Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 13

Ämne: Söker en gammal(?) sidmatningsarm

  1. #1
    Donator
    Reg.datum
    Jan 2010
    Inlägg
    76
    Tackad
    1 gånger

    Söker en gammal(?) sidmatningsarm

    Jag köpte en begagnad parabol för ett tag sedan. Till den fick jag med två gamla LNB som använts för analog mottagning. De ena huvudet satt "sidmatat" med en 12 graders arm, och jag vill ha ett för 6 grader. Så jag gick till Kjell och köpte en sidmatningsarm för 6 grader.
    http://www.kjell.com/content/templat...0000,681500000

    Men när jag kom hem och skulle montera så var det inte rätt sorts arm jag hade köpt.

    Jag har googlat och letat med inte hittat någon av den variant jag har.
    sidmatningsarm
    Det är inte någon som vet var en dylik finns att köpa?
    eller om någon har en gammal hemma liggandes som de vill bli av med.

    /Viktor
    Bifogade bilder Bifogade bilder

  2. #2
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Apr 2010
    Inlägg
    1 726
    Tackad
    105 gånger
    Har för mig att K&Co: sidmatningsarm fungerar genom att den sätts fast i LNB-hållarens övre del. Det ser ut som om det ena LNB:t sitter i fokus, så K&Co: s borde fungera. Har du provat att ändra justeringsskruvarna på armen du har? Det ser ut att finnas ett antal lägen.

    Är du säker på att det är 12 grader? Finns inte så många kombinationer (16 och 28 Ö samt 5V och 7Ö)

  3. #3
    Donator
    Reg.datum
    Jan 2010
    Inlägg
    76
    Tackad
    1 gånger
    nja, det finns inget att fästa i på LNB-hållarens övre del, tyvärr.
    Jag är ganska säker på att den är på 12 grader, jag hittade en liten 12 på den, dessutom
    jag har Thor i focus och sedan när jag scannade efter sirius, så fick jag in ett par kanaler
    (med dålig kvalité) från Astra 13 Öst.

  4. #4
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Apr 2010
    Inlägg
    1 726
    Tackad
    105 gånger
    Ööh...
    Är det HOTBIRD du menar?
    Om du ändrar skruvarna så att LNBerna kommer i samma höjd och för LNBerna så nära varandra som möjligt, får du då ändå in HOTBIRD?

    K&Co:s arm sitter fast i övre halvan av LNB-hållaren. Finns även liknande modeller hos Satellitproffsen.

  5. #5
    Donator
    Reg.datum
    Jan 2010
    Inlägg
    76
    Tackad
    1 gånger
    Citat Ursprungligen postat av Schwede30 Visa inlägg
    Ööh...
    Är det HOTBIRD du menar?
    Om du ändrar skruvarna så att LNBerna kommer i samma höjd och för LNBerna så nära varandra som möjligt, får du då ändå in HOTBIRD?

    K&Co:s arm sitter fast i övre halvan av LNB-hållaren. Finns även liknande modeller hos Satellitproffsen.
    Ja, jag menade hotbird givetvis...

    Men det gör väl ingen större skillnad om man justerar i sidled om vikeln är fel?

    Jo, K&COs arm sitter fast i övre halvan, men om du kikar på bilden jag infogade ser du att min arm sitter på framsidan av hållaren liksom på andra ledden... Skulle jag skruva fast Kjells arm på min hållare skulle LNBet peka rakt upp i himlen eller ner i marken...



    skickat från min X10 mini pro med Tapatalk

  6. #6
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Apr 2010
    Inlägg
    1 726
    Tackad
    105 gånger
    Jag tror du tänker fel. (Eller så är det jag som ser fel på din bild)

    Skruva bort den sidmatningsarm du har nu och lägg undan den. Lägg i en LNB i den halva LNB-hållare du har kvar. Tag fram K&Co:s sidmatingsarm med fastsatta överhalvor för sidmatning och skruva ihop LNB-hållaren. Nu har du sidmatningen monterad och riktad åt rätt håll och LNBt för THOR är fastskruvat i hållaren. Det som behövs till är en underdel för att hålla fast den andra LNBn, men sådana är nog ganska lätta att få tag på.

    (Hoppas att du förstår vad jag menar)

  7. #7
    Donator
    Reg.datum
    Jan 2010
    Inlägg
    76
    Tackad
    1 gånger
    Citat Ursprungligen postat av Schwede30 Visa inlägg
    Jag tror du tänker fel. (Eller så är det jag som ser fel på din bild)

    Skruva bort den sidmatningsarm du har nu och lägg undan den. Lägg i en LNB i den halva LNB-hållare du har kvar. Tag fram K&Co:s sidmatingsarm med fastsatta överhalvor för sidmatning och skruva ihop LNB-hållaren. Nu har du sidmatningen monterad och riktad åt rätt håll och LNBt för THOR är fastskruvat i hållaren. Det som behövs till är en underdel för att hålla fast den andra LNBn, men sådana är nog ganska lätta att få tag på.

    (Hoppas att du förstår vad jag menar)
    Ah! Du menar så!
    Dessvärre tror jag inte Kjells överhalva passar ihop med min underhalva, skruvarna kommer inte riktigt rätt, men jag ska prova när jag kommer hem.
    Tackar!

    skickat från min X10 mini Pro med Tapatalk

  8. #8
    Donator
    Reg.datum
    Jan 2010
    Inlägg
    76
    Tackad
    1 gånger
    Tyvärr var det som jag fruktade:-). Kjells LNB-hållare var inte lika bred som min hållare.

    Några andra förslag?

    skickat från min X10 mini pro med Tapatalk

  9. #9
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Apr 2010
    Inlägg
    1 726
    Tackad
    105 gånger
    Här finns en del alternativ (http://www.satpro.se/?id=12801&ucat_...how=1)(skrolla ner en bit). Det kan gå att spänna fast en sidmatingsarm runt själva LNBt så att du kan använda den nuvarande LNB-hållaren. Ett alternativ är att byta ut hela LNB-hållaren mot en ny, funkar bara om armen som håller LNBt är standard.

  10. #10
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    Hums, tror det är lättare byta parabol helt enkelt så får du något bättre som är mer anpassat för det du vill göra. Finns många som säljer beg. paraboler också. Du bör kunna hitta t.ex. en norden parabol om du är ute efter just det.

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss