Sidan 2 av 5 FörstaFörsta 1234 ... SistaSista
Resultat 11 till 20 av 44

Ämne: Comhit säljer registrerad e-mail till 3e part?

  1. #11
    Citat Ursprungligen postat av admin Visa inlägg
    Vi har då inte spridit några e-mailadresser från ComHit.
    Vi säljer inga e-mailadresser överhuvudtaget.

    Hur trinax fått tag på e-mailadresserna vet vi inte. Vi kommer att undersöka saken och gå till botten med det.

    Har kontaktat en person på Trinax angående detta. Det är dem vi använder som serverhost för närvarande.

    Har de tagit de e-mailadresser som finns lagrade i vår databas, handlar det om dataintrång. Vi har absolut inte gett dem tillåtelse att ta några medlemsuppgifter!
    Känns skönt att höra att ni inte är ansvariga.
    Dags att byta serverhost och göra en anmälan med andra ord, de är ju både olagligt att ta ut uppgifter från er OCH att marknadsföra till klienter som inte har godkänt detta

  2. #12
    Donator sleddogs avatar
    Reg.datum
    Oct 2009
    Inlägg
    1 355
    Tackad
    21 gånger
    Även jag har fått spam från dem, vad i helvete är detta???

  3. #13
    ComHit Crew
    Reg.datum
    Nov 2002
    Inlägg
    3 219
    Tackad
    14 gånger
    Detta fick jag som svar på mailen för en liten stund sedan:
    Hej comhitanvändare.

    Jag blev idag uppringd av Admin på Comhit.net och han frågade vad i helvete som hade hänt när
    användare på Comhit forumet hade fått vårt nyhetsbrev och jag fick svara att jag fick återkomma
    då jag inte kunde svara på detta.

    Efter att jag och mina kollegor undersökt vad som hänt så kom vi fram till att vår mailrobot
    som skickar våra utskick även sopat med alla användare i comhits databas då den söker igenom
    hela mysql efter @.

    Då vi tidigare hade vår mailrobot och databas på en annan server tillsammans med vårt andra
    bolag har denna lösningen fungerat på ett väldigt bra sätt för oss och våra utskick.
    Men när programmerarna flyttade sidor och databaser till samma server som Comhit ligger på så
    gjordes misstaget att ändra så att mailroboten inte söker igenom comhits databas.

    Vi beklagar det inträffade och problemet är nu avhjälpt samt resterande utskicken är stoppade.

    Admin berättade att ni användare trodde att de sålt databasen till oss men det stämmer inte.
    Det är ett programmeringsmisstag som uppstått och problemet är nu åtgärdat.

    Vi hoppas inte detta ska påverka Ert förtroende för Comhit och vi beklagar som sagt det inträffade.

    Fredrik
    VD
    Trinax AB
    Med andra ord verkar det ju inte vara så att de tagit mailuppgifterna, utan det verkar ju ha varit ett on-the-fly-utskick som skett.
    Att roboten sökt efter @-adresser och skickat ut nyhetsbrev.

    Det är därför inte så att era mailadresser har spridits till en tredje part. Utan de finns fortfarande bara lagrade i vår databas.

    Vi ber också om ursäkt för det inträffade, men till vårt försvar kan vi väl ändå säga "Hur fan skulle vi kunna veta att det låg en mailrobot på samma server som vi använder?".
    Felet är helt och hållet Trinaxs. Jag hoppas ni förstår det och inte beskyller oss.

    Får ni något mer nyhetsbrev från Trinax vill jag att ni meddelar det till mig här via denna tråd, via PM eller genom att skicka ett mail till vår support, support@comhit.net.

  4. #14
    Donator
    Reg.datum
    Jun 2007
    Inlägg
    430
    Tackad
    13 gånger
    Bra att höra att det inte var erat fel, men detta är väl ett dataintrång trots att trinax säger att det är en mail-robot som gått bärsärk, annars är det ju bara att skylla på något sånt om man vill göra som dom har gjort ju. För tänk om det instället hade varit så att trinax hade ett register hos sig på mail-adresser som dom hade tillstånd att sälja och sedan sålt dom till en 3-dje part och bara råkat fått med våra adresser oxå, då hade ju dom redan varit ute hos någon som antagligen inte hade tagit bort dom från sitt register.

    Jag tror absolut inte att trinax har gjort detta med vilja, men det ligger ju fortfarande på deras ansvar att se till att deras insamling av adresser inte tar sånna som dom inte ska ta eller hur.

  5. #15
    Tror inte trinax gör om misstaget en gång till, snacka om att klanta sig =)

  6. #16
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Citat Ursprungligen postat av kalleanka Visa inlägg
    Jag har inte fått något nyhetsbrev så jag vet inte vad ni pratar om men verkar ju som flera fått de. Jag kanske inte hann få något innan roboten blev stoppad ^^

    Tur att de upptäcktes så snabbt tycker jag så att de han stoppa de. Tänk om ingen hade märkt o den där roboten hade fått flipp o skickat flera kopior till alla. då hade de inte varit roligt :P

    Tror inte trinax gör om misstaget en gång till, snacka om att klanta sig =)

    Äsh de e bara o trycka delete o se glad ut, tur ni inte delade server med en "enlarge my penis" firma
    Lite märkligt att "kalleanka" inte känner till något om saken eftersom han är intimt inblandad med firman Trinax AB...

    Det är ju liksom inte första gången han använt tveksamma metoder för att sprida reklam för sin firma i detta forum.

    För mig var det en nyhet att Comhit delade serverhost med Trinax, förstår att forumet behöver en serverhost, men detta valet känns inte bra.

    Edit:
    Alla som undrar vem "kalleanka" är kan ju läsa detta inlägget:
    http://www.comhit.net/showpost.php?p...5&postcount=93

    Tryck sedan på länken han rekommenderar och se var ni hamnar...

    Edit2:
    "kalleanka" har fegt nog raderat sitt inlägg jag länkade till istället för att klargöra vilken ställning han egentligen har i det här.
    Jag ska inte gå så långt att jag avslöjar personer eller namn här, kan bara konstatera att det finns vissa personer och firmor jag absolut inte skulle lita på...

    Folk som ljuger och sprider dimridåer och försöker skriva om historien så att det skall passa deras syften är jag allergisk emot...
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  7. #17
    Efter att kollat i spamkorgen så hittade även jag utskicket, kan inte påstå att jag är speciellt nöjd över händelsen
    Det största felet många datoranvändare gör, är att de inte vet vad de gör, men de gör det ändå !

  8. #18
    Donator Plows avatar
    Reg.datum
    Nov 2005
    Inlägg
    606
    Tackad
    12 gånger
    Jag har också fått skiten....
    Skål.
    Rust Never Sleeps

  9. #19
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Apr 2008
    Inlägg
    340
    Tackad
    11 gånger
    Men vad är det för jävla pappskalle som kör sådana '@'-sökningar med rootkontot? Att ens konstruera en robot som inte bara söker genom den tabell företaget VET att de har underlag för mailutskick i utan vartenda fält i hela databasen. Mmm, det är ju inte svårt att räkna ut hur den programmeraren tänkt.

    Som programmerare, inte moderator på detta forum, kan jag som bäst låta ansvarig för detta komma undan med stämpeln "likgiltighetsuppsåt".
    Svarar på PM i frågor som är av allmänt intresse och borde ställts i forumet: Nej

  10. #20
    Medlem
    Reg.datum
    Aug 2008
    Inlägg
    69
    Tackad
    3 gånger
    Låter väldigt skumt att det skulle vara ett misstag. Men tackar för snabbt och trovärdigt svar från admins här iallafall.

Liknande ämnen

  1. Vidarebefodra mail till annan mail?
    Av vägkung i forum Övrigt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-04-21, 21:04
  2. Ändra registrerad användare i XP pro
    Av folke i forum Övrigt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-03-21, 09:16
  3. Mail från Comhit.net???
    Av vägkung i forum Övrigt
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2005-10-18, 10:36

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss