Sidan 3 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 21 till 30 av 34

Ämne: Parabol utomlands ?

  1. #21
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Apr 2003
    Ort
    Crete
    Inlägg
    782
    Citat Ursprungligen postat av Schwede30 Visa inlägg
    I mottagare brukar det finnas en meny där det fnns två staplar som visar signalstyrka och kvalitet. Signastyrka behöver du inte bry dig om då den egentligen inte säger någonting.Signalkvalitet är den viktiga då den talar om hur stark signalen är för den inställda frekvensen. Tyvärr tar det ett par sekunder för mottagaren att reagera på förändringar så det är lätt att flytta för långt/snabbt och att säga en massa ful ord.
    Tror det får bli att flytta parabolen till balkongen,(sitter på taket nu) har en liten balkong som jag ej använder mot söder med fri sikt, samt att det blir nära till tv`n , då kan jag justera i lugn och ro utan att hustrun sitter med mobilen i soffan och håller koll på signalstyrkan
    Dessutom har jag märkt att vinden tar grymt hårt på denna storlek på parabol, och det blåser ju en hel del på vinterhalvåret.....så då blir den ju lite skyddad iallafall...


    Återkommer med hur det går !
    ~~~~//Mvh. P-son//~~~~

  2. #22
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    P-Son men det där kaffeet måste du ju snacka med om dom har svensk TV via parabol, perfekt då kan dom säkert hjälpa dig eller vet vart du ska vända dig, samt du kan titta på vad dom har för utrustning.

    Du klarar dig bra med en sat-beeper. Grejen är att man först måste hitta rätt satellit, sedan är det mikroskopiska justeringar som gäller, då ska man få så hög ton som möjligt. Kolla även på satlex sajten för hur LNBn ska vridas, det påverkar mottagningen ganska mycket. Poängen med att använda en mätare men kopplar mellan parabolen och mottagaren är att man kan få hjälp med att hitta rätt satellit, sedan kan man göra finjusteringarna själv. När det gäller just de vanliga satelliterna (inte Astra2D) som har en "ok" footprint över europa så ska man inte behöva dyra instrument, så länge men har en stor parabol för att kompensera för att man befinner sig långt borta (utanför) den normala footprint som finns.

    Det enda jag har hört från andra och genom att titta på information på nätet är att CD ska ha en bättre footprint över europa jämfört med Viasat. Men det finns några fåtal gratiskanaler på båda satelliterna så när man väl fått in det rätt kan man titta på kanalen och sedan kolla vilken kvalite det är osv.

    Schwede30, på tal om men egen parabol idag, var ute och mätte, direkt på LNBn, låste inte ett smack på Astra2D, så nu är det konstaterat efter finjustering att parabolen, LNBn osv är bara RENT SKIT, så jag får återkomma när jag fått upp min svarta aluminium parabol med ny LNB och matarhorn hur det gick.
    Senast redigerad av DennisOlof den 2011-01-29 klockan 15:59.

  3. #23
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Apr 2003
    Ort
    Crete
    Inlägg
    782
    Hej, igen, cafeet öppnar inte förrän i april, men jag monterade den parabolen på balkongen idag, och har hållt på i timmar..... inte ett uns till mottagning, var ju några år sedan jag höll på med riktning av paraboler, men kan inte minnas att det var så här jäkligt, man brukar ju alltid få nån signal....
    Parabolen är iaf i rätt riktning och elevation, med vattenpass och kompass så tycker jag att jag hade ett bra utgångsläge, men däremot misstänker jag att vinkeln (upp/ner) på lnb`n är fel. Det fästet till lnb jag fick med verkar inte vara original (av plast) då det inte stämmer med hålbilden. Så frågan är hur man enkelt kan kan veta hur riktningen ska vara mot antennen/ parabolen ?
    Jag mätte strömmen och har 17,2 volt ut till lnb`t.
    Kollade lite på sattelitproffsen , och det fästet jag har liknar detta http://www.satpro.se/detailes/detailes.asp?art_nr=1182
    Tänkte jag skulle beställa ett nytt lnb från dom också, men det är en djungel.... frågan är vad man ska ha i prisklassen 3-500 .-
    Nästa fråga, boxen är en box från viasat (pace DS250NV) och eftersom detta är förstagångsinstallation så kommer jag ju inte "in" i boxen, utan när man startar så är det språk följande av kanalsökning.... , vad jag menar är om det kan vara nåt där, hade ju varit lättare (om jag hade tänkt på det) att göra installationen färdig i sverige o sen koppla in den .... men men... lätt att vara efterklok !!

    Mvh P-son
    Senast redigerad av P-son den 2011-01-29 klockan 16:39.
    ~~~~//Mvh. P-son//~~~~

  4. #24
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Apr 2010
    Inlägg
    1 726
    Tackad
    105 gånger
    Det fungerar inte så. Rätt ignaler dyker tyvärr inte upp magiskt när man "bara" står och vrider. Får du något pip från Satbeepern?

    Har du tillgång till en analog mottagare? (Någonting vi alla har, eller hur ;-) ) Ställ in någon av de tyska kanalerna från ASTRA 19 grader öst. När du har hittat den, optimera mottagningen, Byt till PACE och optimera signalen. Nu har du nästan rätt elevation påparabolen och kan försiktigt vrida den åt väster tills f.k.a. SIRIUS dyker upp.

  5. #25
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Apr 2003
    Ort
    Crete
    Inlägg
    782
    Citat Ursprungligen postat av Schwede30 Visa inlägg
    Det fungerar inte så. Rätt ignaler dyker tyvärr inte upp magiskt när man "bara" står och vrider. Får du något pip från Satbeepern?

    Har du tillgång till en analog mottagare? (Någonting vi alla har, eller hur ;-) ) Ställ in någon av de tyska kanalerna från ASTRA 19 grader öst. När du har hittat den, optimera mottagningen, Byt till PACE och optimera signalen. Nu har du nästan rätt elevation påparabolen och kan försiktigt vrida den åt väster tills f.k.a. SIRIUS dyker upp.
    Hmm, anolog mottagare ligger så fint i en låda på vinden i Sverige (:, så det hjälper mig inte här (är ju på kreta) men ska se om jag kan låna nån av grannarna. Vad tror du om lmb inställningen ? spegling mot parabolen ?
    Mvh
    P-son
    ~~~~//Mvh. P-son//~~~~

  6. #26
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    P-Son du måste nog låna en box av någon, jag har precis samma box som du, dessa är viasat specifika och om man råkar "installera" om boxen utan att ha någon signal till viasat så är det inte möjligt att komma in i boxen. Därför behöver du en annan box som inte har detta problemet, den kan dock ändå installera kanaler, titta på lyngsat alt. kingofsat så ser du vilka kanaler som finns på satelliten som är FTA.

    Det första du ska göra är att få NÅGON signal, oavsett vilken satellit det är så du vet att din vinkel på parabolen och allt är rätt, därefter låser man upp allt så att det är stabilt, sedan ska det räcka med att vrida parabolen i sidled och man ska då kunna hitta olika satelliter, bara fortsätta så till du hittat ungefär vart viasat ska finnas. Sedan kan det bli frågan om att finjustera lutning och annat.

    Den parabolen du har med LNB och allt är det nog inget fel på, även om det inte är direkt bra prylar, NÅGON satellit måste du kunna få in annars gör du något fel. problemet är om du har en box för just viasat du inte kommer in i, då kan inte boxen tala om för dig vilken satellit det är, så du måste nog låna en från grannarna eller så.

  7. #27
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Apr 2003
    Ort
    Crete
    Inlägg
    782
    Citat Ursprungligen postat av DennisOlof Visa inlägg
    P-Son du måste nog låna en box av någon, jag har precis samma box som du, dessa är viasat specifika och om man råkar "installera" om boxen utan att ha någon signal till viasat så är det inte möjligt att komma in i boxen. Därför behöver du en annan box som inte har detta problemet, den kan dock ändå installera kanaler, titta på lyngsat alt. kingofsat så ser du vilka kanaler som finns på satelliten som är FTA.

    Det första du ska göra är att få NÅGON signal, oavsett vilken satellit det är så du vet att din vinkel på parabolen och allt är rätt, därefter låser man upp allt så att det är stabilt, sedan ska det räcka med att vrida parabolen i sidled och man ska då kunna hitta olika satelliter, bara fortsätta så till du hittat ungefär vart viasat ska finnas. Sedan kan det bli frågan om att finjustera lutning och annat.

    Den parabolen du har med LNB och allt är det nog inget fel på, även om det inte är direkt bra prylar, NÅGON satellit måste du kunna få in annars gör du något fel. problemet är om du har en box för just viasat du inte kommer in i, då kan inte boxen tala om för dig vilken satellit det är, så du måste nog låna en från grannarna eller så.
    Aha.... misstänkte att det var nåt sånt, man brukar ju alltid få NÅN signal, visserligen som jag skrev innan så var det några år sedan jag labbade med det sist......men men..
    Jag kollar med grannen, annars får det bli en sväng till Chania på måndag och inhandla ett DVB-S kort till datorn !
    Tack så länge, jag återkommer !

    Mvh P-son
    ~~~~//Mvh. P-son//~~~~

  8. #28
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Apr 2003
    Ort
    Crete
    Inlägg
    782
    Citat Ursprungligen postat av P-son Visa inlägg
    Aha.... misstänkte att det var nåt sånt, man brukar ju alltid få NÅN signal, visserligen som jag skrev innan så var det några år sedan jag labbade med det sist......men men..
    Jag kollar med grannen, annars får det bli en sväng till Chania på måndag och inhandla ett DVB-S kort till datorn !
    Tack så länge, jag återkommer !

    Mvh P-son
    Idag har jag varit i chania och försökt få tag i ett dvb-s kort, dock utan resultat, dvb-t finns det gott om.
    Stannade till hos en lokal hand handlare som skulle komma förbi mig i morgon och försöka ställa in det, dock så lät det inte så lovande då han påstod att jag var tvungen att ha en 3-meters parabol för att få in viasat.....hoppas han har fel .
    Mvh P-son
    ~~~~//Mvh. P-son//~~~~

  9. #29
    Medlem
    Reg.datum
    Sep 2003
    Inlägg
    144
    Tackad
    2 gånger
    Jag har installerat några paraboler åt några vänner som bor längs rivierakusten i Frankrike, det är minst en bra 120cm parabol som gäller för Thor satelliterna och då finns det knappt någon marginal mot regn, Viasat är bara glömma därnere för signalen är så svag att du skulle behöva minst en 3 meters parabol av bra kvalite, jag fick inte in någon signal på Nordic beamens från Sirius.

    Många jag känner som har sommarställen nere vid medelhavet går mer och mer över till slingbox, de har sin slingbox här hemma i Sverige och streamar ner till sina sommarställen utomlands, en polare har slängt sin parabol och kör med Slingbox istället.

    Kreta ligger ju ännu sämre och mer söderut så läget lär inte vara bättre.
    Senast redigerad av Lizzard den 2011-01-31 klockan 16:14.

  10. #30
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    P-son haha, nej du 3meters behövs inte alls, men om han ska komma förbi och hjälpa dig (samt han har instrument) då ska du kolla både Canal Digital samt Viasat, för att se vilken satellit som ger bäst signal, eller ger dig bättre mottagning. Då är det bättre att ta emot den satellit som ger dig bättre signal och strunta i den andra.

    Om det sedan innebär att du måste köra med CD iställer för Viasat, sak samma, det viktiga är ju att du kan titta på svensk TV, inte sant.

    Lizzard, jo så är det man behöver större parabol, men någon 3meters behövs inte. Om jag inte minns fel så är det lättare att ta emot CD ute i Europa än Viasat. Slingbox funkar ju bra men är inte så gångbart om man bor utomlands permanent men är man bara där under kortare vistelser så är det utmärkt för TV. Sedan får man inte glömma att en del länder har riktigt usla telefonledningar och andra problem och då kanske man inte har något annat val är parabol.

    Det bästa för P-son om just den parabolen han har inte duger är att försöka snacka med folk och handlare i området, de som har koll på parabolbiten. Någon brukar alltid känna någon annan osv som vet vart det finns en stor parabol att få tag i billigt osv. Det var så jag fick min 180cm aluminium centrum fokuserad helt gratis, gent emot att jag monterade ner den (vilket var mycket jobb). Om några månader ska den upp för mottagning av Astra2D, hoppas den räcker.

    Annars får jag hämta en ännu större, vet vart det finns en 3.2meters (cirka) som inte används, bara man kan få den gratis, fast då blir det bygglovs ansökan så inte grannarna får spader

Liknande ämnen

  1. Svensk tv med CD utomlands?
    Av Landallan i forum Canal Digital
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-08-06, 19:37
  2. Ta med sig utomlands?
    Av Ramario i forum Övrigt
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2006-06-20, 06:35
  3. Svar: 7
    Senaste inlägg: 2005-08-13, 23:16
  4. 40 cm parabol ?
    Av Lacariuz i forum Övriga mottagare
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2004-04-19, 14:37

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss