Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 11 till 20 av 24

Ämne: är nybörjare; är dreambox för mig?

  1. #11
    Donator matkohs avatar
    Reg.datum
    May 2005
    Inlägg
    7 061
    Tackad
    310 gånger
    Hmmm.

    Visst med en korsad TP-kabel & statiska adresser i datorn & dreamboxen.
    VVSMF (VågaVägraSmåMjukaFönster)
    Linux rules!

    VU+ Solo 4K, VU+ Solo2, 2* VU+ Solo Se, 4* VU+ Zero

  2. #12
    Tack återigen för all hjälp. Jag går fram och tillbaka angående huruvida jag skall slå till och skaffa en Dreambox. Om jag gör det skaffar jag nog en DM600 C för att lägga ut så lite pengar som möjligt utifall att jag kommer på att det är för avancerat för mig. Om jag får det att fungera och rent av får mersmak kan jag alltid skaffa en nyare modell så småningom. Jag funderar nu på om det är värt att skaffa en 600 med hårddisk eller om jag lika gärna kan skaffa en utan och koppla in den direkt till datorn och därigenom spara några hundralappar.

    "Visst med en korsad TP-kabel & statiska adresser i datorn & dreamboxen. " Är det så simpelt som det låter? Finns det några andra fördelar med att ha en hårddisk i Dreamboxen?

  3. #13
    Kan inte en ny Dreambox idag hantera både korsade och raka TP-kablar? Bara undrar.

  4. #14
    Donator matkohs avatar
    Reg.datum
    May 2005
    Inlägg
    7 061
    Tackad
    310 gånger
    Hmmmm.

    Visst men dator - dreambox -> korsad kabel. Dreambox -> switch rak eller korsad
    VVSMF (VågaVägraSmåMjukaFönster)
    Linux rules!

    VU+ Solo 4K, VU+ Solo2, 2* VU+ Solo Se, 4* VU+ Zero

  5. #15
    Precis så jag menar kopplar man en kabel till en switch/router så kan den hantera båda typerna av kabel och undrar om inte en dator eller Dreambox kan klara det samma. Någon som vill testa båda typerna av kabel mellan dator-Dreambox av senare årgång?

  6. #16
    EN Dreambox 600C är beställd och jag fortsätter att försöka sätta mig in i Dreamboxvärlden. Som dator- och digitalboxilliterär är det en djungel, minst sagt. Men det går sakta framåt.
    Nu undrar jag över för och nackdelar med att koppla Dreamboxen till en router kontra direkt till datorn? För min del står nämligen datorn alldeles bredvid Dreamboxen (eller kommer göra, när jag får den) medan routern står i ett helt annat rum, och kabeldragning dit är rätt bökigt.

  7. #17
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Oct 2007
    Inlägg
    254
    Tackad
    2 gånger
    Om du har ett ledigt nätvkverksuttag i datorn som du inte behöver så finns det inga nackdelar med att ansluta dreamboxen direkt till datorn. Däremot om du vill kunna komma ut på internet från boxen (kanske streama lite internetradio eller ladda ner plugins) så kan det ju vara användbart att ha boxen ansluten till routern istället. Ytterligare en variant om du har datorn ansluten trådlöst, alternativt trådat och du har 2 nätverkskort så kan du para antingen trådlösa nätverkskortet med det trådade, alternativt para de båda trådade nätverkskorten, och på så vis få tillgång till internet i dreamboxen utan kabeldragningen.. Ytterligare ett alternativ är att sätta en trådlös accesspunkt i dreamboxen,, men det har jag inte koll på hur det funkar. lycka till
    ~~ Allt som finns i luften är gratis ~~

  8. #18
    Streama internetradio eller filmer ifrån internet har jag ingen användning för; jag har kopplat in datorn till min stereo och TV. Så om jag förstått det rätt är den enda fördelen att jag kan ladda ned plug-ins direkt via fjärrkontrollen. Det låter ju onekligen smidigt men hur viktigt är det egentligen? Kan man på ett lätt sätt göra detta genom att istället ladda ned dessa (plug-ins, addons) till datorn och installera dem till Dreamboxen den vägen? Finns det någon annan fördel med att ha kopplat upp Dreamboxen till internet? Jag har i nuläget inget ledigt nätverksuttag men borde kunna skaffa ett till nätverkskort antar jag.
    Tack för hjälpen.

  9. #19
    Donator sleddogs avatar
    Reg.datum
    Oct 2009
    Inlägg
    1 355
    Tackad
    21 gånger
    Citat Ursprungligen postat av bluez Visa inlägg
    Streama internetradio eller filmer ifrån internet har jag ingen användning för; jag har kopplat in datorn till min stereo och TV. Så om jag förstått det rätt är den enda fördelen att jag kan ladda ned plug-ins direkt via fjärrkontrollen. Det låter ju onekligen smidigt men hur viktigt är det egentligen? Kan man på ett lätt sätt göra detta genom att istället ladda ned dessa (plug-ins, addons) till datorn och installera dem till Dreamboxen den vägen? Finns det någon annan fördel med att ha kopplat upp Dreamboxen till internet? Jag har i nuläget inget ledigt nätverksuttag men borde kunna skaffa ett till nätverkskort antar jag.
    Tack för hjälpen.
    Köp en router eller switch, du får tag i en billigt på tradera. Fördelen är just att du kan ladda ner plugin och annat direkt från boxen och det är enklare än att göra det manuellt.

  10. #20
    Jag har redan en router vilket jag skrivit tidigare i tråden. Problemet är att den står i ett annat rum och kablarna till rummet är dragna igenom ett borrat hål i väggen som är för litet för att få igenom ytterligare en kabel (jag har redan två antennkablar och en nätverkskabel igenomdragna). Jag tror ändå att jag ska försöka lösa det och göra som ni säger trots allt och böka in en kabel till routern ifrån Dreamboxen och köra den vägen. Danke.
    Senast redigerad av bluez den 2010-12-08 klockan 09:55.

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss