Sidan 2 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 11 till 20 av 34

Ämne: Parabol utomlands ?

  1. #11
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Apr 2010
    Inlägg
    1 726
    Tackad
    105 gånger
    Hur mycket kan du rida antennen? Satelliten Eurbird(?) på 9 grader öst är riktigt stark i hela Europa. Optimera mottagningen för den satelliten (använd valfrii transponder). När mottagning är optimal (elevatio0n, azimuth och skew), vrd då parabolen LÅNGSAMT österut tills dess att du får signal från [FONT=Verdana]12245V på ASTRA (tidigare SIRIUS). När signalen finns där så är det "bara" att ställa in.

    Lycka till!
    /I
    [/FONT]

  2. #12
    Kolla här: www.dishpointer.com

    Ytterligare vägledning kanske.

  3. #13
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    P-Son, men du. Om parabolen redan är monterad ordentligt och allt är igång och funkar, RING en firma dom har mätinstrument, även nya LNBer och kan rikta in din parabol mycket enkelt och snabbt, det kostar inte mycket pengar.

    Det som är dyrt med praboler är ofta kabeldragning och monteringen, speciellt om det är stora paraboler, då tar det tid men du har ju redan gjort allt det själv. Jag skulle absolut ta hjälp av en firma, då kommer du även få veta vad du har för signal, kvalite osv, kan du begära att eller skriva ner det så har du som referens ifall du får problem framöver.

    Då parabolen är så pass stor borde du kunna få in CD eller Viasat, har du otur kanske det kräver en bra LNB och i värsta fall ett matarhorn, men det borde gå bra med den du har 1.8m (175) om det är bra kvalite på den.

  4. #14
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Apr 2003
    Ort
    Crete
    Inlägg
    782
    DennisOlof , Jag ska testa idag (fredag) så får jag se om jag får nån ordning på det,problemet med hantverkare här är att man vet aldrig när dom kommer, när jag beställde adsl tog det 6 veckor innan det kom en kille och klättrade upp i telestolpen och kopplade in det manuellt (:
    Angående lnb, vad är det för skillnad på dom kvalitetsmässigt ?
    Mvh P-son
    ~~~~//Mvh. P-son//~~~~

  5. #15
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Apr 2010
    Inlägg
    1 726
    Tackad
    105 gånger
    Billiga LNB är billiga och dyra LNB är dyra. Titta efter något i melanprisklassen, de ger oftat bäst resultat per krona. På sidan astra2d.com hålls det en massa diskussioner om hur man kan ta emot de svaga signalerna från ASTRA2D på många håll i Europa. Det finns ett antal trådar om LNB på sidan och i dess tillhörande diskussiosforum; har för mig att du inte behöver vara medlem för att läsai forumet.

    Nauligtvis är det så att även om en LNB lovprisas i forumet är det inte säkert att den fungerar för dig. Det är många fatorer som spelar in, exempelvis antenn, LNB-hållare och mottagare. Desutom är det för de som vill ta emot BBC att LNBn fungerar bra i det lägsta frekvensområdet, medans VIASATS signaler är mer i mitten av frekvensområdet.

    En LNB jag har haft stor frmgång med är MEGASATS DIAVOLO-lnb. Finns exempelvis hos Satellitproffsen för runt 200 kr.
    /I

  6. #16
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    P-son ok, då förstår jag, men det är i alla fall ett alternativ även om du vill försöka att fixa det själv. Det är ju bra, då finns det alltid en sista lösning om det inte går att fixa det själv.

    Schwede30 instämmer, den LNB jag har på min 2meters för Astra2d är egentligen skräp, 0.6db och är en gammal trött microelectronics technology inc quattro LNB. Jag kan inte byta den pga infästningen är skit och vintern gör att LNBn fryser fast i monteringsramen. Jag har finjusterat den vertikalt. Fick fin signal på höga bandet, (ska prova justering horisontellt också). men trots hög signalstyrka kan jag ändå inte låsa på en hel del transpondrar som finns på Astra 2A, Astra 2B (och dessa har en bra footprint över europa) vilket visar på att LNB val är ganska viktigt och att man har en parabol som håller en viss kvalite. Tror att glasfiberparabolen är ganska usel och absorberar mycket av signalen jämfört med t.ex. en aluminium variant. Jag kan låsa på några Astra 2D transpondrar, men kvaliten är verkligen usel. Säkerligen beroende på ganska taskig LNB.

    Samma problem kan gälla för P-son även om jag tror att CD samt Viasat har bättre täckning över europa jämfört med Astra 2D, men att man trots allt ändå måste gå upp en bit i parabolstorlek (jämfört med 75cm parabol) för att få bra signal året om och täckning. Sedan beror det på vilken typ av parabol P-son har, bild kanske ?

  7. #17
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Apr 2003
    Ort
    Crete
    Inlägg
    782
    Citat Ursprungligen postat av DennisOlof Visa inlägg
    Sedan beror det på vilken typ av parabol P-son har, bild kanske ?
    Hej igen, den är av plåt, med 1 lnb, samt 2 tvärstag, har tydligen suttit på nån hyresfastighet i Sverige någonstans, men det borde funka med lite tålamod. Det här med lnb verkar intressant, får nog ta och beställa nytt. hur är det med twin lnb ? såg att biltema hade denna varianten om man vill ha 2 mottagare http://www.biltema.se/sv/Kontor---Te...rsal-twin-LNB/ , hurdan är den ?

    har varit på taket och testat idag, men just nu full storm, så jag får forsätta senare...
    Går det "mäta" fram sattelitmottagningen på nåt sätt ? eller hur fungerar sattelit beepern ?
    Stort Tack så länge...

    Mvh P-son
    ~~~~//Mvh. P-son//~~~~

  8. #18
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Apr 2010
    Inlägg
    1 726
    Tackad
    105 gånger
    Kort svar' Nej

    Den fungerar alldeles utmärkt om du har en signalstyrka över 50; alltså som Viasat i Sverige. Men då du sitter långt utanför fotavtrycket måste du ha riktiga grejer.

    I mottagare brukar det finnas en meny där det fnns två staplar som visar signalstyrka och kvalitet. Signastyrka behöver du inte bry dig om då den egentligen inte säger någonting.Signalkvalitet är den viktiga då den talar om hur stark signalen är för den inställda frekvensen. Tyvärr tar det ett par sekunder för mottagaren att reagera på förändringar så det är lätt att flytta för långt/snabbt och att säga en massa ful ord.

    1. Ställ in värden på mottagaren där du vet att det skall finnas en kanal (Frekvens, symbolhastighet m.m.)
    2. Ta fram menyn med staplarna
    3. Flytta parabolen fram och tillbak tills du har fått optimal signal

    Detta innebär naturligtvis att du kan ta med mottagaren och en skärm att se bilden från mottagaren på upp på taket. Jag har en bärbar DVD-spelar med ingång för extern bildkälla som är väldigt prktisk. Det går att dra en lång kabel till TVn om du vill ha kvar mottagaren där den brukar stå, men då försämras bilkvaliteten och det blir mycket spring om du vill ändra någon inställning på mttagaren.

    En beeper fungerar på samma sätt, men den piper starkare och starkare ju bättre mottagningen är. MEN den gör ingen skillnad på vilken satellit du tar emot. Det går inte att ställa in frekvens eller satellit.

    Bäst är nog att hyra en riktig mätare. De har en massa data inprogrammerad och kan tala om vilken satellite du tar emot sinaler ifrån,

    Har du sökt runt på nätet efter andra nordbor i närheten som lyckas ta emot hemlandsTV? Alla nordiska länder sänder via ASTRA och THOR.

    /I

  9. #19
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Apr 2010
    Inlägg
    1 726
    Tackad
    105 gånger
    Har han varit här?
    http://www.ciao.se/Kaffestugan_Katos...ecension_71092

    Står inte om de använder parabol eller SVT Play.

  10. #20
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Apr 2003
    Ort
    Crete
    Inlägg
    782
    Citat Ursprungligen postat av Schwede30 Visa inlägg
    Har han varit här?
    http://www.ciao.se/Kaffestugan_Katos...ecension_71092

    Står inte om de använder parabol eller SVT Play.
    hej, jo jag har varit där, är bara några km från där jag bor, ska åka och kolla hur deras parabol sitter, dock har dom stängt o öppnar inte förrän i april, tack för tipset !

    Mvh p-son
    ~~~~//Mvh. P-son//~~~~

Liknande ämnen

  1. Svensk tv med CD utomlands?
    Av Landallan i forum Canal Digital
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-08-06, 19:37
  2. Ta med sig utomlands?
    Av Ramario i forum Övrigt
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2006-06-20, 06:35
  3. Svar: 7
    Senaste inlägg: 2005-08-13, 23:16
  4. 40 cm parabol ?
    Av Lacariuz i forum Övriga mottagare
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2004-04-19, 14:37

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss