDMI (licenskostnad). Men som sagt så är det exakt samma sak så det är inget att hänga upp sig på. Comhem har pairing så du kan bara se SVT-HD hos Comhem.

    /qsecofr

  7. #7
    ComHit Crew wildones avatar
    Reg.datum
    Jan 2004
    Inlägg
    1 484
    Tackad
    62 gånger
    Dm600 har bara en tuner (800 har plats för två), och timeshift behöver bara en tuner.
    Den har plats för en 2,5" disk.

    800 är bättre på alla sätt, men har också ett "bättre" pris.
    Multitasking means screwing up several things at once.


  8. #8
    razorx
    Gäst
    800 har bara en tuner precis som dm600. dm8000 har plats för 4x tuners och CI. CI = plats man kan trycka in en CA modul som kodar av ditt programkort.

    Men vill du sitta en stund å leka så rekomenderar jag en DM800 med intern 2.5" SATA HDD.

  9. #9
    Medlem
    Reg.datum
    Jan 2010
    Inlägg
    50
    Tackad
    1 gånger

    CI?

    Vänta CA-modul, det är en kortläsare va? Har inte alla dreamboxar för kabelgluttande CA-modul?

    Begriper inte riktigt varför en box med plats för att trycka in en kortläsare skulle vara mindre krånglig än en utan. Dreamboxen måste väl flashas manuellt med rätt image-, emulator- och CAM-fil för att funka med Com Hem? Alltså oavsett om den CI (vad nu det är)?

    (Gud vad mycket förkortningar jag plitat ner som jag inte begriper hälften av)

  10. #10
    Donator matkohs avatar
    Reg.datum
    May 2005
    Inlägg
    7 061
    Tackad
    310 gånger
    Hmmm.
    CI = Common Interface.

    De flesta Dreamboxar använder Softcam -> du behöver inget CA-modul, därför finns det inte CI på flertalet, bara en kortläsare.

    CA moduler finns för de flesta kodsystem (förutom NDS).
    VVSMF (VågaVägraSmåMjukaFönster)
    Linux rules!

    VU+ Solo 4K, VU+ Solo2, 2* VU+ Solo Se, 4* VU+ Zero

Liknande ämnen

  1. Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-06-24, 11:31
  2. Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-09-25, 19:03
  3. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-01-27, 19:45
  4. Är det bara jag ......
    Av gits57 i forum Canal Digital
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2005-01-13, 19:53

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss