Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 27

Ämne: Dreambox problem

  1. #1

    Dreambox problem

    Hej jag skaffade precis en dreambox 500S som jag vill kunna ta imot singnaler från Sirius 4 (astra4) och thor 5/6. Jag har precis uppdaterat sat.xml och när jag skall söka så kommer det inte upp något. Inget!! Och när jag titta på Satfind så står det SNR:63% hela tiden. Det spelar ingen roll om jag drar ut kablen från boxen den står fortfarande på 63%. Men AGC pendlar mellan 80-90%. Vad händer??!! Är det boxen som har gått sönder eller vad??
    Jag har också uppdaterat till nyaste Gemini.

    Vad skall jag göra???? Ps. Helt nytt paket med parabol och LNB:er så att de skall vara trasiga skall det mycket till..

  2. #2
    Donator matkohs avatar
    Reg.datum
    May 2005
    Inlägg
    7 061
    Tackad
    310 gånger
    Hmmmm.

    Flera orsaker:

    - Avbrott eller kortslutning i kabeln till parabolen.
    - Tunern väck (troligaste orsaken).
    - Nätagget trasigt.
    - DisEq trasig.
    VVSMF (VågaVägraSmåMjukaFönster)
    Linux rules!

    VU+ Solo 4K, VU+ Solo2, 2* VU+ Solo Se, 4* VU+ Zero

  3. #3
    Ytterligare ett alternativ är ju att parabolen inte är rätt riktad och du faktiskt inte tar emot nån signal.

  4. #4
    Seniormedlem CharlieX77s avatar
    Reg.datum
    Feb 2007
    Inlägg
    482
    Tackad
    11 gånger
    Kamraten fick exakt samma problem! Kabeln som var kass trots att den var helt ny, med gammal kabel gick det.

    Börjar man söderut bör man hitta signal ganska snart

  5. #5
    Men det är ju så att Satfind skall väl låsa, det gör den inte.. och jag kan ju dra ut kablen och SNR står fortfarande på 63%, det låter som det är fel på tuner?

  6. #6
    nej, runt 60% är ingen signal. AGC kan du istortsett strunta i (om det inte är 0).

    Koppla förbi diseqc direkt till ett lnb för att eliminera felkällor. Thor lnb i mitten.
    http://www.viasat.se/sites/viasat.se...stallation.pdf
    http://se.kingofsat.net/freqs.php?&s...=Clear&aff=zap

    @matkoh:
    varför anser du troligaste orsaken är att tunern skulle vara kass???
    VU+

  7. #7
    Jag lycades lösa problemet genom ställa in parabolen på absoluta vinklarna. Men nu är det så att jag har stött på ett nytt problem.

    Jag har kopplat LNB 1 till DiSEqC 1
    Och LNB 2 till DiSEqC 2
    Och sedan till Dreamboxen. Men när jag startar boxen finns bara en av dem. DiSEqC vägrar att switcha. Eller är det Dreamboxen inställningarna det är fel på? Är det gemini det är fel på? För om jag drar direkt kabel från LNB fungerar båda satiliterna men så fort som DiSEqC switchen kommer med så går det inte. Detta DiSEqC switch är 2 dagar gammal. Kan det redan vara trasig? Och om man stoppar in båda i DiSEqC switch är det alltid Thor 5/6 som fungerar inte Astra4A

    Info: DiSEqC 2.0 Best Germany switch.

    Någon som kan hjälpa mig?

  8. #8
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Det är inte alla DiseqC switchar som funkar med Dreambox.
    Köp en från Biltema för 50:- och testa med. De brukar funka kanon.
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  9. #9
    det skall jag göra..tack för hjälpen

  10. #10
    Nu har jag köpt en DiSEqC switch från Biltema, men problemet löser sig inte. Det blir ingen skillnad.

    Om jag har båda LNB i switchen fungerar en av dem. (Astra4A och Thor)
    Om jag drar ut en av dem i DiSEqC switchen så fungerar den andra och tvärtom. Och Switchen fungerar för om man mäter strömmen när man ändrar från Thor till Astra så skickar den ström i den man har valt. Så vad är problemet? Är det boxen? Tunern? Eller är det någon inställning i boxen som jag har glömt. Jag har Gemini 4.7 NO BOMB version. Har också testat Gemini 4.5 och ingen skillnad.

    HJÄLP!!!

Liknande ämnen

  1. Problem med dreambox 500+
    Av amir100 i forum Dreambox
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-08-09, 12:33
  2. Dreambox addons problem
    Av 57dicken i forum Dreambox
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-03-05, 20:50
  3. Dreambox Problem
    Av Nordin i forum Dreambox
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-11-19, 19:44
  4. Problem vid Streaming av Dreambox!
    Av Samieboy i forum Dreambox
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-04-13, 20:36
  5. Dreambox 500C problem
    Av wildz i forum Dreambox
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2007-04-06, 08:01

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss