Sidan 3 av 6 FörstaFörsta 12345 ... SistaSista
Resultat 21 till 30 av 53

Ämne: Trådlöst till dreambox?

  1. #21
    Donator sleddogs avatar
    Reg.datum
    Oct 2009
    Inlägg
    1 355
    Tackad
    21 gånger
    Citat Ursprungligen postat av puttiplatt Visa inlägg
    Har nu testat med en router med original fw. Exakt samma problem! kan inte ansluta till internet genom dx routern som är i ethernet converter läge,ansluten till dir-855 huvudrouter.Den ansluter perfekt till min dir-855, och jag får ip adresser utdelade. Provat att starta om, provat med annan dator. Vet inte vad jag kan göra mer, blir galen på detta! Snälla någon hjälp mig!
    Vet inte riktigt hur din mjukvara i DX routern ser ut, jag kör en Dir-300 bridgead och ställde in den enligt denna guide (fick ju flasha med DD-wrt före)

    http://www.dd-wrt.com/wiki/index.php..._DLINK_Dir-300

    Funkar kanon för mig, lite ledtrådar får du säkert i den guiden gällande inställningarna.

  2. #22
    Medlem
    Reg.datum
    Feb 2007
    Inlägg
    81
    Tackad
    2 gånger
    Har nu testat hos en polare men samma problem där. Dx routern kopplar upp sig perfekt mot hans router och får en ip adress. Men ingen kontakt mot nätet.
    Sitter nu hemma igen och testar, DX routern kopplar upp perfekt mot dir-855 men sen är det stopp. 855:an ger en ip adress till dx routern, dx routern ger en annan adress till laptopen. Verkar inte vara något med krypteringen då uppkopplingen är perfekt routrarna emellan.
    Jag kommer inte åt mitt interna lan heller från laptopen med denna uppkopplingen.
    Har ej testat i bridge läge då det är ethernet converter läget jag vill åt. Är inte helt klar över vad som skiljer ec läge från bridge läge.
    Tror det är nån jävla skitinställning i någon av routrarna som jag inte fattat. Ger snart upp skiten!!
    Tack för all hjälp sålänge. Provar vidare när jag får nya uppslag.
    Puttiplatt

  3. #23
    Donator sleddogs avatar
    Reg.datum
    Oct 2009
    Inlägg
    1 355
    Tackad
    21 gånger
    Citat Ursprungligen postat av puttiplatt Visa inlägg
    Har nu testat hos en polare men samma problem där. Dx routern kopplar upp sig perfekt mot hans router och får en ip adress. Men ingen kontakt mot nätet.
    Sitter nu hemma igen och testar, DX routern kopplar upp perfekt mot dir-855 men sen är det stopp. 855:an ger en ip adress till dx routern, dx routern ger en annan adress till laptopen. Verkar inte vara något med krypteringen då uppkopplingen är perfekt routrarna emellan.
    Jag kommer inte åt mitt interna lan heller från laptopen med denna uppkopplingen.
    Har ej testat i bridge läge då det är ethernet converter läget jag vill åt. Är inte helt klar över vad som skiljer ec läge från bridge läge.
    Tror det är nån jävla skitinställning i någon av routrarna som jag inte fattat. Ger snart upp skiten!!
    Tack för all hjälp sålänge. Provar vidare när jag får nya uppslag.
    Puttiplatt
    Vilken IP får din DX router?
    Och vilken IP får din laptop då den är kopplad mot din DX router?
    Har du ställt in så att din DX router använder din huvudrouters DHCP för att dela ut ipadresser?

    Annars så kan du få IP konflikt om de är på samma subnet.

  4. #24
    Medlem
    Reg.datum
    Feb 2007
    Inlägg
    81
    Tackad
    2 gånger
    Vilken IP får din DX router?
    192.168.0.190 ,detta syns i dir-855:an

    Och vilken IP får din laptop då den är kopplad mot din DX router?
    192.168.0.100 ,detta syns i dx routern och i laptopen

    Har du ställt in så att din DX router använder din huvudrouters DHCP för att dela ut ipadresser?
    Lite osäker på om det går, har letat runt och hittar bara om dx routern ska agera som dhcp server, vilket den gör mot laptopen. Och att den ska få wan ip via dhcp.

    Edit: Även provat med fabriksreset och gjort precis enligt guiden, ingen skillnad, ingen kontakt med lan eller wan, men bra kontakt mellan routrarna.

  5. #25
    Donator sleddogs avatar
    Reg.datum
    Oct 2009
    Inlägg
    1 355
    Tackad
    21 gånger
    Citat Ursprungligen postat av puttiplatt Visa inlägg
    Vilken IP får din DX router?
    192.168.0.190 ,detta syns i dir-855:an

    Och vilken IP får din laptop då den är kopplad mot din DX router?
    192.168.0.100 ,detta syns i dx routern och i laptopen

    Har du ställt in så att din DX router använder din huvudrouters DHCP för att dela ut ipadresser?
    Lite osäker på om det går, har letat runt och hittar bara om dx routern ska agera som dhcp server, vilket den gör mot laptopen. Och att den ska få wan ip via dhcp.

    Edit: Även provat med fabriksreset och gjort precis enligt guiden, ingen skillnad, ingen kontakt med lan eller wan, men bra kontakt mellan routrarna.
    Ser att der står att du skall plugga in din DB i WAN porten på guiden, har du gjort dèt?

    Det mest naturliga skulle ju vara att använda Lan portarna...

  6. #26
    Medlem
    Reg.datum
    Feb 2007
    Inlägg
    81
    Tackad
    2 gånger
    Testat både wan och lan portar, tror dock att det ska stå lan och inte van.
    Testade att plugga in en nätverkskabel från 855:an i wan porten och laptopen i en lan port, då funkade det att komma ut på nätet!!! Det verkar som om den då agerade som en switch istället. Ska prova att stänga av dx routerns dhcp server och se om det hjälper. Fan tro´t.
    Tack för hjälpen så länge
    Puttiplatt

    Edit: Hjälpte inte att stänga av dhcp servern, det enda resultatet var att jag inte längre kunde logga in på routern utan fick köra en reset med knappen där bak. Tar nu lite smärtstillande och gråter mig till sömns och hoppas att lösningen uppenbarar sig i en vacker dröm.
    Ha det bra allihopa
    Puttiplatt

  7. #27
    Medlem
    Reg.datum
    Feb 2009
    Inlägg
    77
    Tackad
    1 gånger
    Citat Ursprungligen postat av Freelock Visa inlägg
    Yes! :thumbup:
    För de som köpt den från länken.
    Knepet var att sätta rotern i Ethernet Converter läge.
    Fungerar för mig :-)
    fick igång det tackvare guiden:thumbup:. Har hållt på med routern i apclientmode och bridgemode för jag var helt säker på att det var det jag måste ha.

  8. #28
    razorx
    Gäst
    Varför köper ni inte bara en dongel? fungerar skitbra här iafall

  9. #29
    Donator sleddogs avatar
    Reg.datum
    Oct 2009
    Inlägg
    1 355
    Tackad
    21 gånger
    Citat Ursprungligen postat av razorx Visa inlägg
    Varför köper ni inte bara en dongel? fungerar skitbra här iafall
    Kanske för att de har en DM500?

  10. #30
    Medlem
    Reg.datum
    Feb 2007
    Inlägg
    81
    Tackad
    2 gånger
    @ assnike och Freelock
    Vilken router ansluter ni emot?
    Provat med att ansluta en dator till dx routern med nätverkskabel?
    Vilken isp och modem använder ni?
    Tacksam för svar så att jag kan felsöka mitt nätverk.
    Puttiplatt

Liknande ämnen

  1. Svar: 10
    Senaste inlägg: 2009-08-22, 04:48
  2. Dreambox 500C Trådlöst?
    Av Petey i forum Dreambox
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-03-26, 22:02
  3. Dreambox via trådlöst bredband
    Av CharlieX77 i forum Dreambox
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-01-12, 17:07
  4. Trådlöst tangentbord till ''BOXER'' !
    Av limpo i forum Övrigt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2003-04-22, 07:44

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss