Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Nybörjarfrågor

  1. #1

    Nybörjarfrågor

    Jag har precis skaffat Viasat parabol och fick dp med en Pace DS830NV digitalbox. Den fungerar väl hyfsat, men när man läser om Dreambox, Miraclebox och Vu+ så blir man ju intresserad. Jag är dock lite orolig att dessa boxar är för krångliga. :errf: Är det bara att sätta in mitt lagliga Viasatkort i boxen så är det klart?
    Det jag vill kunna göra med boxen är bland annat spela in på hårddisk (gärna extern så jag kan föra över det jag spelat in till datorn). Det är väkl inga problem?
    Kan jag köpa två boxar och se Viasat på två TV-apparater i huset trots att jag bara har ett kort (så man slipper köpa tvillingkort)?
    Är det någon skillnad i bildkvalitet mellan min Pace DS830NV och en Dreambox, Miraclebox eller Vu+?

    Många frågor och funderingar, men hoppas ni kan komma med svar och synpunkter.

  2. #2
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Dreambox m.fl. är lite krångligare att handskas med än en originalbox.

    Ditt programkort fungerar inte direkt i en Dreambox. Du måste ladda en image och installera några tillägg för att få det att fungera. När det gäller Viasat kan du inte få ev. HD-kanaler att fungera på en Dreambox.

    Att spela in på hårddisk är normalt inga problem med en Dreambox. Välj en modell som kan ha hårddisk internt eller externt.

    Att se dina kanaler på en andra box är inga problem, men det kräver en del konfiguration som kan vara knepig för en nybörjare.

    Bildkvaliteten blir lika bra med en Dreambox m.fl. som med en originalbox.
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  3. #3
    Tack för ditt snabba svar.
    På vilket sätt är en Dreambox krångligare? Är det bara någon engångsinställning som behövs göras så kan jag ta det, men att spela in eller byta kanal borde väl inte vara krångligare än en vanlig box?

  4. #4
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Sep 2003
    Inlägg
    372
    Tackad
    12 gånger
    konfugurear db gör du en gång sen rullar det men lite krångligt somsagt men fins mycke läsning om det på nätet

  5. #5
    På vilket sätt är det krångligt med installation och ev. cardsharing? Krävs det kunskap i dataprogrammering eller bara att installera diverse tillägg från internet via usb?
    Är det även möjligt att jag kan köpa en dreambox till sommarstugan och kolla å kanalerna där trots att viastkortet sitter i dreamboxen hemma (förutsatt att jag har parabol i sommarstugan)?

  6. #6
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Sep 2003
    Inlägg
    372
    Tackad
    12 gånger
    card chering vet jag ingenting om för att jag är rätt ny på min db800hd men med viasat installerade jag cccam hoppa igång direkt .
    sen är det bara att ladda ner 2sub för textning har ett 3år gammalt viasatkort nya kort måste man lägga in boxid behövs ej på dom gammla.
    man måste lära sig lite linux och ha proggram för att föra över filer till boxen typ flash fxp mycke hämtar man i boxen direkt.

  7. #7
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Citat Ursprungligen postat av Man United Visa inlägg
    Tack för ditt snabba svar.
    På vilket sätt är en Dreambox krångligare? Är det bara någon engångsinställning som behövs göras så kan jag ta det, men att spela in eller byta kanal borde väl inte vara krångligare än en vanlig box?
    När Dreamboxen väl är konfigurerad är den inte krångligare än någon annan mottagare.

    Man bör vara lite datakunnig och ha koll på vad en serieport, en nollmodemkabel och lite sådant är. Annars blir det många frågor i början. Är man hyfsat datakunnig ska det inte vara några större problem, men det kan ju vara en del begrepp som är nya i början.

    Ska man sedan pröva på cardsharing stiger kunskapsnivån lite till. Då ska man helst ha koll på Linux, kunna editera en fil i Linux och ha relativt goda allmänna nätverkskunskaper.

    Jag vill inte skrämma bort dig eller någon annan, men jag tycker det vore fel att påstå att det är alltför enkelt. Det bästa/enklaste är väl om man har någon kompis som också håller på med denna hobbyn. Annars blir det mycket att läsa och många frågor att ställa i början.
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  8. #8
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Citat Ursprungligen postat av Man United Visa inlägg
    På vilket sätt är det krångligt med installation och ev. cardsharing? Krävs det kunskap i dataprogrammering eller bara att installera diverse tillägg från internet via usb?
    Är det även möjligt att jag kan köpa en dreambox till sommarstugan och kolla å kanalerna där trots att viastkortet sitter i dreamboxen hemma (förutsatt att jag har parabol i sommarstugan)?
    Kortfattat kan man väl säga så här.

    Det första du gör är att installera en image i din nya Dreambox. Beroende på modell så sker det via serieport eller nätverk.

    Sedan kopplar du din Dreambox till nätverket och ställer in nätverksinställningarna korrekt.

    Efter det kan du från menyerna i boxen ladda ner och installera det mesta du behöver. För att läsa ditt programkort t.ex. så är det lämpligt att installera newcs + mgcamd. Om det inte funkar direkt eller du vill göra några särskilda inställningar får du vara beredd på att kunna logga in i boxen och skriva Linux-kommandon. Du bör också kunna editera en fil i Linux.

    Det du säger om sommarstugan är fullt möjligt om du har koll på cardsharing och nätverk.
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  9. #9
    Tack för era svar. Jag är väl normalkunnig vad gäller data. Vi har en trådlös router hemma och tre datorer kopplade till dem. Det har jag i alla fall klarat av.
    Är en Dreambox, Miraclebox eller Vu+ lika svåra? Alla dessa tre kanske är Dreamboxar förresten?
    Kan man få hjälp med eventuell cardsharing här på forumet eller är det förbjudet?

  10. #10
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    I princip är det lika svårt eller lätt vilken box du än väljer av de du nämner. Det är ungefär samma saker som ska göras. Och vissa programvaror t.ex. mgcamd är exakt desamma.

    I praktiken är det nog lättast att få hjälp med en Dreambox p.g.a. att det är många fler som använder Dreambox och kan hjälpa till med sina erfarenheter. Det finns också mest programvara att välja på till Dreambox.

    Det är fullt tillåtet att diskutera cardsharing inom hushållet i detta forum och om du kollar så ser du att det finns avdelningar för t.ex. Newcs, Oscam, Cardsharing allmänt m.fl. Frågor om cardsharing ställs lämpligen där.
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


Liknande ämnen

  1. Nybörjarfrågor
    Av dolby i forum Dreambox
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-06-11, 22:43
  2. Nybörjarfrågor
    Av pelle_swe i forum Dreambox
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-06-01, 07:57
  3. Nybörjarfrågor.
    Av carina.j i forum Övrigt
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2004-09-21, 19:48

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss