Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 11 till 19 av 19

Ämne: DM500 ljudfel ??

  1. #11
    Jag hade ett liknande problem, ett störande "brummande" ljud hördes mest när tevebilden var ljus av någon anledning. Det jag behövde göra var att byta scartsladd mellan teven å boxen till en ordentligt skärmad kabel, sen var problemet borta...

  2. #12
    matkoh: Har precis testat med en annan strömadapter, det du menar med PSU ? Det vart ingen skillnad.
    Jag har har inget brummande ljud utan det tjuter som typ tintitus ungefär, och jag lovar har inte det :P, vart flera kompisar här som hör ljudet. Även testat olika kablar från box till tv. Enda jag inte testat är det optiska ljudet. Streamar jag ljudet till datorn äre klockrent ljud.

  3. #13
    Jag lånar tråden lite.

    På en av mina DM500c boxar så brusar det rätt mycket, vid höga ljud så skorrar det rätt friskt.

    Jag har testat med dom kablar som följer med och scart men med samma resultat. Har även testat flasha om den utan framgång.

    Boxen har fungerat utmärkt i 3 månader, ljudproblemen börja för 2-3 veckor sen.

  4. #14
    Donator matkohs avatar
    Reg.datum
    May 2005
    Inlägg
    7 061
    Tackad
    310 gånger
    Hmmm.

    Låter som en klon -> du får det du betalar för.
    VVSMF (VågaVägraSmåMjukaFönster)
    Linux rules!

    VU+ Solo 4K, VU+ Solo2, 2* VU+ Solo Se, 4* VU+ Zero

  5. #15
    jo det är en klon, och då går det inte att fixa?
    Är det lönt att lämna den till nån tekniker som tittar på felet eller kostar det lika mycket som en ny klon?

  6. #16
    Seniormedlem
    Reg.datum
    May 2007
    Inlägg
    337
    Tackad
    26 gånger
    @laban18
    De flesta teknikerna vet inte var felet ligger, om de inte har en dreambox själva eller om der stött på felet sedan tidigare. Det är enklare för teknikerna att säga: det är fel på moderkortet, som kostar 500-600kr att köpa, samt ca 500kr för hans "felsökningsjobb" och fixa den åt dig. När du väl har lämnat den till en tekniker, så kommer det att kosta, så det är lika bra att köpa en ny. Om man kan fixa den själv, då är det värt att försöka fixa den. Om jag var du och ville verkligen fixa den, skulle jag skaffa ett oscilloscope och mäta DC-spänningen runt DAC-en U10, på ben 8, eller eventuellt byta C127 (33uF, 16V) som tar hand om små-rippel vid låga frekvenser. Byt även elektrolykondensatorn på andra sidan C128 (samma värden som tidigare 33uF, 16V), som kallas för CAP-stiftet på DAC-en. Denna kondensator påverkar brus-nivån om kondensatorn har gått sönder. Denna filtrerar tillskottsbruset in till DAC-en. Om spänningen ripplar, så kanske ripplet överlagras på ljudet. Det finns inget annat som kan påverka ljudet, eftersom det digitala ljudet är OK (via optisk eller när man streamar ljud via web-interfacet). Pröva, annars köp ny. Placeringen av komponenterna på DM500 runt denna DAC är inte bra placerade, med tanke på brusreducering, men det är inte jag som har konstruerat den.
    Senast redigerad av viairdeto den 2011-01-12 klockan 13:16.

  7. #17
    Hej, jag har samma problem med en klon.
    Har provat det mesta, med allt ifrån att koppla bort hela chassit till att prova jorda chassit. Men inget av detta verkar fungera.
    Har även provat med annan psu och även annan scart och RCA men ingen skillnad, någon som kan ha en aning om vad det kan vara ?

  8. #18
    problemet är löst, problemet var antennsladden. Var tvungen att köpa en med signalstörnings filter.

  9. #19
    Jag har också en dm500 klon som piper.
    Men den opiska utgången fungerar utan störningar.

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss