Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 13

Ämne: Problem med DM500, DiseqC?

  1. #1
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Aug 2004
    Inlägg
    469
    Tackad
    28 gånger

    Problem med DM500, DiseqC?

    Jag har lite problem med min DM500S (original). Det började för ett par månader sedan med att det efter uppvaknande ifrån standby var svårt att få in viasatkanaler, BER var hög ett par minuter men sedan fungerade det bra.

    Numera fungerar det inte alls.

    Det jag provat att byta är: nätdel, switch (kör biltema numera) samt Q72 och U70. Detta gjorde ingen skillnad.

    Värt att nämna är också att det fungerar med en DM600 utan problem så det bör vara boxen som är problemet.

    Min gissning är att det är något med DiseqC-styrningen, någon som har någon idé om vilken komponent som kan behöva bytas? Eller kanske några bra mätpunkter?

  2. #2
    Donator sleddogs avatar
    Reg.datum
    Oct 2009
    Inlägg
    1 355
    Tackad
    21 gånger
    Citat Ursprungligen postat av Volvo3 Visa inlägg
    Jag har lite problem med min DM500S (original). Det började för ett par månader sedan med att det efter uppvaknande ifrån standby var svårt att få in viasatkanaler, BER var hög ett par minuter men sedan fungerade det bra.

    Numera fungerar det inte alls.

    Det jag provat att byta är: nätdel, switch (kör biltema numera) samt Q72 och U70. Detta gjorde ingen skillnad.

    Värt att nämna är också att det fungerar med en DM600 utan problem så det bör vara boxen som är problemet.

    Min gissning är att det är något med DiseqC-styrningen, någon som har någon idé om vilken komponent som kan behöva bytas? Eller kanske några bra mätpunkter?
    jag skulle testa ytterligare en annan biltema switch innan jag går vidare i felsökningen, större under har har skett än att det är fel på switchen fastän du köpte en ny och testat.

  3. #3
    Hej,
    Tänkte kolla om du löste detta?

    Mvh Robin

  4. #4
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Oct 2007
    Inlägg
    254
    Tackad
    2 gånger

    biltemas switch

    Den omtalade mycket prisvärda diseq switchen från biltema är utbytt till en annan. Jag antar att dem helt enkelt bytte leverantör. Det ser helt annorlunda och är mycket mindre till storleken. Den nya funkar för det mesta till min 7000S men den gamla kändes ändå stabilare, då den nyare ibland tar ett par sekunder (upp till 10 i värsta fall) för att byta satellit. Kan vara värt att veta.
    ~~ Allt som finns i luften är gratis ~~

  5. #5
    Hej

    Jag har en ny dm500 HD. jag försöker få in Thor 0.8w och Sirius 4.8E men jag tyckas inte få in bägge samtidigt.
    vad gör jag för fel?

  6. #6
    Medlem Gocke1s avatar
    Reg.datum
    Jul 2010
    Inlägg
    38
    Tackad
    1 gånger
    Felkopplat förmodligen, har du satt Viasat till vänster och C+ till höger på parran???

  7. #7
    om jag står bakom tallriken och tittar mot LNB huvuden så är sirius 4,8 grader (visat) är till vänster och thor 0,8 är till höger. har det någon betydelse?

  8. #8
    Medlem Gocke1s avatar
    Reg.datum
    Jul 2010
    Inlägg
    38
    Tackad
    1 gånger
    Ja då får du bara en av satelliterna. Ställ dig framför parran, via till vänster C+ höger.

  9. #9
    ok tack för hjälpen då måste jag ställa om det för att för mig är det via till höger och canal + till vänster. Måste jag programera om LNB huvuden i dm500 HD boxen elle kan jag bara byta kablar på vänster och höger LNB huvud

  10. #10
    Medlem Gocke1s avatar
    Reg.datum
    Jul 2010
    Inlägg
    38
    Tackad
    1 gånger
    Om du har satt C+ på A(eller1) på switchen, så se till att ha samma där du valt satellit.

Liknande ämnen

  1. Skumt problem diseqc
    Av linkan77 i forum Övrigt
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2010-11-06, 10:38
  2. DiSEqC 2/1 Problem 7025
    Av Zerpens i forum Dreambox
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-12-15, 20:49
  3. problem "diseqc" samt dm500
    Av Storsnusaren i forum Dreambox
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-06-03, 13:53
  4. Diseqc problem DM500
    Av jsidj i forum Dreambox
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-03-20, 05:42
  5. DiSEqC problem!
    Av p1s i forum Övrigt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2005-03-30, 13:37

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss