Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 24

Ämne: DM800HD DVI Port DÖD

  1. #1

    DM800HD DVI Port DÖD

    Hej! Har fått problem med att jag tappar signalen från DVI porten. Det är inte det klassiska felet som åtgärdas med on/off med fjärren. Kopplar jag in SCART samtidigt så ser jag bilden via scarten med DVI är stendöd, tvn indikerar ingen signal.

    Felet löste jag genom att bryta strömmen till boxen under natten men nu har det kommit tillbaka igen. Känner någon till detta problem och ev lösning?

  2. #2
    Seniormedlem ginowares avatar
    Reg.datum
    May 2010
    Inlägg
    321
    Tackad
    10 gånger
    Provat med att byta kabeln?

  3. #3
    Nej det har jag faktiskt inte, den hade jag ingen extra av hemma tyvärr. Den som sitter nu kostade 250kr och ser hel ut. Det finns gott om kabel mellan tvn-boxen men visst den kanske kan gå sönder endå?

  4. #4
    Donator matkohs avatar
    Reg.datum
    May 2005
    Inlägg
    7 061
    Tackad
    310 gånger
    Hmmm.

    Kall-lödning ? Jag har fått löda om punkterna på moderkortet 2 ggr på min DM800 (orginal), det blir en liten brytning i kontakten.
    VVSMF (VågaVägraSmåMjukaFönster)
    Linux rules!

    VU+ Solo 4K, VU+ Solo2, 2* VU+ Solo Se, 4* VU+ Zero

  5. #5
    Låter intressant. Hur kan man lokalisera felet enklast och vad ska jag leta efter? =)
    Citat Ursprungligen postat av matkoh Visa inlägg
    Hmmm.

    Kall-lödning ? Jag har fått löda om punkterna på moderkortet 2 ggr på min DM800 (orginal), det blir en liten brytning i kontakten.

  6. #6
    Har själv exakt samma problem. Skulle uppskatta en bild på vilka punkter som behöver lödas om!

  7. #7
    Ser att kontakten sitter under tunern. Antar att man får plocka isär lite för att komma åt om det är där man ska in och modda.

  8. #8
    ComHit Crew Minimes avatar
    Reg.datum
    Jul 2007
    Inlägg
    2 267
    Tackad
    247 gånger
    Eftersom matkoh säger att kontakterna på DVI porten är så kallad "Kall-lödning" och har fått löda om dem, så är det alltså lödning för DVI kontakten...
    Löd punkterna som DVI porten sitter lödd på själva kortet...dessa punkter får man helt enkelt löda om...
    För att komma åt dessa så måste man då riva ut hela "huvudkortet" ur själva lådan och löda om lödpunkterna...
    Tveksamt detta går att göra på plats...
    Asus EeeBox Slackware 64 15.0 - OSCam Build 10611 - Omnikey 3121
    Asus EeeBox Slackware 64 15.0 - Kodi 20.2
    Raspberry Pi 4 Slackware Arm 15.0 - Kodi 20.2
    Miraclebox Premium Twin HD - Openvix 5.2.040 - OSCam r11532 - (Neotion CI+ CA-modul)
    Sharp Aquos 40" LED-TV LC-40LE600S

  9. #9
    Donator matkohs avatar
    Reg.datum
    May 2005
    Inlägg
    7 061
    Tackad
    310 gånger
    Hmmmm.

    Det är "bara" att plocka isär boxen, och ta ut moderkortet, sedan så löder man om punkterna för DVI-kontakten. OBS. Du behöver en lödpenna med en mycket fin spets då det är trångt mellan lödpunkterna.
    VVSMF (VågaVägraSmåMjukaFönster)
    Linux rules!

    VU+ Solo 4K, VU+ Solo2, 2* VU+ Solo Se, 4* VU+ Zero

  10. #10
    Låter som ett riskabelt ingrepp för en som aldrig har lödat innan tyvärr. Synd att dessa boxar inte är bättre.

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss