Sidan 1 av 4 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 10 av 32

Ämne: Trasig DM 500-T - Svärgubben kommer slå ihjäl mig!

  1. #1
    Medlem
    Reg.datum
    Feb 2011
    Inlägg
    77
    Tackad
    1 gånger

    Trasig DM 500-T - Svärgubben kommer slå ihjäl mig!

    Har ett synnerligen oangenämt problem. Satt hos svärgubben igår och drack pilsner. Han beklagade sig således över att dreamboxen som han hade köpt för 4 år sedan inte fungerade. Jag tog då på mig rollen att vara expert och började pyssla i menyerna. Uppdaterade mjukvaran över internet direkt från boxen och det hela såg ut att sluta väl. Men efter installationen så dog bara boxen. Lånade med mig den hem för att fixa till det hela. När jag startade boxen i morse så går den igång men visar endast följande: PLI JADE THINK GREEN - THANK YOU FOR CHOOSING PLI. Detta visas i intervaller. Ena stunden står denna text för att i nästa sekund bli svart. Vart man än trycker på kontrollen så händer det ingenting alls. Den gröna lampan lyser hela tiden.

    Så vad ska jag nu göra? Har läst ca: 50 sidor på detta forum utan att lyckas bli klokare. Alla synpunkter och råd mottages tacksamt!

  2. #2
    Medlem kozmos avatar
    Reg.datum
    Oct 2007
    Inlägg
    70
    Tackad
    2 gånger
    Testa flasha om den.
    DM800HD

  3. #3
    Medlem
    Reg.datum
    Feb 2011
    Inlägg
    77
    Tackad
    1 gånger
    Men hur ska jag göra detta? Läste om att koppla någon kabel mellan dator och boxen, men jag har bara en laptop. Finns det någon kabel som man kan använda som har usb i ena ändan och någon passande i den andra?

  4. #4
    ComHit Crew wildones avatar
    Reg.datum
    Jan 2004
    Inlägg
    1 484
    Tackad
    62 gånger
    Kan vara ett så enkelt fel som den berömda RUSKIGT undermåliga strömadaptern som gett med sig, testa en annan =)
    Multitasking means screwing up several things at once.


  5. #5
    Medlem kozmos avatar
    Reg.datum
    Oct 2007
    Inlägg
    70
    Tackad
    2 gånger
    Citat Ursprungligen postat av fjanten Visa inlägg
    Men hur ska jag göra detta? Läste om att koppla någon kabel mellan dator och boxen, men jag har bara en laptop. Finns det någon kabel som man kan använda som har usb i ena ändan och någon passande i den andra?
    USB-seriell + en nollmodemkabel grejjar biffen Det kan vara som Wildone säger att strömadaptern är dålig, pröva med en ny.
    DM800HD

  6. #6
    Medlem
    Reg.datum
    Feb 2011
    Inlägg
    77
    Tackad
    1 gånger
    Citat Ursprungligen postat av wildone Visa inlägg
    Kan vara ett så enkelt fel som den berömda RUSKIGT undermåliga strömadaptern som gett med sig, testa en annan =)
    har läst någonting om det i andra trådar, men alltså den fungerade ju suveränt innan. Menyer och så alltså. Vad är mest värt att lägga pengarna på då? En nollkabel eller en ny strömadapter? Ingen som haft liknande problem?

  7. #7
    Medlem
    Reg.datum
    Feb 2011
    Inlägg
    77
    Tackad
    1 gånger
    Citat Ursprungligen postat av kozmo Visa inlägg
    USB-seriell + en nollmodemkabel grejjar biffen Det kan vara som Wildone säger att strömadaptern är dålig, pröva med en ny.
    Okej, tack så mycket ska testa och se! Finns de att inhandla på kjell och company eller clas ohlson?

  8. #8
    Medlem
    Reg.datum
    Feb 2011
    Inlägg
    77
    Tackad
    1 gånger
    Hej igen. Köpte en nollmodemkabel idag, samt en adapter till usb så att jag kan koppla den till laptopen. Problemet är bara att jag inte kan flasha om den. När jag öppnar dreamup så är den enda möjliga porten COM 16. När jag sedan trycker connect så står det endast följande: "connection prepared, now switch on the dreambox! " Detta har jag också gjort, men sedan händer ingenting mer. Den hittar inte ens boxen. Någon som har några tips? / M

  9. #9
    Seniormedlem mattheos avatar
    Reg.datum
    Aug 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    419
    Tackad
    34 gånger
    När du startar DreamUp, tryckt "Connect" och får nämnda meddelande så dra ur strömkabeln till Dreamboxen och sätt i igen! Det är enda sättet för mig att få DreamUp att hitta Dreamboxen...

  10. #10
    Medlem
    Reg.datum
    Feb 2011
    Inlägg
    77
    Tackad
    1 gånger
    Citat Ursprungligen postat av mattheo Visa inlägg
    När du startar DreamUp, tryckt "Connect" och får nämnda meddelande så dra ur strömkabeln till Dreamboxen och sätt i igen! Det är enda sättet för mig att få DreamUp att hitta Dreamboxen...
    Har testat det nu, men det är samma sak. Sitter för tillfället hos en polare som har en stationär dator. Då hittar den porten COM1. Vad är skillnaden? Varför hittar inte dreamup min box? Har testat med ett flertal olika dreamup, men det är samma visa vare gång.

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss