Sidan 1 av 4 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 10 av 39

Ämne: Com Hems HDTV-Modul

  1. #1
    Medlem
    Reg.datum
    Aug 2010
    Inlägg
    96
    Tackad
    1 gånger

    Com Hems HDTV-Modul

    http://www.prylportalen.se/nyheter/h...-1.378889.html


    Vad säger ni om denna ? .


    Fortfarande lönsöst att få tillgång till HD kanalerna med Alex-cs inkopplad

  2. #2
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Jan 2007
    Inlägg
    359
    Tackad
    7 gånger
    Ja. det har varit känt ett tag att den ska lanseras via comhem-bloggen

    För det första måste man ha en TV med stöd för CI+ för att det ska fungera, och inte ens då är det garanterat - de lovar endast att det ska fungera med vissa modeller från Samsung och Sony.

    Och nej - det fungerar med största sannolikhet inte med Alex-cs

  3. #3
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Jan 2007
    Inlägg
    359
    Tackad
    7 gånger
    Tog med lite utrustning hem till en bekant som skaffat HDTV-modulen och gjorde några små tester.

    HD-kanalerna fungerar som förväntat:

    I en TV med CI+ - Ja
    Tillsammans med Smartwi - Ja
    Med Alex-cs - Nej (fungerar inte överhuvudtaget)
    Med FloppyDTV (TV-kort) - Nej (fungerar inte överhuvudtaget)

    Alltså på ungefär samma sätt som i ComHem:s HD-boxar.

    Stoppar man i modulen i en TV som inte har CI+ fungerar den som en vanlig Conax-modul och man får in SD-kanalerna med orginal-kortet - men Alex fungerar inte.

    Kör man med en "gammal" Conax-modul fungerar däremot Alex bra (SD-kanaler)

  4. #4
    Får det inte att fungera med Smartwi Ver.8. Vet du vilken mjukvaruversion som fungerade?
    Det vanliga kortet gick dock utan problem. Testat på en Sharp Aquos LC-52LE705E med Ci+.
    Senast redigerad av BeBop den 2010-12-17 klockan 12:10.

  5. #5
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Jan 2007
    Inlägg
    359
    Tackad
    7 gånger
    Jag har smartwi 8 och kör med senaste officiella firmware 2.52

    Det var bara att trycka i orginalkortet i mastern och klientkortet i CI+ modulen så fungerade det.

    TV:n var en Samsung

  6. #6
    Har nu stoppat i Firmware version 2.52 Conax utan framgång.
    Några tips?

  7. #7
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Jan 2007
    Inlägg
    359
    Tackad
    7 gånger
    Nu är vi ju inne på smartwi så det är egentligen lite off-topic, men jag skulle tippa på att du kanske behöver para ihop klientkorten på ett annorlunda sätt mot vad du gjort (?)

    När jag parar klientkorten med mastern drar jag ut dem innan de blinkat färdigt.

    Har för mig att regeln är: mer än 10 sekunder men mindre än 30 - alltså ca 20 sekunder.

    Vad jag kan minnas så hade jag problem med klientkorten när de fick blinka färdigt (mer än 30 sekunder) - men när de fick sitta i 20 sekunder så fungerade de.

    Det var ett tag sedan jag gjorde detta nu - men det har fungerat med flera olika ComHem HD-boxar och nu även CI+ modulen.

    Om du fortfarande har problem kan du testa vanliga firmware 2.52 - alltså inte den som det står Conax på.

    Vet ej vad skillnaden är mellan de 2 men vad jag kommer ihåg så testade jag båda och den utan "Conax" fungerade bäst (den fungerar uppenbarligen med Conax)

    När jag testade CI+ modulen stoppade jag först i orginal-kortet i modulen och kollade att det fungerade - tog ur det och stoppade i orginal-kortet i smartwi-mastern och ett klient-kort i CI+ modulen - och då kom HD-kanalerna igång igen.

    Vi lämnade en HD-kanal på under ca 45 min så att vi kunde se att det verkligen fungerade (detta var inte under ComHem:s frisvisning - det försäkrade vi oss om)

    Lycka till.

  8. #8
    i dagsläget fungerat HD modulen endast med tv apparater från Samsung och sony

  9. #9
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Jan 2007
    Inlägg
    359
    Tackad
    7 gånger
    Nej, det stämmer inte.

    Det är endast Samsung och Sony som är "Godkända av ComHem" - men det betyder inte att det inte fungerar på TV med CI+ av andra fabrikat.

    Ungefär som med deras boxar - även om Dreambox inte är "Godkänd av ComHem" (och aldrig kommer att bli) så fungerar de med Comhem.

    Det handlar mer om vad de på ComHem:s kundservice ger support på - i dagsläget ger de endast support till de kunder som försöker få CI+ modulen att fungera på Samsung och Sony TV.

    Bebop skrev här ovan att det fungerar på hans Sharp TV - det är endast smartwi som inte fungerar för honom.

  10. #10
    Donator kermiths avatar
    Reg.datum
    Jan 2009
    Inlägg
    377
    Tackad
    6 gånger
    Funkar fiinfiint på min Samsung LE46C658, så det kan jag rekommendera men tyvärr alltså inte med alex..
    Vu+ Solo SE Version 2

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss