Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 11 till 19 av 19

Ämne: Dreambox 600+nas

  1. #11
    Donator matkohs avatar
    Reg.datum
    May 2005
    Inlägg
    7 061
    Tackad
    310 gånger
    Hmmmm.

    Vem har mellanslag i filnamn ??? Så W#. Det gillar inte riktiga operativ. Om du har mellanslag så skriv typ så här:

    mount -t nfs "192.16.0.101:/sökvägen" /media/mnt/movies
    VVSMF (VågaVägraSmåMjukaFönster)
    Linux rules!

    VU+ Solo 4K, VU+ Solo2, 2* VU+ Solo Se, 4* VU+ Zero

  2. #12
    Är på jobbet nu, testar det när jag kommer hem och återkommer.

  3. #13
    root@dm600pvr:~> mount -t cifs -o username=user,password=lösenord "//192.168.0.101/GoFlex Home Public/movie" /hdd/movie
    mount: Mounting //192.168.0.101/GoFlex Home Public/movie on /hdd/movie failed: No such device or address

    har även testat:
    root@dm600pvr:~> mount -t cifs -o username=user,password=lösenord "192.168.0.101/GoFlex Home Public/movie" /hdd/movie
    mount: Mounting 192.168.0.101/GoFlex Home Public/movie on /hdd/movie failed: Invalid argument

  4. #14
    Donator matkohs avatar
    Reg.datum
    May 2005
    Inlägg
    7 061
    Tackad
    310 gånger
    Hmmm

    Sälj ditt Kalle Anka nas & köp ett riktigt, jag kör med ett Netgear Readynas mot 5 st Dreamboxar, som kan spela in oberoende av varandra, och även kan se på varandras inspelningar. Naturligtvis NFS.
    VVSMF (VågaVägraSmåMjukaFönster)
    Linux rules!

    VU+ Solo 4K, VU+ Solo2, 2* VU+ Solo Se, 4* VU+ Zero

  5. #15
    Seniormedlem Bogdans avatar
    Reg.datum
    Jan 2009
    Inlägg
    602
    Tackad
    20 gånger
    Men Ap!
    Ungefär majoriteten har mellanslag i filnamn och mappnamn. Det är för att det fungerar så i vårat språk. Det är extremt fult med underscore istället för mellanslag. Detta är något som nix världen har skapat och inte verkar vilja lösa. Det är snyggare och enklare att läsa med mellanslag. Visst sitter man i terminalen så kan man bli lurad ibland på pathen kanske.
    Du verkar vara extremt Windows fientlig. Jag har mött folk som varit detta och sedan gått över till Windows ändå efter några år t.ex på grund av spelandet eller något annat. Kanske händer dig med Dock så tror jag det är mindre troligt nu när Linux kommit så långt i fönstervärlden. Var annat på 90-talet.


    Citat Ursprungligen postat av matkoh Visa inlägg
    Hmmmm.

    Vem har mellanslag i filnamn ??? Så W#. Det gillar inte riktiga operativ. Om du har mellanslag så skriv typ så här:

    mount -t nfs "192.16.0.101:/sökvägen" /media/mnt/movies

  6. #16
    Donator matkohs avatar
    Reg.datum
    May 2005
    Inlägg
    7 061
    Tackad
    310 gånger
    Hmmm.

    Jag lämnade Bills förlorade värld när W-95 dök upp, har aldrig ångrat det en sekund. Finns absolut inget i den världen som jag inte klarar mig utan. Så gå till baka finns inte med på kartan. Behöver inte W# i jobbet heller (driftar x antal *nix-servrar).

    Dessutom stämmer det inte som du säger om mellanslag. Jag får dagligen ta hand om filer som folk skickar där inte våra W#-2008 servrar klarar av mellanslaget. Så jag får byta namn på dem i Linux och skicka upp dem till W#-filservrarna.
    Senast redigerad av matkoh den 2011-03-01 klockan 07:06.
    VVSMF (VågaVägraSmåMjukaFönster)
    Linux rules!

    VU+ Solo 4K, VU+ Solo2, 2* VU+ Solo Se, 4* VU+ Zero

  7. #17
    Medlem
    Reg.datum
    Jun 2010
    Inlägg
    66
    Tackad
    1 gånger
    Citat Ursprungligen postat av matkoh Visa inlägg
    Hmmm.

    Jag lämnade Bills förlorade värld när W-95 dök upp, har aldrig ångrat det en sekund. Finns absolut inget i den världen som jag inte klarar mig utan. Så gå till baka finns inte med på kartan. Behöver inte W# i jobbet heller (driftar x antal *nix-servrar).

    Dessutom stämmer det inte som du säger om mellanslag. Jag får dagligen ta hand om filer som folk skickar där inte våra W#-2008 servrar klarar av mellanslaget. Så jag får byta namn på dem i Linux och skicka upp dem till W#-filservrarna.
    Du är duktig du!

  8. #18
    Det om det.
    Tillbaka till problemet.
    I min dm 600 pvr anger jag inte hela sökvägen till nasen. I mitt fall är sökvägen: mybooklive/public/movies. Jag anger endast ipadress och public i boxen, och sen att det ska vara på var/mnt/nas.
    Får du inte till det får du byta namn på nasen för det är ju klart att det går på nått sätt.

  9. #19
    Donator matkohs avatar
    Reg.datum
    May 2005
    Inlägg
    7 061
    Tackad
    310 gånger
    Hmmm.

    Gå in i naset & kolla hur /etc/exports samt /etc/samba/smb.conf ser ut.
    VVSMF (VågaVägraSmåMjukaFönster)
    Linux rules!

    VU+ Solo 4K, VU+ Solo2, 2* VU+ Solo Se, 4* VU+ Zero

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss