Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 28

Ämne: Routern hittar inte mina dreamboxar

  1. #1
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Jan 2006
    Ort
    Värmland
    Inlägg
    362
    Tackad
    5 gånger

    Routern hittar inte mina dreamboxar

    Försökte först ansluta min DM7020 till nätverket, utan att lyckas. Gjorde idag samma försök med en av mina nya DM500. Utan att lyckas få kontakt då heller. Det är inget fel på routern, Linksys WRT54G. (DM7020 godtog först inte mina inställningar. Detta visade enl. matkoh att närverket var rökt. Men nu godtar boxen mina ändringar, så jag ser en chans … )

    Routern inställningar för LAN är:
    Local IP: 192.168.1.1
    Subnetmask: 255, 255, 255, 0
    Starting IP-address vid DHCP (som är aktiverat): 192.168.1.100

    Testade först DM7020 med:
    DHCP: Ikryssat
    Local IP: 192.168.1.101.
    Subnetmask: 255, 255, 255, 0
    Nameserver:192.168.1.1
    Gateway: 192.168.1.1

    … och med:
    DHCP: Ej ikryssat
    Local IP: 192.168.1.20.
    Subnetmask: 255, 255, 255, 0
    Nameserver:192.168.1.1
    Gateway: 192.168.1.1

    Testade sedan min nya DM500 med:
    DHCP: Ikryssat
    Local IP: 192.168.1.102.
    Subnetmask: 255, 255, 255, 0
    Nameserver:192.168.1.1
    Gateway: 192.168.1.1

    … och sedan DM500 med:
    DHCP: Ej ikryssat
    Local IP: 192.168.1.22. (plus ett test med .26)
    Subnetmask: 255, 255, 255, 0
    Nameserver:192.168.1.1
    Gateway: 192.168.1.1

    1. Vad mer finns att ändra på? DM7020-boxen kan vara felaktig, men knappast både den och min nya DM500.

    2. Ska DHCP vara ikryssat när man använder router?
    Ha der så bra!

    Carl Hamilton: "Stress - vi har för mycket att tänka på eller för litet att tänka med."

    Dreamboxar, VU+Zero plus några boxar för IPTV
    Paraboler: 1 parabol för Thor och Sirius och 1 parabol Hotbird + Astra 19,2E

  2. #2
    Donator matkohs avatar
    Reg.datum
    May 2005
    Inlägg
    7 061
    Tackad
    310 gånger
    Hmmm.

    Om du har DHCP ibockad så ska din router dela ut en adress till boxen typ 192.168.1.101->. Sätter du en statisk adress så behöver inte ens routern vara med i nätet, då agerar den gateway mot internet, utan du ska kunna pinga boxen från valfri dator på nätet. prova oxå surfa till http://192.168.1.101
    VVSMF (VågaVägraSmåMjukaFönster)
    Linux rules!

    VU+ Solo 4K, VU+ Solo2, 2* VU+ Solo Se, 4* VU+ Zero

  3. #3
    Donator sleddogs avatar
    Reg.datum
    Oct 2009
    Inlägg
    1 355
    Tackad
    21 gånger
    Vet inte exakt hur din miljö ser ut men jag antar att du vill ha fasta ipadresser på dem för att kunna fixa din CS?

    Din DHCP pool startar på 192.168.1.100 så testa att sätta dina boxar på intervallet 192.168.1.200 - 192.168.1.204 och kryssa inte in DHCP på dessa, gateway och nameserver är korrekt inställd i dina boxar.

    Annars så finns väl möjligheten att låsa ett visst IP-nummer till mac-adressen på dreamboxen i routern?
    I så fall så är det ju bara att aktivera DHCP i boxarna och låta routern sköta adress allokeringen.

  4. #4
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Jan 2006
    Ort
    Värmland
    Inlägg
    362
    Tackad
    5 gånger
    Citat Ursprungligen postat av matkoh Visa inlägg
    Hmmm.

    Om du har DHCP ibockad så ska din router dela ut en adress till boxen typ 192.168.1.101->. Sätter du en statisk adress så behöver inte ens routern vara med i nätet, då agerar den gateway mot internet, utan du ska kunna pinga boxen från valfri dator på nätet. prova oxå surfa till http://192.168.1.101
    Ändrade till 192.168.1.101 på min nya DM500 som jag har ansluten nu. Trodde att jag då skulle kryssa i DHCP, eftersomj slutsiffrorna var 101. Men när jag gjort så och rebootat boxen, så stod där inte 101 längre. Gjorde samma procedur, alltså med 101 - men utan att kryssa för DHCP. Då godtog boxen 101.

    När jag sedan öppnade 192.168.1.101 på datorn, så kom det upp en tom ruta (inte detta ILSCes, som jag fick upp med .102). Verkar detta rätt? Jag menar att den hittat rätt, men där finns inget inlagt.
    Ha der så bra!

    Carl Hamilton: "Stress - vi har för mycket att tänka på eller för litet att tänka med."

    Dreamboxar, VU+Zero plus några boxar för IPTV
    Paraboler: 1 parabol för Thor och Sirius och 1 parabol Hotbird + Astra 19,2E

  5. #5
    Donator sleddogs avatar
    Reg.datum
    Oct 2009
    Inlägg
    1 355
    Tackad
    21 gånger
    Läs mitt inlägg så klarnar det nog

  6. #6
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Jan 2006
    Ort
    Värmland
    Inlägg
    362
    Tackad
    5 gånger
    Citat Ursprungligen postat av sleddog Visa inlägg
    Vet inte exakt hur din miljö ser ut men jag antar att du vill ha fasta ipadresser på dem för att kunna fixa din CS?

    Din DHCP pool startar på 192.168.1.100 så testa att sätta dina boxar på intervallet 192.168.1.200 - 192.168.1.204 och kryssa inte in DHCP på dessa, gateway och nameserver är korrekt inställd i dina boxar.

    Annars så finns väl möjligheten att låsa ett visst IP-nummer till mac-adressen på dreamboxen i routern?
    I så fall så är det ju bara att aktivera DHCP i boxarna och låta routern sköta adress allokeringen.
    Nu har jag testat ej ikryssad DHCP och med 192.168.1.200 + ett försök med .202. Båda gångerna utan att ha DHCP ikryssad på boxen. Testade även med både enable och disanable på routerinställningen.

    Men boxen hittar inte routern ... Fick tidigare en blank ruta vid .101, men när jag tog .101 en gång till, så blev det det allt ILSCes även på den IP-adressen.

    PS: Detta att dreamboxarna är i ena änden på huset och datorn i den andra ska väl inte göra något. Min SmartWi har ju inga problem att klara den sträckan, en 10-11 m.
    Senast redigerad av Hexantrop den 2011-01-28 klockan 15:03.
    Ha der så bra!

    Carl Hamilton: "Stress - vi har för mycket att tänka på eller för litet att tänka med."

    Dreamboxar, VU+Zero plus några boxar för IPTV
    Paraboler: 1 parabol för Thor och Sirius och 1 parabol Hotbird + Astra 19,2E

  7. #7
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Alltså.
    ANTINGEN använder man DHCP, ELLER också fyller man i uppgifter om IP-adress m.m. manuellt.
    Så om du kryssar i rutan för DHCP så behöver/ska du INTE fylla i något i de andra rutorna.

    Om du kryssar i DHCP-rutan så kommer din Dreambox att fråga din router vilken IP-adress m.m. som den ska använda. Och routern kommer att skicka ett svar till Dreamboxen som Dreamboxen sedan kör på.
    Om du själv ställer in uppgifterna ska DHCP-rutan INTE vara ikryssad och du måste veta vad som är rätt uppgifter att ställa in.

    Prova först med att använda DHCP. Kryssa för DHCP, spara inställningarna och starta om Dreamboxen. Gå sedan in i Dreamboxens menyer och kolla vilken IP-adress den fått men ändra inget, titta bara.
    Sätt dig sedan vid datorn, ta upp ett kommandofönster och skriv:
    ping <dreambox-IP>
    fungerar det så prova att ta upp en webläsare och surfa till http://<dreambox-IP>

    Bry dig inte om att Dreamboxen säger att nätverket inte fungerar. Den där inbyggda nätverkstesten i Dreambox krånglar ofta tycker jag.

    Edit:
    Subnetmasken ska skrivas med punkter emellan, så här: 255.255.255.0
    Du har skrivit med komma hela tiden, vet inte om det verkligen är kommatecken när du skriver i boxen men det ska vara punkter.
    Senast redigerad av atomized den 2011-01-28 klockan 16:01.
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  8. #8
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Jan 2006
    Ort
    Värmland
    Inlägg
    362
    Tackad
    5 gånger
    Tack atomized för ett mycket uttömmande och klarläggande svar! Jag ska testa precis som du skriver.

    Beträffande mina kommatecken när jag skrev nätmasken, så blev det bara så när jag skrev inlägget. Talen hamnar i skilda rutor när jag skriver in dom i min Dreambox. Bra - ett ställe mindre att kunna göra fel;-)
    Ha der så bra!

    Carl Hamilton: "Stress - vi har för mycket att tänka på eller för litet att tänka med."

    Dreamboxar, VU+Zero plus några boxar för IPTV
    Paraboler: 1 parabol för Thor och Sirius och 1 parabol Hotbird + Astra 19,2E

  9. #9
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Jan 2006
    Ort
    Värmland
    Inlägg
    362
    Tackad
    5 gånger
    atomized, resultatet blev ett klart framsteg. Nu hittade datorn boxen! Efter att ha testat med att pinga några olika Dreambox-IP-adresser – så fick jag napp på 192.168.1.19. 100% rätt !

    La sedan in den adressen på nätet, men där gick det sämre.

    Men ett steg framåt. ;-)
    Ha der så bra!

    Carl Hamilton: "Stress - vi har för mycket att tänka på eller för litet att tänka med."

    Dreamboxar, VU+Zero plus några boxar för IPTV
    Paraboler: 1 parabol för Thor och Sirius och 1 parabol Hotbird + Astra 19,2E

  10. #10
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Vet inte vad du menar när du säger att du "La sedan in den adressen på nätet"...? Men har du några ytterligare problem får du ställa fler frågor.

    Det vi gått igenom hittills borde vara nog för att du ska få kontakt med Dreamboxen från en dator på samma nät (ditt hemma-nätverk). För att Dreamboxen sedan ska hitta ut på Internet så måste även Default Gateway och Nameserver vara korrekt ifyllda. Men återigen, om du använder DHCP så blir dessa inställningar automatiskt rätt, annars om du fyller i manuellt så skall dessa som regel peka på din routers IP-adress (precis som du skrivit i dina exempel).
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss