Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Extern hårddisk till dm500HD

  1. #1
    Färsking
    Reg.datum
    Apr 2005
    Inlägg
    17
    Tackad
    1 gånger

    Extern hårddisk till dm500HD

    Hej

    Jag tänkte köpa mig en extern hårddisk till min dm500hd, men efter ha läst lite på internet har jag blivit lite konfunderad. Någon hade skrivit att det inte fungerade med hdd utan extern strömförsörjning.
    Så nu tänkte jag att här så är det en säkert någon som har svaren jag behöver.
    Fungerar det med en extern 2.5" esata disk utan strömförsörjning?
    Eller måste man ha en extern strömförsörjning till hårddisken för att få det att fungera?

    MVH Pedro

  2. #2
    Färsking
    Reg.datum
    Apr 2005
    Inlägg
    17
    Tackad
    1 gånger
    Ja det blev en 2,5" esata disk med strömförsörjning från usb. Nu har jag en 220v usb adapter som ska kunna användas för att ladda usb apparater (mp3 spelare och dylikt) så jag tänkte att det måste väl fungera. Men jag får ingen kontakt med disken i dreamboxen.
    Jag har formaterat disken till ext3 med hjälp av gparted men ingen kontakt med den. Sä här ser det ut i dreamboxen då jag skriver dmesg
    men jag har ingen aning om vad det betyder eller vad som är felet.

    [ 162.000000] ata1: exception Emask 0x10 SAct 0x0 SErr 0x180000 action 0x42 fr
    zen
    [ 170.254000] ata1: soft resetting port
    [ 170.405000] ata1: SRST failed (status 0xFF)
    [ 170.405000] ata1: SRST failed (err_mask=0x100)
    [ 170.406000] ata1: softreset failed, retrying in 5 secs
    [ 175.407000] ata1: hard resetting port
    [ 183.168000] ata1: COMRESET failed (device not ready)
    [ 183.168000] ata1: hardreset failed, retrying in 5 secs
    [ 188.170000] ata1: hard resetting port
    [ 195.931000] ata1: COMRESET failed (device not ready)
    [ 195.931000] ata1: reset failed, giving up
    [ 195.932000] ata1: EH complete

  3. #3
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Aug 2010
    Inlägg
    424
    Tackad
    8 gånger
    Inte mycket till hjälp men jag köpte en eSATA/USB bordshållare där man bara trycker ner hårddisken på Kjell och Kompani för 499:- den klarar 2.5" samt 3.5" och den har funkat perfekt i ett par månader nu... Kolla att du har katalogen /media/hdd, vad kör du för image ?
    Själv kör jag GP2 5.1 och där kan du formatera din hårddisk från fjärrisen.

    Har inte /media/hdd katalogen så logga in som root och kör kommandot mkdir /media/hdd

  4. #4
    Färsking
    Reg.datum
    Apr 2005
    Inlägg
    17
    Tackad
    1 gånger
    Jag har media/hdd katalogen. Jag kör med LT:s nyaste image. Hårddisken jag har heter Apacher (AP500GAC601W-S). Jag hade inte hårddisken när jag flashade in LT i boxen. Kan det vara värt att flasha om imagen?, jag vill helst inte göra det för nu har man installerat alla plugins, men om det är enda sättet att få det att funka så blir jag tvungen. Ska det vara skillnad på vilken image man har när det gäller att installera hdd?

  5. #5
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Aug 2010
    Inlägg
    424
    Tackad
    8 gånger
    Tror inte det är så stor skillnad mellan dom olika imagarna, men LT har jag ingen erfarnhet av själv. Har du möjlighet att testa med en annan
    disk och extern strömförsörjning. ?

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss