Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 11 till 20 av 21

Ämne: Utökning av satellitutbudet. Vilken hårdvara ska inhandlas?

  1. #11
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Apr 2010
    Inlägg
    1 726
    Tackad
    105 gånger
    Satelliterna finns i en stationär bana runt jorden, vilket innebär att de snurrar omkring i rymden med en väl avvägd hastighet vilket gör att de ser ut att stå stilla för oss på jorden. I verkligheten går de lite fortare än jordens yta då de är längre bort från jordens mittpunkt; eller egentligen jordens rotationsaxel var den nu finns någonstans. Satelliterna ligger ungefär på samma höjd i det s.k. Clarke-bältet (döpt efter författtaren Arthur C. Clarke som kom upp med idën eller åtmistone gjorde tankegången känd). Satelliterna kan sägas ligga i en cirkel runt jorden. Någon har tänkt till och sett till att de satelliter som är intressantast för de boende i visst område hamnar högst på himlen för det området.

    I Sverige är THOR och f.k.a. SIRIUS två av satelliterna som är högst på himlavalvet. Att satelliter långt borta från oss kräver att lutningen sänks på parabolen är lätta att visa: Ställ in parabolen optimalt för SIRIUS eller THOR och vrid den sedan, utan att ändra lutningen, till exempelvis HISPASAT (30 grader väst) eller TURKSAT (43 grader öst) och du kommer att märka att du måste justera lutningen för att få bra mottagning.

    Svamlet här ovan gäller mest för satelliter på stor avstånd från varandra. Antenner för mottagning av flera satelliter tar hänsyn till detta; exempelvis vrider en motor parabolen i en kurvform och en staget för LNBerna i en toroidalantenn är inte rakt.

    Svamlet här ovan är ett försök att svara på din fråga. Av de satelliter som har varit med i diskussionerna här ovan är det bara ASTRA2 som kräver viss justering av lutning för parabolen. (ASTRA1 (19Ö) är så stark att den kan tas emot bra även om inställningen inte är 100%). De andra kan anses ligga på en rät linje med den uppställning du har nu med de gradtal som angivits ovan (THOR 1 grad väst och SIRIUS 5 grader öst). HOTBIRD på 12 grader öst ligger alltså åtta grader mer österut än SIRIUS; använd kompass för att titta efter, det kan spara lite jobb.

    En parabol måste inte sitta uppe på skorstenen eller på en husvägg. De få meter den kommer närmare satelliten spelar ingen roll. Jag har sett många installationer där paraboler verkligen förstört ett hus utseende. För de som har en trädgård eller liknande finns det oftast bättre alternativ att sätta den där. Den kan då maskeras om så önskas och är betydligt lättare att handskas med. Mina paraboler står på ställningar och är ungefär 30 - 40 cm över marken. (Ja, jag har fått sopa fram en av dem i vinter. LNBn var helt täckt och snötäcket gick halvvägs upp på reflektorn. Tänkte inte på det förrän HD-kanalerna försvann; SD-kanalerna togs emot utan problem)
    /I

  2. #12
    Tack för svaret! Jag är imponerad av den energi du la ner på det! Placeringen är löst såtillvida att min tomt har en skog åt det håll parabolerna ska peka, enda stället det går i nuläget är en glugg mellan träden som jag kommer åt från en balkong och där kan jag ha flera paraboler utan att det gör något och det är en ergonomisk arbetsställning jag har då.

    Där blir det en till parabol så småningom. Ännu är det bara på planeringsstadiet.

  3. #13
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    Schwede30, precis. Många tror att man måste placera parabol på huset eller taket, i många fall räcker det med att (om man är lat) slå ner en stor trästolpe i marken eller liknande som sitter stabilt, och sedan montera en vanlig standardparabol på den för att ta emot satelliterna, sedan är det klart, man vill nog ha parabolen en bit ovanför marken, t.ex. så att LNBn kanske är runt en meter ovanför marknivå för att slippa snöproblematiken. Det fina med just t.ex. kingofsat sajten eller andra ställen på nätet är att man kan kolla footprint. Då ser man vart satelliten så att säga pekar sändningarna mot. De flesta satelliter kan man lätt ta emot med en vanlig parabol. Så länge de finns inom räckhåll.

    Finns några special satelliter som är svåra att ta emot, samt C-band (fast det använder inte de flesta personer längre), och en del som har lite konstig footprint och placering. Det ska inte vara svårt att montera upp en parabol själv, de flesta klarar sig med en satbeeper eller mätare, samt att man använder sin TV och boxen.

    mr_richard, det är enklast så, eftersom du gör jobbet själv så kan man strunta i den extra kostnaden en till parabol medför då dessa är billiga numera. Plus fördelen blir att du får starkare signal och bättre kvalite än när man kör in många satelliter på en och samma parabol, speciellt om det är stort avstånd mellan satelliterna.

  4. #14
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Apr 2010
    Inlägg
    1 726
    Tackad
    105 gånger
    DSC00029.jpgDSC00031.jpg Som sagt kan det vara lämpligt att har parabolen en liten bit ovanför marken. Parabolen sitter direkt på en parasollfot från Rusta eller ÖB. Jag märkte att HD-kanalerna försvann, men att SD-kanalerna var kvar. Efter att ha sopat bort en massa snö kom HD tillbaka... /I

  5. #15
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    VVVAAAA, funkade kanalerna fortfarande trots att det ser ut som LNBerna är begravda i snön, helt otroligt

    GRYM bild. Tack för den.

  6. #16
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Apr 2010
    Inlägg
    1 726
    Tackad
    105 gånger
    Som sagt så var det för låg signalstyrka på HD-kanalerna, men SD-kanalerna funkade fint.

  7. #17
    Bra grejer där Schwede30 mina sd kanaler börjar pixla vid ymnigt snöfall och efter måste jag sopa av lnb´n för att få lika bra bild som före.

  8. #18
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Dec 2007
    Inlägg
    300
    Tackad
    4 gånger
    Det där är riktigt imponerande. Brukar få gå ut och sopa av min T-55 när den lilla reflektorn har snö upp till halva höjden eller mer, för då blir det lite problem med TV4HD, annars rullar det på bra.
    Tyder på att vi är bra på att sikta
    2st Solo2 OpenPli
    Duo2 4xS2 OpenPli
    Viaplay
    TV-avgift

    Svarta listan:
    1. Undisputed: Glocalnet - 3 försök, 3 misslyckanden.
    2. Dreambox-Sweden - garantier är till för att hållas.

  9. #19
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Apr 2010
    Inlägg
    1 726
    Tackad
    105 gånger
    Skålen har hyfsat bra LNB. Lägg gärna några kronor på en lite bättre. Att brusvärdet skall vara jättelågt är inte så särskilt viktigt. Har ett par gamla MTI blue line med 0,6 dB, vilka slår mina 0,3 dB-LNB. LNB ovan är från GT SAT. /I

  10. #20
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Dec 2007
    Inlägg
    300
    Tackad
    4 gånger
    Kör med Edision GSL-5 på min, sen är det biltemaswitchar. Kabel köpte jag av lokal installatör så det borde vara hyfsad kvalitet på det också.
    Funderar på att till sommaren köpa Edision QL-6 och multiswitch 9-16 av samma märke (4 st rum med dubbeltuner i varje box), eller finns det någon som har andra grejer de kan rekommendera. Tar gärna förslag på ställe man skall köpa ifrån, då det blir dubbla kostnaden att köpa grejerna i Sverige kontra Tyskland.
    Senast redigerad av Djinn den 2011-01-23 klockan 11:30.
    2st Solo2 OpenPli
    Duo2 4xS2 OpenPli
    Viaplay
    TV-avgift

    Svarta listan:
    1. Undisputed: Glocalnet - 3 försök, 3 misslyckanden.
    2. Dreambox-Sweden - garantier är till för att hållas.

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss