Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 11 till 17 av 17

Ämne: Husvagnsparabol till vettiga pengar!

  1. #11
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Apr 2010
    Inlägg
    1 726
    Tackad
    105 gånger
    Visst klarar han sig med en Nordenparabol, men den kommer att se löjlig och troligen inte helt laglig ut på. Även om den är nedfälld kommer fartvinden att dra i parabolen så att infästingen slits. (Inte så att husvagnar gör 200 km/h, men en nordenparabol är rätt stor.) Tror fortfarande mer på att kasta in parabolen fastsatt på ett stativ i husvagnen och t ut den när man är framme.

    Jg vet inte vart vår vän Charlie tar vägen på lediga stunder och hur DVB-T(2) täckningen är där, men ett korttidsabonnemang på Boxer är kanske inte fel.

    Täckningskartor med EIRP-siffror borde ge en uppfattning om hur långt upp i landet en 35 cm-parabol kan användas. De officiella avtrycken är lite fegt gjorda och signalen är oftast lite starkare än vad som anges.

  2. #12
    ComHit Crew Minimes avatar
    Reg.datum
    Jul 2007
    Inlägg
    2 267
    Tackad
    247 gånger
    Citat Ursprungligen postat av CharlieX77 Visa inlägg
    Ser ju onekligen intressant och BILLIGT ut, får man in CD eller Via med en 35cm även i norrlandsskogen? de nyare via tallrikarna är ju inte stora direkt!

    Eftersom du har sålt husvagnen, vill du sälja denna? pris? PM till mig?
    Om man kollar enligt denna sidan så är en 60cm potta rätt bred teckande för 5° Öst Astra 4A.
    Och håller man till Norr över så borde man kunna få in viasat kanalerna hyggligt på en 35-45 cm potta.
    Kan kanske bli värre med Thor så vida jag inte tänker galet...(Signalen till Thor har jag för mig är rätt svag jämfört med Astra/Sirius)
    http://www.bramida.se/article.php?article_id=43

    Edit:
    Litet sött verktyg för att kunna beräkna pott storlek beroende på position med mera...
    http://www.dishpointer.com/
    Senast redigerad av Minime den 2011-03-24 klockan 11:05.
    Asus EeeBox Slackware 64 15.0 - OSCam Build 10611 - Omnikey 3121
    Asus EeeBox Slackware 64 15.0 - Kodi 20.2
    Raspberry Pi 4 Slackware Arm 15.0 - Kodi 20.2
    Miraclebox Premium Twin HD - Openvix 5.2.040 - OSCam r11532 - (Neotion CI+ CA-modul)
    Sharp Aquos 40" LED-TV LC-40LE600S

  3. #13
    Jag har ett 50mm aluminiumrör 1,5 m långt som jag fäst parabolen på. När jag pallat upp husvagnen tar jag bort
    stödhjulet och sätter dit parabolmasten med tallriken monterad. Har man bara ställt upp husvagnen i våg så blir
    höjdläget rätt. Antennkabeln har jag genom kofferten och in i toften. Finjusteringen i sidled går bra att göra
    utifrån och genom fönstret med TV:n påslagen innan jag drar åt stödhjulsfästet. Lätt som en plätt. Behöver varken kompass eller beeper. Söderläget i grovt ser man om man har en analog klocka.

    Mvh
    Curt

  4. #14
    Kan också tala om att internet till min dreambox 800HD ordnas lätt via Hot spot från min HTC Desire och till
    en USB-dongel i dreamboxen :-)

  5. #15
    Seniormedlem CharlieX77s avatar
    Reg.datum
    Feb 2007
    Inlägg
    482
    Tackad
    11 gånger
    Tack för alla ideér och inlägg i ämnet, om jag inte köper en sån där 35 cm med sugkopp lutar det åt ett litet fäste vid draget, typ som curt har men utan att använda stödhjulsfästet, bygger dit ett eget i så fall.

    En annan grej, kan man köra internetmodem direkt i 800HD SE via USB? har inte införskaffat 3G modem ännu, funderar på ett rakt in där eller någon smidig router variant, typ telias för att kunna ansluta laptop samtidigt, confade en wifibrygga mot telias lilla smidiga router åt en vän och det verkade väldigt praktiskt, typ sitta utanför vagnen/i förtältet och surfa samtidigt som junior går loss på disneychannel i regnet :=)
    Om du inte kan laga skiten med bruntape så är det inte trasigt

  6. #16
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    Schwede30, hahahaha

    Jag syftade självklart inte på att man åker runt med husvagnen med en 2meters parabol på utsidan d

    Utan jag tänkte mera på någon form av stativ, säckar med sand som stöd, eller vatten (så man kan fylla med vatten på plats) som barlast för att det lilla stativet inte ska blåsa omkull. Går ju utmärkt med parabol i marknivå. Alternativt men kan slå ner en kraftig pinne i marken osv. Allt beror ju på hur det ser ut där man campar.

  7. #17
    ComHit Crew Minimes avatar
    Reg.datum
    Jul 2007
    Inlägg
    2 267
    Tackad
    247 gånger
    @DennisOlof, Anledningen till det är nämt tidigare varför han inte vill ha pottan på backen...
    Asus EeeBox Slackware 64 15.0 - OSCam Build 10611 - Omnikey 3121
    Asus EeeBox Slackware 64 15.0 - Kodi 20.2
    Raspberry Pi 4 Slackware Arm 15.0 - Kodi 20.2
    Miraclebox Premium Twin HD - Openvix 5.2.040 - OSCam r11532 - (Neotion CI+ CA-modul)
    Sharp Aquos 40" LED-TV LC-40LE600S

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss