Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 21

Ämne: Utökning av satellitutbudet. Vilken hårdvara ska inhandlas?

  1. #1

    Utökning av satellitutbudet. Vilken hårdvara ska inhandlas?

    Jag har en parabol jag fick med mitt cd paket, switch och två lnb som tar in sirius och thor. Nu planerar jag att utöka med Astra och Hotbird. Rekommenderar ni som har dessa satelliter någon säskild spec?

  2. #2
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    Nej, men tänk på att det inte finns så många kanaler där dom pratar engelska. Om det nu inte är så att du vill titta på just t.ex. tyska kanaler, då finns det en hel del.

    Om du redan har en parabol med CD och Viasat, montera upp en till för att ta in hotbird och astra. För lite fler engelskspråkiga kanaler föreslår jag Astra 28.8 (eurobird1).

  3. #3
    Ok, tack för infot. Jag kom på att jag har två träd ivägen. Ska få bort dom först.

  4. #4
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Apr 2010
    Inlägg
    1 726
    Tackad
    105 gånger
    En toroidal-parabol (55 cm) eller en "europaparabol" kan vara vettiga investeringer. Bor du i rätt del av landet och du har plats för en lite till mycket större parabol kan du ta emot de engelska programmen från ASTRA 2 /28 grader öst). Det finns många forum på nätet där det finns kartor över hur stor parabol som krävs i olika delar av Europa, inklusive olika swlar av Sverige. OM ASTRA 19 och HOTBIRD: Det finns många kanaler där det talas tyska, franska och italienska, vilket är en nackdel om man inte kan de språken. Fördel är att det finns MÅNGA kanaler så att chansen att hitta exempelvis ett sportevenemang som inte sänds på svensk, TV är hög.

    Det finns även något som kallas "feed". Det är helt enkelt sändningar som inte är riktade till TV-stationerna. Det är oftast nyhetsinslag och sportevenemang, ibland, om man har tur, kan det vara konserter. Sändningarna går till TV-stationerna där de sedan görs om och sänds ut till oss TV-tittare i nyhetsprogram eller med kommentator om han/hon inte är på plats. Ofta är det inte på satelliterna med flest kanaler där det finns flest feeder.En hemsida med massor av mer informatiom finns här: http://www.feedhunter.com/en/

  5. #5
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    Off topic.

    Schwede30 jo, Astra2D är bra, iofs konstaterade jag i helgen att den 2meters parabol jag har inte får in kanalerna, antagligen för att det är glasfiber parabol, centrum fokuserad, dålig LNB samt inget matarhorn. Och då är det trots allt stockholmsområdet. Får hoppas det går med min andra 1.8meters parabol som är aluminium, på den kan man i alla fall montera matarhorn.

    Men det var ju inte lite irriterande att det var så usel mottagning på en 2meters parabol.

    Sak samma, bäst att starta ny tråd om man ska prata om det, för mycket off topic.

    Annars är det hit man får vända sig

    http://www.astra2d.com/
    (forumet då)

  6. #6
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Apr 2010
    Inlägg
    1 726
    Tackad
    105 gånger
    Hej D-O!
    Skall man ta över en tråd är det lika bra att göra det ordentligt....
    Mysko, på många forum sägs det att i Stockholmstrakten kan en 90 cm parabol vara tillräcklig. Trodde att en 2m. oavsett fabrikat och tillverkning skulle göra en lycklig. Bor i Lund och har en hyresvärd som kastar mörka blickar på min Toroidal 89-parabol så att få sätta upp en 2 m-parabol i trädgården kommer inte att hända. astra2d.com var ett bra forum för folk utomlands, tror att han som startade det bor i Köpenhamn. Nu är det mest för de som bor i England. Forumet är kanske mer användbart än hemsidan.

    Tillbaka till ämnet: ASTRA2D kräver rejäl parabol om man/kvinna inte råkar bo på rätt ställe i Sverige. På ASTRA2D finns mestadels BBC och ITVs sändningar. På övriga satelliter på 28 grader öst ("ASTRA2" finns det en uppsjö program av varierande kvalitet. Det finns många bra radiostationer. TY: exempelvis Horror Channel, CBS (visar NCIS och Ally McBeal och liknande), specialprogram för skolor, träning och TVshop. Det finns också en massa kanaler där kvinnor iklädda olika mängd "kläder" (beroende på om det är före eller efter kl 21 (då har alla barn gått och lagt sig enligt OFCOM) ligger på sängar framför en kamera.

    Ett tag var ITVHD okrypterad och kunde tas emot med en liten parabol.

  7. #7
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    Schwede30.

    Jo precis, jag trodde också det skulle gå. Eurobird1 går bra att få in men signalkvaliten är ändå dålig, jag justerade parabolen så jag fick bättre signal på det horisontella (mätte vid parabolen med min satlook mirco) men inget blev bättre på de vertikala kanalerna. Jag ser att instrumentet delvis låser på de transpondrar som har just BBC kanalerna osv, men kvaliten är riktigt usel.

    Jag har dock varit misstänksam från början mot att parabolen inte är av någon vidare kvalite, jag är inte ens säker på att avståndet mellan LNBn och tallriken är helt rätt iom att monteringen av LNBn är ganska lustigt utförd, nästan som om det vore hemma snickeri. Kvaliten på mottagningen var lika usel när den var inriktad på astra 19.2 och dessa satelliter har ju knappast dålig signal över europa.

    Mottagningen på den andra Triax TDE 110 parabolen är bättre än 2meters parabolen, det säger ju att något måste vara riktigt galet fel. Iofs monterades den upp av idioter på den tiden (20-25år sedan) för mottagning av analoga satellitkanaler.

    Jag tänkte skaffa en Invacom SNF-031 plus matarhorn till min 1.8 meters aluminium parabol (som inte är något hemma snickeri) det är en riktig parabol som jag hade turen att få gratis mot nedmontering. Då måste det funka, annat vore mycket konstigt anser jag.

    http://www.satpro.se/?id=10401&ucat_...div=104&show=1

    Återstår att se hur det går med den historien, blir inte förens till våren / sommaren då jag måste montera den på en ställning som ska upp på tomten.

  8. #8
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Apr 2010
    Inlägg
    1 726
    Tackad
    105 gånger
    Har du mätt upp parabolen? Det skulle vara lite smådumt ifall du kastar en helt fungerande parabol bara för att någon har satt LNBn lite fel. Antar att på den analoga tiden var placeringen av LNBn inte så viktig då det fanns en hel del spelrum innan mottagningen blev för dålig.

    Har du någon av de bättre LNBerna i parabolen och går det att justera hur LNBn sitter i parabolen? Om du ändå anser att den är kass kan du göra en hel del experimenterande med den. Skulle kunna vara trevligt om det är en sådan enkel(?) sak som att ställa in LNBn.

    För att hålla mig kvat till trådens ämne tycker jag att satelliterna på 5 grader väst, 7 och 9 samt 10 grader öst nonchaleras för mycket i Sverige. Finns en del intressanta kanaler och många feeds där.

  9. #9
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    Schwede30, mmm problemet är just monteringen av LNBn och hållaren, den är ganska usel och inte någon vidare bra konstruktion, jag kastar den inte (tror inte det) men i jämförelse med min 1.8m parabol så är den flera gånger bättre när det gäller just möjligheter att justera och monteringen av LNBn. Men sak samma, jag ska göra lite fler mätningar och prova lite saker när det blivit bättre väder ute, det är för kallt samt snö, får bli mars / april.

    Men då ska även andra saker fixas, det händer mycket saker fram till sommaren, så förhoppningsvis kommer allt gå dit jag tror, då löser sig allt och jag kommer titta på boxers utbud, gratiskanaler från astra 2d, och kanske Sky digital.

  10. #10
    Jag väljer en extra parabol när jag sätter igång, då har jag inte lika stor press på mig att få allt gjort på en gång Måste kolla med parabolnisse först om träden. Som det är nu sitter en gran till vänster och en björk till höger precis i "kanten" på signalen från de två jag har nu. När det blåser och björken svajar blir det sämre.

    Har ni en aning om hur signalerna från de andra satelliterna vi pratar om här kommer ner i förhållande till sirius och thor?

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss