Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 23

Ämne: Bygga hus och sätta upp nätverk

  1. #1

    Bygga hus och sätta upp nätverk

    Som ni ser av rubriken har jag för avsikt att bygga ett 1½ planshus. Jag vill dra lite tråd till alla tre sovrummen, till köket, vardagsrummet och biorummet. Med andra ord lite kabel. Sen har jag behovet i vissa rum att ha fler uttag, Dreambox, Xbox, HTPC osv. Hur skulle ni göra detta? Jag har ingen lust att sätta små routers överallt utan det skulle vara tjystare med en central enhet dit allt är trådat och sen sätta trådlösa AP:s kanske där det passar.

    Idéer önskas. Jag har aldrig byggt och missar säkert en massa bra saker. Tänk lite och fundera hur NI skulle göra om ni skulle bygga.

  2. #2
    Donator sleddogs avatar
    Reg.datum
    Oct 2009
    Inlägg
    1 355
    Tackad
    21 gånger
    Citat Ursprungligen postat av Rocky Visa inlägg
    Som ni ser av rubriken har jag för avsikt att bygga ett 1½ planshus. Jag vill dra lite tråd till alla tre sovrummen, till köket, vardagsrummet och biorummet. Med andra ord lite kabel. Sen har jag behovet i vissa rum att ha fler uttag, Dreambox, Xbox, HTPC osv. Hur skulle ni göra detta? Jag har ingen lust att sätta små routers överallt utan det skulle vara tjystare med en central enhet dit allt är trådat och sen sätta trådlösa AP:s kanske där det passar.

    Idéer önskas. Jag har aldrig byggt och missar säkert en massa bra saker. Tänk lite och fundera hur NI skulle göra om ni skulle bygga.
    Hej, jag skulle definitivt satsa på att dra KAT6 kabel överallt vid en ny installation, och skulle nog sätta en trevlig linuxburk som får hantera routing och CS behovet i fastigheten.

    Jag skulle definitivt sätta ett par uttag på olka ställen i varje rum och genom att du använder KAT6 så kan du ju köra Gigabit Ethernet.

    Jag hjälpte en polare som byggde om i sitt hus och där blev det 2 st uttag i varje rum nätverkskabel är ju billigt och ingen anledning att snåla på uttagen vid ny/ombygge.

  3. #3
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Apr 2008
    Inlägg
    340
    Tackad
    11 gånger
    Det finns snygga/enkla uttag som ger två kontakter. Ska du ha fler än så kan du ta en titt på infälld patchpanel.
    Svarar på PM i frågor som är av allmänt intresse och borde ställts i forumet: Nej

  4. #4
    Vad skulle ni sätta först i huset då? Från stadsnätet in i huset... till vad?

  5. #5
    Donator sleddogs avatar
    Reg.datum
    Oct 2009
    Inlägg
    1 355
    Tackad
    21 gånger
    Citat Ursprungligen postat av Rocky Visa inlägg
    Vad skulle ni sätta först i huset då? Från stadsnätet in i huset... till vad?
    Till en linuxburk med dubbla nätverkskort och sedan från dator till en stor switch för vidare distrubition till klienterna i huset.
    Du får en helt OK dator för det ändamålet för en tusenlapp begagnad.

    Tror inte du hittar en router som är så effektiv som en linuxdator för vettiga pengar iaf.

    Kör du CS så kan du använda den datorn till att sköta detta och routningen utan minsta problem. Kan du tänka dig att lägga till ett par hundringar på datorn så kan du köra en massa annat kul på den också.

    Skall du bara ha 4 klienter anslutna så kan du fundera på en router, är det fler så skulle jag rekommendera ovanstående.

  6. #6
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Apr 2008
    Inlägg
    340
    Tackad
    11 gånger
    En switch, en router, en dator som sköter routing och kortdelning. Det beror på tjänsten från din internetleverantör och dina kunskaper. Jag skulle aldrig våga rekomendera en lösning som kräver extern hjälp för att starta om. En vanlig router av något slag är enkel att hantera. Du ska säkert ha en filserver, till den ansluter du ett par kortläsare och så är saken biff.
    Svarar på PM i frågor som är av allmänt intresse och borde ställts i forumet: Nej

  7. #7
    Nog för att jag alltid är nyfiken på att lära mig mer, men jag har aldrig installerat linux på någon av mina datorer. Inte för att det säger så hemskt mycket men jag har betydligt mer koll än gemene man. I dagsläget har jag bara en enda box så CS-server i hemmet är inte aktuellt. Jag vill ha en bra lösning där många saker i många rum kan kommunicera och nå nätet. I dagsläget gör jag detta med flera routers där några endast jobbar som switchar. Jag drar hellre lite kabel till en större switch t.ex. i tvättstugan där allt kommer in.

    Kabeltatteri har jag dock inget erfarenhet av. Men drar jag cat6 (som jag tänker mig) en kabel från (t.ex.) tvättstugan för varje jack, eller kan man nyttja en kabel till två uttag?

  8. #8
    Donator sleddogs avatar
    Reg.datum
    Oct 2009
    Inlägg
    1 355
    Tackad
    21 gånger
    Citat Ursprungligen postat av Rocky Visa inlägg
    Nog för att jag alltid är nyfiken på att lära mig mer, men jag har aldrig installerat linux på någon av mina datorer. Inte för att det säger så hemskt mycket men jag har betydligt mer koll än gemene man. I dagsläget har jag bara en enda box så CS-server i hemmet är inte aktuellt. Jag vill ha en bra lösning där många saker i många rum kan kommunicera och nå nätet. I dagsläget gör jag detta med flera routers där några endast jobbar som switchar. Jag drar hellre lite kabel till en större switch t.ex. i tvättstugan där allt kommer in.

    Kabeltatteri har jag dock inget erfarenhet av. Men drar jag cat6 (som jag tänker mig) en kabel från (t.ex.) tvättstugan för varje jack, eller kan man nyttja en kabel till två uttag?
    Du dra en kabel från router/switch till varje klient kan man säga.
    Om du nu inte vill ha en switch i varje rum.

    Hur du skall göra nätet är helt beroende på hur många klienter du antar att det framtida behovet är.

  9. #9
    Medlem
    Reg.datum
    Nov 2008
    Inlägg
    60
    Tackad
    1 gånger
    När jag drog nätverk i lägenheten körde jag först in bredbandet in i garderoben, sen in i en router, där har jag även en hårddiskserver med alla mina (köpta) dvd filmer och cd skivor och annan media (foton etc), samt en trådlös accesspunkt. I varje rum drog jag sedan cat6 kabel, så det finns ett bredbandsuttag i varje rum. Dessa är anslutna till routern (en Netgear FVX538) Där jag behöver fler anslutningar, ex. vis i vardagsrummet, där jag har en Xbox360, en HTPC och en PS3, kör jag bara en femportars switch från bredbandsuttaget, routern i garderoben sköter nätadresstilldelningen. Sen har jag ett antal bärbara datorer och kompisar som kommer på besök som har WiFi, de kan sitta och köra trådlöst i hela lägenheten, och komma åt den media jag delat ut. Jag satsade på en bra router, bra kabar och ett standard WiFi. Fungerar klockrent för mina behov just nu. Skulle jag vilja så skulle jag även kunna byta antenn på accesspunkten, så det blir bättre räckvidd/stabilitet, men då blir det väl risk att man blir självlysande :P. Plus att hela kvarteret behöver väl knappast surfa på mitt bredband :whistle:. Vet inte om detta var till någon hjälp men så gjorde jag iaf.

  10. #10
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Nov 2006
    Inlägg
    865
    Tackad
    55 gånger
    Jag har delat mina kablar, kör en kabel till två uttag. eftersom 100mbit bara kräver 2 par, så finns ju 2 par över i varje kabel. Det e ju inte direkt varje dag man behöver mer än 100mbit till en ps3/xbox/dreambox. Dock kan det ju vara på sin plats att dra en enda kabel till servern och på så sätt iaf kunna utnyttja 1000mbit. På ställen där det inte fanns telefonjack innan så har jag dragit in tele i samma kabel, men då bara ett jack 100mbit.
    Det man inte vet, har man ingen aning om!

Liknande ämnen

  1. Bygga HTPC
    Av ElFeo i forum HTPC
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2008-04-29, 18:26
  2. bygga HTPC
    Av dr00pyd i forum HTPC
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-08-02, 10:33
  3. Bygga kabelvision box...
    Av m_johan84 i forum Övrigt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-10-19, 19:57
  4. Ska ni bygga ut huset?
    Av Thåström i forum Övrigt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2004-08-29, 11:29
  5. bygga dator
    Av Megaman i forum Hårdvara
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2004-07-25, 18:08

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss