Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Nya mjukvaran/uppdateringen till 250 gb inspelningsbar HD-box (PVR-101)

  1. #1

    Nya mjukvaran/uppdateringen till 250 gb inspelningsbar HD-box (PVR-101)

    Hejsan

    Jag tänkte att vi skulle diskutera nya mjukvaran som CD släppte några dagar in i september.

    Först fick man brevet om uppdateringen som innebär VOD - Video on demand via nätverkskontakten och vidare internet. Då kändes det rätt bra att man hade satt nätverksuttag bakom TVn 7 år tidigare.

    Efter några veckor så kom det upp en meny under tv-tittande att den nya mjukvaran var tillgänglig och valde att den skulle uppdatera när jag stängde av boxen - suveränt tänkte jag.

    So far so good, stängde av boxen och gick och la mig ovetandes om vad komma skall.

    Nästa gång jag satte på TVn möttes jag av ett nytt GUI (Graphical User Interface) som jag själv tyckte var sådär, lite rundare, lite mer Aqua-känsla (Som Apple lansera för 10 år sen) lite mer färgdött. Jag gillade faktiskt det gamla även fast det var kantigt. Nåväl förutom det så var det suddigt. Gick in i bildinställningar och konstatera att den mata ut 576p via HDMI. Ändrade till 720P, sparade inställningar och gick tillbaka till TVn och det var fortfarande suddigt. Gick in i menyn igen och möttes av 576P. Provade därefter 1080i med samma resultat, sedan började jag byta till 720p och 1080i men med lite olika metoder, omstarter efter "spara inställningar" i alla möjliga ordningar. TVn dektekterade ALDRIG något annat än 576p.
    Testade fabriksåterställning utan framgång.

    Ringde sedan CD support där jag förklarade problemet detaljerat och genomförde samma försök.

    Efter 2 samtal så skickar de en ny box.

    Jag får min nya box med gamla mjukvaran och det fungerar som det alltid har gjort med 720p. Ringde CD och frågar om tanken är att jag ska uppgradera även denna box utan att få samma problem. "Ja" får jag till svar, frågade om han var 100% säker. "Nej, men förr eller senare kommer boxen tvångsinstallera mjukvaran och får du problemet igen så får vi lösa det".

    Uppgraderar boxen och jag får precis samma problem som jag har beskrivit tidigare.

    Ringer CD support ännu en gång och möts till en början av inställningen att det minsann inte är något fel på mjukvaran utan det är endast jag som har problem. Trots att tidigare representant har sagt att det finns en del problem med den nya mjukvaran. Till slut så säger killen att jag "faktiskt har ett riktigt problem". Efter jag beskriver samma problem ännu en gång så lägger han det till "second line" och säger att de kommer återkomma inom 48 timmar varpå jag ber honom att de ska återkomma när de har någon lösning på gång för jag är av den uppfattningen att det här problemet inte går att lösa på 48 timmar.

    Kvällarna efter det här så hänger sig boxen flera gånger, först via bläddring/byte av kanaler via kanallistan. Sedan via bläddring via + / - knapparna varpå jag ringer CD support (som ikväll) och berättar om de tidigare problemen ännu en gång och de nya problemen som börjar bli alldeles för återkommande.

    Under vårt samtal då vi prövar olika "lösningar" så slutar boxen att starta helt utan att hänga sig. Jag felsöker även fjärrkontrollen via en videokamera samt testar utan HDMI och kör bara scart utan resultat - den hänger sig efter "Canal Digital"-loggan som visas vid uppstart.

    Gång på gång så pratar hon i supporten med sin chef som vägrar skicka ny box för jag sa att jag ville ha en ny box med gamla mjukvaran som jag INTE ska uppgradera för som jag har det nu är inte OK.

    Under tidigare samtal har jag påpekat att jag har en gammal TV (fr. 2006) som det säkert kan bero på men jag frågar om jag ska behöva byta TV för att få det att fungera men de har sagt att det kan vara så men är det så så ska de lösa problemet.

    Nu frågar hon om jag har någon annan TV vilket jag inte har men jag går till min syster som har en helt ny LED tv från LG.

    Nu startar boxen som vanligt och den hoppar in till 720p, dock efter manuell omstart även fast den inte säger att den vill ha omstart.


    Då menar CD att det inte är fel på boxen utan min TV. Då påpekar jag att det har jag påpekat och då har ni (CD) sagt att det ska ni lösa eftersom det förmodligen är något med mjukvaran. Samt att det har fungerat utmärkt i minst ett år.

    Dom hänvisar till att byta TV eller box och köra scart. Jättekul tänkte jag.

    Jag kan ju förstå hur de resonerar men då jag inte har någon möjlighet att nedgradera eller aktivt kunna välja den äldre mjukvaran längre till en box jag har köpt och ÄGER så känns det jävligt tråkigt.

    Jag skulle gärna vilja höra att de säger att de skall fixa buggen i mjukvaran så jag får det att fungera.

    Är det någon annan som har hört om det här problemet?

    Något tips på hur jag kan göra?

    Ingen bindningstid har jag iaf

    Mvh

  2. #2
    razorx
    Gäst
    Köp en dreambox eller annan linux baserad hd box

  3. #3
    Donator sleddogs avatar
    Reg.datum
    Oct 2009
    Inlägg
    1 355
    Tackad
    21 gånger
    Citat Ursprungligen postat av razorx Visa inlägg
    Köp en dreambox eller annan linux baserad hd box
    +1

    (inser att jag hatar +1 inlägg men kan inte göra annat...)

  4. #4
    ok,

    vad kostar en motsvarande sådan, dvs minst 250 gb hdd, dubbla tuners samt DVB-T tuner?


    Mvh

  5. #5
    ComHit Crew Minimes avatar
    Reg.datum
    Jul 2007
    Inlägg
    2 267
    Tackad
    247 gånger
    Om jag var dej skulle jag sikta på en gammal DM7025, Hårdisk på c:a 250Gb och dual DVB Tuners.
    Ex: DVB-S och DVB-T Tuners på samma gång.
    Du kan säkert hitta en sådan begangnad för c:a 3000-4000 kr.
    Nackdelen är dock att DM7025 inte klarar av HD.

    Alternativt en DM8000HD men med något överpris. (c:a 9000kr)
    Sätta in upp till fyra DVB Tuners av valfritt slag.
    Ex: tvp DVB-S och två DVB-T...

    Ska du bara ha en HD DVB-S Box så kan du även hitta ex. AzBox HD, Vuo+ eller Miraclebox 8 HD.
    Dessa boxar är avsevärt mycket billigare än DMs boxar och något mer prisvärd.
    Asus EeeBox Slackware 64 15.0 - OSCam Build 10611 - Omnikey 3121
    Asus EeeBox Slackware 64 15.0 - Kodi 20.2
    Raspberry Pi 4 Slackware Arm 15.0 - Kodi 20.2
    Miraclebox Premium Twin HD - Openvix 5.2.040 - OSCam r11532 - (Neotion CI+ CA-modul)
    Sharp Aquos 40" LED-TV LC-40LE600S

  6. #6
    Donator sleddogs avatar
    Reg.datum
    Oct 2009
    Inlägg
    1 355
    Tackad
    21 gånger
    Citat Ursprungligen postat av Minime Visa inlägg
    Om jag var dej skulle jag sikta på en gammal DM7025, Hårdisk på c:a 250Gb och dual DVB-T Tuners.
    Kan säkert hitta en sådan för c:a 3000-4000 kr.

    Alternativt en DM8000 men med något överpris. (c:a 9000kr)
    Sätta in upp till fyra DVB Tuners av valfritt slag.

    Man kan ju förvisso gå på en DM8000 kinaklon också...

    De går väl kanske på runt 3500:- men då tillkommer ju hårddisk och tuners...
    Torde väl landa på runt 6000:- kan jag tänka mig.

  7. #7
    ComHit Crew Minimes avatar
    Reg.datum
    Jul 2007
    Inlägg
    2 267
    Tackad
    247 gånger
    Citat Ursprungligen postat av sleddog Visa inlägg
    Man kan ju förvisso gå på en DM8000 kinaklon också...

    De går väl kanske på runt 3500:- men då tillkommer ju hårddisk och tuners...
    Torde väl landa på runt 6000:- kan jag tänka mig.
    Sant förvisso =)
    Asus EeeBox Slackware 64 15.0 - OSCam Build 10611 - Omnikey 3121
    Asus EeeBox Slackware 64 15.0 - Kodi 20.2
    Raspberry Pi 4 Slackware Arm 15.0 - Kodi 20.2
    Miraclebox Premium Twin HD - Openvix 5.2.040 - OSCam r11532 - (Neotion CI+ CA-modul)
    Sharp Aquos 40" LED-TV LC-40LE600S

  8. #8
    razorx
    Gäst
    Vu duo är annars ett utmärkt alternativ åt dm8000. Annvänder enigma2 så är man van vid dm är det en smal sak att ställa in allt.

  9. #9
    Medlem
    Reg.datum
    Jan 2008
    Inlägg
    78
    Tackad
    12 gånger
    Om man är lite mindre bekant med linux och vill komma undan lite billigare så finns alternativ också. Min bekant har köpt från Tyskland sånt:
    http://www.ac-sat-corner.de/shop/pro...oducts_id=2595
    Tillsammans med fraktkostnader kostar under 1500 kr.
    Språkinställningar som EPG, textremsa osv på svenska. Bildkvalité förstklassig.
    Kolla här:
    http://www.satellite-heaven.de/testb...t-receiver.htm
    Extern HDD de haft på Mediamarkt, 500 GB för 444 kr , men annars runt 500-700 kr
    Finns också support till denna boxen men är lite osäker om man får länka såna sidor här. Använd farbror Google.de :errf:
    Om man vill dela ett kort till två TVn hemma så boxen har funktion Homesharing där det ena boxen fungerar som server och andra som client. Alltså 2 st. under 3000 kr och slipper man krångel/utgifter med ev. cardsplitter osv. Den kan kopplas också mot Newcamd eller CCcam.

    9600 HD finns också i version endast till sat, bara 5-20 € billigare.
    Version till sat och kabel har bokstäver TS på slutet

Liknande ämnen

  1. Spela in till inspelningsbar DVD, dm7025+
    Av Vistasol i forum Dreambox
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-11-30, 18:25
  2. Två kablar till inspelningsbar HD-box?
    Av Patriksas i forum Canal Digital
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-02-26, 08:22
  3. Uppdateringen till Force ute nu
    Av ptolemy i forum Övriga mottagare
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2004-08-03, 18:48
  4. Inspelningsbar DVD
    Av Jojje_115 i forum Övrigt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2004-07-10, 19:23
  5. [LÖST] Problem: nya mjukvaran till 212t
    Av knife i forum Boxer
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2004-06-19, 00:12

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss