Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Kan jag använda OUT till min andra DM?

  1. #1

    Kan jag använda OUT till min andra DM?

    God afton.

    Fick precis (äntligen) igång min DM Nr.2 och undrar om jag kan använda OUT från DM Nr.1 till denna? Jag har dom ganska nära varandra nämligen och känner inte riktigt för att ge mig ut i kylan och dra mer kabel

    Kanske en dum fråga. Men jag vet ju att DM:en lägger ut en spänning på IN och vill inte riskera att göra något korkat

    Mvh ctm555

  2. #2
    Jag kör så och det funkar bra, men bara en i taget, har man båda igång vill båda chefa över huvuden och diseq och det blir inte riktigt bra. Jag ställer den som inte används i viloläge.

  3. #3
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Mar 2009
    Inlägg
    277
    Tackad
    7 gånger
    Har du kabel-tv eller vanlig antenn ska de funka, är väl som en sån förgrenare då. Men kör du parabol kan du bara köra en box i taget då

  4. #4
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Dec 2004
    Inlägg
    4 250
    Tackad
    122 gånger
    Boxen måste däremot vara på för att den ska skicka vidare signalen.
    Kör du med en T koppling innan så kan box 1 vara av.
    Kör du satellit måste du däremot ha separata kablar.
    DM8000CC 1TB HDD DVD - OpenPLi
    HTPC: Intel Core i5 2320 8GB 500GB HDD + Kodi
    Epson TW3200, Euroscreen Black Grey 86"
    ESXi med bla Tvheadend Server + HDHomeRun HDHR3-4DC
    Raspberry Pi 4 - LibreELEC
    Revolut https://revolut.com/sv-SE/referral/andreaa5w Vimla https://vimla.se/?202112012015449961 Tibber: https://invite.tibber.com/dc6f62be

  5. #5
    Okey. Jag har för tillfället kopplat förbi DisEQ och rakt in på LNB, men det funkar alltså ändå inte att titta på dom samtidigt? Vad händer när jag försöker göra det då?

    ///ctm555

  6. #6
    tittar du på samma kanal kan det funka men då satellitmottagaren (dreamboxen) skickar upp ström/spänning baklänges i antennkabeln som driver elektroniken i lnb:t så är risken stor att du bränner något i boxarna.

  7. #7
    Ja, det var ungefär det jag funderade över. Men man kan ju tycka att DM Nr.1 borde vara tillräckligt kompetent för att kunna hantera spänningen från DM Nr.2

    Sen undrar jag hur det hela fungerar i LNB. Varför behöver det skickas olika signaler till LNB vid kanalbyte? Makes no sense tycker jag Allt kommer väl ner och sen väljer man vad som ska avkodas. Som vanlig TV-antenn?

    Mvh ctm555

  8. #8
    Medlem
    Reg.datum
    Feb 2007
    Inlägg
    135
    Tackad
    1 gånger
    Citat Ursprungligen postat av ctm555 Visa inlägg
    Ja, det var ungefär det jag funderade över. Men man kan ju tycka att DM Nr.1 borde vara tillräckligt kompetent för att kunna hantera spänningen från DM Nr.2

    Sen undrar jag hur det hela fungerar i LNB. Varför behöver det skickas olika signaler till LNB vid kanalbyte? Makes no sense tycker jag Allt kommer väl ner och sen väljer man vad som ska avkodas. Som vanlig TV-antenn?

    Mvh ctm555
    Kolla här för en förklaring på hur det funkar!

    http://www.digitaltvexperten.se/page.php?p=115 :thumbup:

  9. #9
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Citat Ursprungligen postat av ctm555 Visa inlägg
    Ja, det var ungefär det jag funderade över. Men man kan ju tycka att DM Nr.1 borde vara tillräckligt kompetent för att kunna hantera spänningen från DM Nr.2

    Sen undrar jag hur det hela fungerar i LNB. Varför behöver det skickas olika signaler till LNB vid kanalbyte? Makes no sense tycker jag Allt kommer väl ner och sen väljer man vad som ska avkodas. Som vanlig TV-antenn?

    Mvh ctm555
    Det som folk inte fattar är att det sitter mycket elektronik uppe i ett LNB. Jag brukar skämtsamt säga att med parabol så sitter halva mottagaren uppe i antennen. Det är stor skillnad mot en vanlig TV-antenn.

    För det första är frekvenserna som används för satellitsändning så höga c:a 10-12 Ghz, att de skulle dämpas ut redan efter några meter i en vanlig antennkabel. Därför har man ett första blandarsteg redan uppe i LNB med en oscillator som blandar ner signalen till c:a 1-2 Ghz vilket går att skicka i en kabel.

    För det andra så använder vi numera universal-LNB för att kunna få in fler frekvenser och båda polarisationerna med samma huvud. Ett universal-LNB kan ställas i fyra olika lägen. Högband eller lågband med antingen horisontell eller vertikal polarisation. I satellit-TV:s barndom behövde man fyra olika LNB för att klara detta. Mottagaren styr alltså i vilket läge LNB ska stå för att kunna ta emot den kanal vi vill titta på. Mottagaren gör detta genom att ändra spänningen mellan 14 och 18 V för att styra polarisation och genom att skicka 22kHz signaler för att styra hög- eller lågband.

    Så därför kan man inte koppla ihop två olika mottagare för att styra samma LNB, de skulle båda försöka skicka spänningar och signaler upp till LNB och störa varandra.
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  10. #10
    Tackar!

    Det visste jag inte, men nu vet jag allt

    /ctm555

Liknande ämnen

  1. Till Letherface å kanske andra åxå...
    Av humlan57 i forum DGStation
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-01-07, 19:03
  2. [LÖST] emu till andra system
    Av peter pettersson i forum Övrigt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2003-12-28, 17:45

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss