Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 19

Ämne: DM500 ljudfel ??

  1. #1

    DM500 ljudfel ??

    Hallå har en DM500C klon med GP 4.2 mgcamd. Har testat allting känns det som nu. Mitt problem är att jag har ett pipande ljud i bakgrunden, det låter inte från boxen. Direkt jag drar ut den röda å vita sladden så försvinner pipandet. Nån som har nån ide va d kan vara ? Samma ljud kommer även när jag kör med scart. Har inte testat med Optiskt då jag inte har nån anläggning än som kan ta emot å spela upp ljudet.

  2. #2
    Medlem
    Reg.datum
    Nov 2008
    Inlägg
    68
    Tackad
    6 gånger
    Det låter som samma problem jag har på mina tre DM500S kloner. Jag har väl egentligen inte fått ordning på det. För mig hjälpte det om man på boxen sätter högsta volym och sen reglera volymen med TVns fjärrkontroll för att höja och sänka ljudet. För mig var det nämligen så att pipet inte höjdes/sänktes när man ändrade volym på boxen utan pipet var konstant. Om jag då har högsta volym på boxen hörs knappt pipet. Kanske blir det samma för dig?

  3. #3
    Prova att jorda boxens chassi mot jordstiftet i din strömförgreningsdosa (och gör det live så du hör direkt om det försvinner).

    Och gör det inte innan du är 100% säker på vilka punkter jag menar att du ska koppla ihop

    Mvh ctm555

    Sent from my Desire HD using Tapatalk

  4. #4
    Mitt pip är höjs om jag höjer volymen på tvn. Har dock märkt att det kan försvinna 1 sekund eller 2 ibland. Ska testa med jordning.

  5. #5
    Ett problem bara, märkte att inget av mina uttag här hemma är jordade, vars kan man testa jorda då, å vars exakt i boxen menar du ?

  6. #6
    Om du inte har jordade vägguttag så kan det räcka att jorda boxens chassi med chassit på den enhet som spelar upp ljudet. Den koax-anslutning som inte är kopplad till parabolen är ett bra ställe att tvinna en kabel på.

    Även om du inte har jordade uttag så kanske du har en jordad förgreningsdosa där alla dina enheter är kopplade. Det kan räcka att koppla den mot dess jordstift, då den då får dela jord mot några andra enheter.

    Mvh ctm555

    Sent from my Desire HD using Tapatalk

  7. #7
    Verkar inte blir nån skillnad med jordning enligt din beskrivning.

  8. #8
    Okej, har jag tyvärr ingen aning. De missljud jag har avhjälpt på det sättet har varit distinkta "brummanden" snarare än pipanden. Men det skadade ju inte att testa.

    Inga fler idéer hos mig tyvärr.

    Mvh ctm555

    Sent from my Desire HD using Tapatalk

  9. #9
    Jag har också detta problem med brummande/pipande ljud på min dm500-klon. Det enda jag lyckats med att förmildra det hela är som tidigare sagts att ha volymen på boxen på max och sen ändra volymen på tv:n. Bioljudet blir riktigt dåligt när man försöker koppla in.

    Undrar om det är någon som upplevt detta problem på andra boxar än dm500?

  10. #10
    Donator matkohs avatar
    Reg.datum
    May 2005
    Inlägg
    7 061
    Tackad
    310 gånger
    Hmmm.

    Har du provat med en annan PSU ?
    VVSMF (VågaVägraSmåMjukaFönster)
    Linux rules!

    VU+ Solo 4K, VU+ Solo2, 2* VU+ Solo Se, 4* VU+ Zero

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss