Sidan 3 av 3 FörstaFörsta 123
Resultat 21 till 28 av 28

Ämne: Routern hittar inte mina dreamboxar

  1. #21
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Jan 2006
    Ort
    Värmland
    Inlägg
    362
    Tackad
    5 gånger
    Citat Ursprungligen postat av atomized Visa inlägg
    Du ska bara skriva det som står efter 'root@dm500 ~ #' t.ex.:
    ping 194.109.193.76

    Men detta ska du skriva från boxen, när du är inloggad i boxen. Om du loggar in med telnet i boxen (som jag skrev) så får du en kommandoprompt som ser ut som 'root@dm500 ~ #'.

    Du ska alltså inte skriva detta på din dator. Om du inte vet hur man loggar in med telnet i boxen så får du söka i forumet och ta reda på hur man gör.

    Men eftersom du nu verkar ha fått problem med datorn också kanske det är något annat i ditt nätverk som spökar.
    Bra att du förtydligade detta amed att jag ska gå in i boxen. Ska först kolla bland alla guider som finns på PLi Wiki. Dessutom finns ju forumet att söka på, om så skulle behövas. Tack atomized!

    Nu funderar jag på om nätverkskortet verkligen är trasigt. Läste på något ställe om att sånt som nu hönde mig, kan inträffa om det blir någon form av konflikt, tror det var med DHCP? Enhetshanteraren och Everest visar dessutom inte att det är något fel på nätverkskortet. Kanske råkade jag av misstag ändra datorns adress till routern, eller något åt det hållet?
    Ha der så bra!

    Carl Hamilton: "Stress - vi har för mycket att tänka på eller för litet att tänka med."

    Dreamboxar, VU+Zero plus några boxar för IPTV
    Paraboler: 1 parabol för Thor och Sirius och 1 parabol Hotbird + Astra 19,2E

  2. #22
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    För att göra det enklare för dig själv. Slå på DHCP på alla enheter (dator, Dreambox m.fl.) och låt routern sköta utdelningen av IP-adresser...

    Det BLIR problem om två enheter har samma IP-adress (som jag sagt tidigare).
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  3. #23
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Jan 2006
    Ort
    Värmland
    Inlägg
    362
    Tackad
    5 gånger
    [FONT=Times New Roman]
    Citat Ursprungligen postat av atomized Visa inlägg
    För att göra det enklare för dig själv. Slå på DHCP på alla enheter (dator, Dreambox m.fl.) och låt routern sköta utdelningen av IP-adresser...
    [/FONT]
    Citat Ursprungligen postat av atomized Visa inlägg

    [FONT=Times New Roman]Det BLIR problem om två enheter har samma IP-adress (som jag sagt tidigare).[/FONT]
    [FONT=Times New Roman]Har nu testat både med och utan DHCP och på båda boxarna, men med samma resultat. Skriver jag in en av boxarnas lokala IP-nummer i adressfältet, så kommer det upp att sidan inte kan öppnas och Vistas "Diagnostisera nätverksproblem" säger att "Det går inte att kommunisera med (t ex) 192.168.1.105. Routern säger att de tre sista siffrorna (portnr?) ska vara >.100 vid DHCP.[/FONT]

    [FONT=Times New Roman]När jag pingar boxrna från datorn så överförs samtliga 4 paket - men på tok för långsamt som det verkar. Det kommer inte upp någon tid ens, se bifogad fil nedan: [/FONT]



    Bifogad fil 788
    Bifogade bilder Bifogade bilder
    Senast redigerad av Hexantrop den 2011-02-02 klockan 22:18.
    Ha der så bra!

    Carl Hamilton: "Stress - vi har för mycket att tänka på eller för litet att tänka med."

    Dreamboxar, VU+Zero plus några boxar för IPTV
    Paraboler: 1 parabol för Thor och Sirius och 1 parabol Hotbird + Astra 19,2E

  4. #24
    Donator sleddogs avatar
    Reg.datum
    Oct 2009
    Inlägg
    1 355
    Tackad
    21 gånger
    Citat Ursprungligen postat av Hexantrop Visa inlägg
    [FONT=Times New Roman][/FONT]
    [FONT=Times New Roman]Har nu testat både med och utan DHCP och på båda boxarna, men med samma resultat. Skriver jag in en av boxarnas lokala IP-nummer i adressfältet, så kommer det upp att sidan inte kan öppnas och Vistas "Diagnostisera nätverksproblem" säger att "Det går inte att kommunisera med (t ex) 192.168.1.105. Routern säger att de tre sista siffrorna (portnr?) ska vara >.100 vid DHCP.[/FONT]

    [FONT=Times New Roman]När jag pingar boxrna från datorn så överförs samtliga 4 paket - men på tok för långsamt som det verkar. Det kommer inte upp någon tid ens, se bifogad fil nedan: [/FONT]



    Bifogad fil 788
    Återställ din router till fabriksläge. Läs i manualen hur.

  5. #25
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Jan 2006
    Ort
    Värmland
    Inlägg
    362
    Tackad
    5 gånger
    Citat Ursprungligen postat av sleddog Visa inlägg
    Återställ din router till fabriksläge. Läs i manualen hur.

    Först, tack sleddog! Gjorde så och sedan la jag in Pli Jade3 Maxvar. Nu kan både jag och pingvinerna, för första gången se min box och att jag har inställt på TV4plus, när jag skriver in 192.168.1.5. Detta med fast anslutning till routern. Återstår att få till det även trådlöst. Vill inte chansa med att testa den biten just nu, eftersom prio 1 nu är att få till mig t ex CCcam och Mgcamd. Det är tomt i boxens bibliotek och jag vill kunna stoppa i mitt Canal Digital kort, så att jag kan använda boxen till lite mer än att bara se FTA-kanaler ... Hur få till mig CCcam och Mgcamd – det är den stora frågan?

    En annan fundering. Min DM500S är en klon, men när jag kollar på MAC-adressen som finns angiven på kartongen i anslutning till serienumret, så börjar den med 00:09:34, alltså som en original DM500S ... Innehåller den trots detta en Gemini-timebomb - eller är den verkligen desarmerad?
    Senast redigerad av Hexantrop den 2011-02-15 klockan 14:56. Anledning: Felstavning
    Ha der så bra!

    Carl Hamilton: "Stress - vi har för mycket att tänka på eller för litet att tänka med."

    Dreamboxar, VU+Zero plus några boxar för IPTV
    Paraboler: 1 parabol för Thor och Sirius och 1 parabol Hotbird + Astra 19,2E

  6. #26
    Donator sleddogs avatar
    Reg.datum
    Oct 2009
    Inlägg
    1 355
    Tackad
    21 gånger
    Citat Ursprungligen postat av Hexantrop Visa inlägg
    Först, tack sleddog! Gjorde så och sedan la jag in Pli Jade3 Maxvar. Nu kan både jag och pingvinerna, för första gången se min box och att jag har inställt på TV4plus, när jag skriver in 192.168.1.5. Detta med fast anslutning till routern. Återstår att få till det även trådlöst. Vill inte chansa med att testa den biten just nu, eftersom prio 1 nu är att få till mig t ex CCcam och Mgcamd. Det är tomt i boxens bibliotek och jag vill kunna stoppa i mitt Canal Digital kort, så att jag kan använda boxen till lite mer än att bara se FTA-kanaler ... Hur få till mig CCcam och Mgcamd – det är den stora frågan?

    En annan fundering. Min DM500S är en klon, men när jag kollar på MAC-adressen som finns angiven på kartongen i anslutning till serienumret, så börjar den med 00:09:34, alltså som en original DM500S ... Innehå
    ller den trots detta en Gemini-timebomb - eller är den verkligen desarmerad?

    Det är ju bara att du laddar ner via menyerna, finns under "software management" om jag nu minns rätt. Annars så googla PLI + Wiki så har du stor hjälp.

    Då det gäller din klon så antar jag att du kör Pli även där, Gemini är en skitimage till E1 boxar och kör dessutom med fulkod.
    Men för att svara på din fråga så är du TROLIGEN säker om du har en 00:09:34 adress, det går dock inte att garantera och där har du en stor anledning att undvika DMM egna team som gemini faktiskt är...

  7. #27
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Jan 2006
    Ort
    Värmland
    Inlägg
    362
    Tackad
    5 gånger
    Tack ännu en gång. Dumt att ta risken med Gemini, även om den är liten - om nu PLi sannolikt är bättre för kloner. Kanske testa den nyare OpenPli, där ev. någon lämplig server- och klient finns medskickad i någon katalog?
    Ha der så bra!

    Carl Hamilton: "Stress - vi har för mycket att tänka på eller för litet att tänka med."

    Dreamboxar, VU+Zero plus några boxar för IPTV
    Paraboler: 1 parabol för Thor och Sirius och 1 parabol Hotbird + Astra 19,2E

  8. #28
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Jan 2006
    Ort
    Värmland
    Inlägg
    362
    Tackad
    5 gånger
    Hej igen!

    Efter ytterligare någon vecka med ett nästintill kontinuerligt testande har jag faktiskt kommit så långt att jag kan få kontakt med både DM7020 och en DM 500. Än så länge visserligen enbart via LAN. Vid WAN hittar routern fortfarande inte boxarna. Netgeart-supporten kom till slut på att jag behövde uppdatera progamvaran.

    Sedan hittade jag DCC och laddade hem, och med hjälp av den, lyckades jag till slut få in cams i både DM7020 och D500S!

    I DM7020 får jag nu in Canal+ kanalerna med CCcam 2.2.1 och Mgcamd (1.35a). :-) Snabba kanalbyten dessutom ... Den sistnämnda har jag läst ska funka på DM500, var gäller CCcam 2.2.1 är jag lite mer osäker.

    La då in dessa två cams även i DM500S - men då kommer det upp "Hittar inte kortet". :-(

    Ska det till andra cams än dessa två i DM500 och vilka då i så fall?
    Eller är det något jag måste ändra på för att få in Canal+ kanalerna även i DM500?
    Jag använder som image Open Pli.
    Senast redigerad av Hexantrop den 2011-02-22 klockan 17:37.
    Ha der så bra!

    Carl Hamilton: "Stress - vi har för mycket att tänka på eller för litet att tänka med."

    Dreamboxar, VU+Zero plus några boxar för IPTV
    Paraboler: 1 parabol för Thor och Sirius och 1 parabol Hotbird + Astra 19,2E

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss