Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Platt selfsat H30D2 & HH90 motorstyrnings hjälp!?

  1. #1

    Platt selfsat H30D2 & HH90 motorstyrnings hjälp!?

    Hejsan

    Jag har en satt upp en platt Selfsat parabolen tillsammans med en selfsat motor HH90.

    Jag bor i nässjö och har ställt in enligt detta
    allting pekar mot syd
    Lat: 57 N
    long:15 E
    HH90 elevation 37grader
    skew: vet inte riktigt men kanske 6-7 något.

    Så bör allt stämma eftersom jag tagit siffrorna på nätet och i manualen.

    Sen så kommer jag till motorinställningarna i boxen, för det bör väl göras något där!?
    Tuner konfigurationen
    vad ska man ta för konfigurations läge? ska det stå på motor eller DiSEqC
    sen inne på satfinder så är stapeln AGC nästan alltid full, men inte ett levande tecken på dom andra.
    [img=http://www.freeimagehosting.net/uploads/th.f5bfae22e7.jpg]
    [img=http://www.freeimagehosting.net/uploads/th.f6ca999aa1.jpg]
    [img=http://www.freeimagehosting.net/uploads/th.cd7887de38.jpg]
    [img=http://www.freeimagehosting.net/uploads/th.87354d1c36.jpg]
    [img=http://www.freeimagehosting.net/uploads/th.454d9204f1.jpg]


    Vad är felet?


    Jag är nybörjare och behöver all hjälp jag kan få och skickar gärna fler bilder om det är något som är oklart.

    Tack på förhand.

    Mvh Viktor

  2. #2
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Apr 2010
    Inlägg
    1 726
    Tackad
    105 gånger
    Antar att det är en DREAMbox du har. AGC kan du i stot sett strunta i, det är SNR som är viktig.

    MOTOR vs DISEqC? Vad finns det för DISEqC-lägen? Finns det "bara" 1.0 och 1.1 skall det vara motor-läge. Fnns det även 1.2 och 1.3 så blir det lite mer mysko då det är de som är själva motorstyrnigsprotokollen. Då antar mottagaretillverkaren att med motor menas de parabolmotorer som inte använder sig av DISEqC utan andra sätt att styra motorn. Står det någonting om DISEqC på kartongen så skall du ställa mottagaren i DISEqC-läge.

    Får du in någon satellit?
    Har du ställt in antenn + motor mot den högsta satelliten på himlen? I ditt fal borde det bl 16 Öst, även om den ligger en grad fel. Det gör att det kan bli en del finjustering för att alla satelliter skall tas emot så bra sm möjigt. (Finns en hel del videor på youtube)

    Det är för att du skall få rätt båge när motorn vrider paraboen runt mot andra satelliter.

  3. #3
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Apr 2010
    Inlägg
    1 726
    Tackad
    105 gånger
    Förresten, glöm inte att ställa in öst/västgränserna; annars kan det bli ditt livs dyraste tegelsten istället för antenn... ;-)

  4. #4
    Citat Ursprungligen postat av Schwede30 Visa inlägg
    Antar att det är en DREAMbox du har. AGC kan du i stot sett strunta i, det är SNR som är viktig.

    MOTOR vs DISEqC? Vad finns det för DISEqC-lägen? Finns det "bara" 1.0 och 1.1 skall det vara motor-läge. Fnns det även 1.2 och 1.3 så blir det lite mer mysko då det är de som är själva motorstyrnigsprotokollen. Då antar mottagaretillverkaren att med motor menas de parabolmotorer som inte använder sig av DISEqC utan andra sätt att styra motorn. Står det någonting om DISEqC på kartongen så skall du ställa mottagaren i DISEqC-läge.

    Får du in någon satellit?
    Har du ställt in antenn + motor mot den högsta satelliten på himlen? I ditt fal borde det bl 16 Öst, även om den ligger en grad fel. Det gör att det kan bli en del finjustering för att alla satelliter skall tas emot så bra sm möjigt. (Finns en hel del videor på youtube)

    Det är för att du skall få rätt båge när motorn vrider paraboen runt mot andra satelliter.

    Jag kör med motor just nu och har ställt in värderna som man ska där.
    Har riktat parabolen mot canal digital satelliten ( Thor) antar jag att det är.
    Men min fråga är nu om jag inte på något enkelt sätt kan få in viasat satelliten, (astra) antar jag att det är.

    och hur gör man så att dom lagras så det bara flyttar sig mellan dom två?

    tack på förhand

  5. #5
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Apr 2010
    Inlägg
    1 726
    Tackad
    105 gånger
    Det är "bara" att i menyn för inställning av parabolen attange motorstyrning; DISEqC 1.2 eller 1.3.
    I menyerna för respektive satellit köra motorn manuellt (DISEqC 1.2) eller automatskt (1.3) och trycka OK när det starkast signalkvalitet. När det är gjort så stuffar parabolen rätt varje gång du väljer en kanal på den andra satelliten.

    Varför "bara" dessa två satelliter när du har motorsyrd parabol?

  6. #6
    Citat Ursprungligen postat av Schwede30 Visa inlägg
    Det är "bara" att i menyn för inställning av parabolen attange motorstyrning; DISEqC 1.2 eller 1.3.
    I menyerna för respektive satellit köra motorn manuellt (DISEqC 1.2) eller automatskt (1.3) och trycka OK när det starkast signalkvalitet. När det är gjort så stuffar parabolen rätt varje gång du väljer en kanal på den andra satelliten.

    Varför "bara" dessa två satelliter när du har motorsyrd parabol?
    vad mer ska jag har för några då?
    har bara kort till viasat och CD, kan man få in några fler bra?
    har en flatparabol och då är man tvungen att ha motor för att få in flera.

  7. #7
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Apr 2010
    Inlägg
    1 726
    Tackad
    105 gånger
    Du har de franska kanlerna på 5 V, standardsatelliterna ASTRA19 och Hotbird där det brukar gå att hitta alla möjliga program; om du letar efter ett sporteveenmang som inte sänds på sveskt TV brukar det finnas på någon kanal här. 7, 9 och 10 grader öst har många trevliga feeds. ASTRA2 (28 öst) har många trevliga radiokanaler och tillgång till BBCs extraprogram (inte tilgån till de vanliga BBC-programmen då de sänds med för svag effekt). BBCs extraprogram brukar vara andra kameravinklar, mer intervjuer och liknande. Man kan se Formel1, LAst Night of the proms, Glastonbury och andra evenemang som är stora i England. Också Horrorchannel är sevärd.

    www.lyngsat.com finns det sammanställt de kanaler som kan tas emot, med karta över var saelliten kan tas emot (De i gult går att ta emot utan kort; det finns även några okrypterade HD-kanaler av varierande kvalitet.)

  8. #8
    Medlem
    Reg.datum
    Sep 2011
    Inlägg
    52
    Tackad
    1 gånger
    Väcker denna tråd, fattar inte alls hur jag ska göra.
    Var ska jag börja? det är alltså 4.8E och thor 0.8W som jag vill ha in på min motor.
    Kör newnigma2 på en dm800hdse. vet inte var jag sak börja, motorn står i noll läge. jag väljer tunerconfig>enkel>motor> ställer in min latitude/longitude.Vad gör jag sen ? satfinder? störande är när jag väljer väljer latitude så ska den vara 57.XXXX men det hamnar alltid en 3a framför 5an, så de blir 357.XXX svin störande.

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss