Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 11 till 14 av 14

Ämne: Problem med Sirius4.8E

  1. #11
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    proosen, där har du svaret, vid nya installationer ska man koppla förbi allt som kan skapa fel, dvs diseqc osv. Det ska alltid vara en direkt kabel från LNBn till boxen man kör med, alt. kopplar man in då mätdosa i kedjan. Bäst är att ställa in den grovt och se till att man är på rätt satellit, därefter kan man köra med satbeeper och se till att man får så hög ton som möjligt. Vrid sedan lite på LNBn för att avsluta installationen. Klart.

    Signalstyrkan är egentligen inte speciellt viktig, du kan ha ganska dålig signalnivå och ändå få perfekt bild, det är snarare hur bra kvalite du får på signalen du tar in. Normalt (om vi pratar mätinstrument) på de flesta paraboler, viasat och CD är 65-80db signalstyrka, beror på hur stor parabol man har och hur mycket den förstärker. Satlex sajten är bra, det stora problemet som många inte tänker på (ovana) är just hur mikroskopiskt små förändringar påverkar, det är finliret som är det jobbiga med installationer.

    En fördel är om det finns andra paraboler i närheten, då ser du vart dem pekar.

  2. #12
    Donator sleddogs avatar
    Reg.datum
    Oct 2009
    Inlägg
    1 355
    Tackad
    21 gånger
    Citat Ursprungligen postat av DennisOlof Visa inlägg
    proosen, där har du svaret, vid nya installationer ska man koppla förbi allt som kan skapa fel, dvs diseqc osv. Det ska alltid vara en direkt kabel från LNBn till boxen man kör med, alt. kopplar man in då mätdosa i kedjan. Bäst är att ställa in den grovt och se till att man är på rätt satellit, därefter kan man köra med satbeeper och se till att man får så hög ton som möjligt. Vrid sedan lite på LNBn för att avsluta installationen. Klart.

    Signalstyrkan är egentligen inte speciellt viktig, du kan ha ganska dålig signalnivå och ändå få perfekt bild, det är snarare hur bra kvalite du får på signalen du tar in. Normalt (om vi pratar mätinstrument) på de flesta paraboler, viasat och CD är 65-80db signalstyrka, beror på hur stor parabol man har och hur mycket den förstärker. Satlex sajten är bra, det stora problemet som många inte tänker på (ovana) är just hur mikroskopiskt små förändringar påverkar, det är finliret som är det jobbiga med installationer.

    En fördel är om det finns andra paraboler i närheten, då ser du vart dem pekar.
    Tror inte man kan få bättre koll än via www.dishpointer.com. Där får du ju en satellitbild över ditt hus och kan ju med precision ta ut riktingen via landmärken som husknutar, träd eller andra fasta punkter runt din fastighet.

  3. #13
    Nu har vi löst problemet, tack för alla som försökt hjälpa mig!

    Det var såhär att det var fel version på mgcamd installerat, hade 1.3 skulle vara 1.3d, tänk så känsligt det kan vara

    Men nu kan jag nog ändock försöka finlira lite med riktningen efter alla tips jag fått.

    MVH

  4. #14
    Donator sleddogs avatar
    Reg.datum
    Oct 2009
    Inlägg
    1 355
    Tackad
    21 gånger
    Citat Ursprungligen postat av proosen Visa inlägg
    Nu har vi löst problemet, tack för alla som försökt hjälpa mig!

    Det var såhär att det var fel version på mgcamd installerat, hade 1.3 skulle vara 1.3d, tänk så känsligt det kan vara

    Men nu kan jag nog ändock försöka finlira lite med riktningen efter alla tips jag fått.

    MVH
    Bra med feed back, det är det forumet bygger på!

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss