Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 20

Ämne: Problem med komponent scart-förstärkare

  1. #1

    Problem med komponent scart-förstärkare

    Har ett problem som jag blir galen på.

    Jag har en förstärkare Onkyo 607 och en Dreambox DM600. Jag har HDMI ut från Receivern till tv:n. Jag vill använda en scart komponent från dreamboxen till receivern för bästa bild.

    Jag får ut ljud från dreamboxen men ingen bild. Jag har testat olika varianter på kabel och det dreamboxen är inställd på YPbPr.

    Är det någon som har aning om vad som kan vara fel?

  2. #2
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Apr 2010
    Inlägg
    1 726
    Tackad
    105 gånger
    YPbPr är väl komponentsignal? Vad jag vet kan den inte överföras i en SCART. Komponent-signaslen använder tre RCA-för att överföra signalen. Varför vill du göra på det viset? Att skicka digital signal till receivern i HDMI-kabeln ä ett bertydligt bättre alternativ.

  3. #3
    Donator matkohs avatar
    Reg.datum
    May 2005
    Inlägg
    7 061
    Tackad
    310 gånger
    Hmmmm.

    Klart att component går i SCART-sladden på en DM 600, var ska den annars finnas ?
    VVSMF (VågaVägraSmåMjukaFönster)
    Linux rules!

    VU+ Solo 4K, VU+ Solo2, 2* VU+ Solo Se, 4* VU+ Zero

  4. #4
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Jun 2009
    Inlägg
    490
    Tackad
    57 gånger
    Borde vara någon inställning i recivern, vad händer om du kopplar direkt till tv:n?
    DM800HDse Klon, DM500HD, Wievsonic Vot120

  5. #5
    Det som är det märkliga är att jag testat en kabel som fungerar. Problemet med den är att optiska kabeln inte fick plats bredvid för den var för klumpig, jag skalade då av scarten och 2 dagar senare slutade bilden att fungera.

    Den kabeln hann jag dock innan jag valde att skala av den testa med en scartadapter och då gick inte signalen fram. Är det något med antal scart som kan vara olika eller vad kan det vara frågan om?

  6. #6
    Seniormedlem Bogdans avatar
    Reg.datum
    Jan 2009
    Inlägg
    602
    Tackad
    20 gånger
    Dreambox kör ut komponent i scartuttaget på RGB pinnarna. Det är inte enligt standard men funkar. Därför man kan använda en scart till RGB sladd.

    DM600 har ingen HDMI.


    Citat Ursprungligen postat av Schwede30 Visa inlägg
    YPbPr är väl komponentsignal? Vad jag vet kan den inte överföras i en SCART. Komponent-signaslen använder tre RCA-för att överföra signalen. Varför vill du göra på det viset? Att skicka digital signal till receivern i HDMI-kabeln ä ett bertydligt bättre alternativ.

  7. #7
    Citat Ursprungligen postat av Bogdan Visa inlägg
    Dreambox kör ut komponent i scartuttaget på RGB pinnarna. Det är inte enligt standard men funkar. Därför man kan använda en scart till RGB sladd.

    DM600 har ingen HDMI.
    Är det skillnad på scart och scart? Varför fungerar bara vissa kablar (alla jag testat är ju komponent till scart).

  8. #8
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Apr 2010
    Inlägg
    1 726
    Tackad
    105 gånger
    De flesta kablar med SCART-kontakt i ena änden och tre RCA i den andra är standardkablar och har en komposit-bild och stereoljud. Som jag har lärt mig i kväll har DREAM sitt eget system.

    Antingen får du löda om en vanlig kabel så att anslutningarna i SCART-kontakten hamnar rätt eller att leta rätt på en SCART till komponent-kabel. Vet du vilka stift som skall anslutas så kan någon med viss lödkunskap göra jobbet.

  9. #9
    Tack för försöken men jag har testat olika alternativ på scart till komponent. Nedan finns 2st kablar som jag testat en fungerar, den andra inte. För mig är det samma kablar

    Fungerar:
    http://www.netonnet.se/art/tv-och-bi...M/103851.4306/

    Fungerar inte:
    Artnr:37830 hos www.kjell.com

  10. #10
    RGB och 3xRCA är det samma sak?

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss