Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 11 till 15 av 15

Ämne: Säkraste sättet med Dreambox?

  1. #11
    Seniormedlem Bogdans avatar
    Reg.datum
    Jan 2009
    Inlägg
    602
    Tackad
    20 gånger
    Citat Ursprungligen postat av razorx Visa inlägg
    Byta lösen skriv passwd i console. Varför vill du stänga av allt detta? Kör din box i ett lan utan att öppna portarna mot boxen så är du säker.
    Om man nu inte vill ha den i ett lan då? Tex BBB kör med flera ipn. Räcker ju med ssh och cs port aktiva.

  2. #12
    razorx
    Gäst
    Ja men då måste du annvända en brandvägg alt stänga ner allt förutom ssh. Varför man ska köra boxarna direkt mot wan har jag ingen förståelse för.

  3. #13
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Håller med rasorx där.
    Varför vara så dumsnål att man sätter sina grejer direkt ute på Internet bara för att BBB råkar dela ut flera IP-adresser?

    En vanlig bredbandsrouter kostar inte många hundralappar idag och utgör ett bra första skydd mot all skit som finns ute på Internet. Öppnar man inga portar in är den faktiskt ganska säker. Öppnar man portar så anser jag att man ska veta vad man gör.

    Du får bättre fart på interna nätet också med en egen router än om all din lokala trafik ska ta en sväng över BBB:s switchar för att hitta tillbaka till dig.

    Att sätta sina grejor direkt ute på Internet är att be om problem. Då är de direkt exponerade för alla världens hackare som tycker det är roligt att skanna portar och sabba så mycket som möjligt.

    Vill man ta den risken för att spara några hundralappar på en bredbandsrouter så är det upp till var och en, men jag hade alla gånger valt att ha mina grejer bakom en bredbandsrouter oavsett hur många IP-adresser BBB delar ut.
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  4. #14
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Dec 2004
    Inlägg
    4 250
    Tackad
    122 gånger
    Lämnar ni dörrar och fönster öppna då ni inte är hemma?

    Förutom SSH så kan man använda sig av openvpn för att koppla upp sig till sitt nätverk.
    Ett annat sätt är att lära sig iptables och konfiguera brandvägg direkt i boxen.
    Man kan faktiskt använda boxen som router om man vill men med tanke på att det är en box till TV och man vill hålla på joxa osv så är det kanske inte att rekomendera.
    DM8000CC 1TB HDD DVD - OpenPLi
    HTPC: Intel Core i5 2320 8GB 500GB HDD + Kodi
    Epson TW3200, Euroscreen Black Grey 86"
    ESXi med bla Tvheadend Server + HDHomeRun HDHR3-4DC
    Raspberry Pi 4 - LibreELEC
    Revolut https://revolut.com/sv-SE/referral/andreaa5w Vimla https://vimla.se/?202112012015449961 Tibber: https://invite.tibber.com/dc6f62be

  5. #15
    razorx
    Gäst
    Ja fast ska man annvända boxen som router känns det som att det blir stabilare med en gammal pc och flera nic. Så körde jag hemma på 90-talet

    Summan av kardemuman köp en router alt konfigurera iptables om du nu måste vara snål.

Liknande ämnen

  1. Vad är det lättaste sättet?
    Av Ascent i forum Viasat
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-02-13, 22:04
  2. Billigaste sättet?
    Av Ess_Ell i forum Dreambox
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-11-26, 18:31
  3. Lättaste sättet att få in hotbird?!?
    Av swansson i forum Övrigt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-06-14, 23:27
  4. Bästa sättet att skaffa CNN ???
    Av phalexbu i forum Övrigt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2005-02-16, 14:12
  5. just nu enda sättet.
    Av _age_ i forum Com Hem
    Svar: 31
    Senaste inlägg: 2004-05-24, 22:06

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss