Jag vill att alla bindningstider -oavsett operatör skall bort till förmån för löpande avtal.
Bifogar mitt mailbrev till ansvarig IT-minister. Alla som tycker som jag - skicka ett mail direkt till IT-minister Anna-Karin Hatt registrator@enterprise.ministry.se

Bifogar mitt brev som jag skickat till Anna-Karin Hatt

Meddelande: Hej.
Jag är pensionär och jag reagerar starkt mot de bindningstider (inte oskäligt upp till 2 år) som alla operatörer använder sig av.
1. Att få svar på viktiga frågor INNAN man tecknat et abonnemang är inga problem. Men så fort ett abonnemang är tecknat med bindningstid "upp till 2 år" då är operatörerna inte lika intresserade att serva med viktiga svar. Man kan bli helt ställd och inte utnyttja sitt nya abonnemang därför att respektive servíce och/eller support inte svarar på viktiga frågor.

2. Bindningstider innebär också att operatörerna erbjuder förmåner såsom "gratis abonnemang" under långa tider om du tecknar ett abonnemang med 2 års bindningstid.
Detta innebär säkert att "många" inte tänker "fullt ut" och tecknar ett abonnemang just därför att det initialt är "gratis". Många många fastnar i en fälla som dom inte kan ångra.
Trcknar jag ett 2 års-abonnemang och kanske flyttar om ett år till en adressdär operatören inte kan leverera sin produkt till mig - så får jag ändå fortsätta att betala hela bindningstiden trots att jag inte kan använda abonnemanget. Jag har själv drabbats av just detta.

Bindningstider ska inte finnas överhuvudtaget. Alla abonnemang ska vara löpande med en kort uppsägningstid. Först då skärper sig operatörerna och göra allt för att få behålla en kund. Servicen skulle bli bättre och garanterat så skulle prisnivån efterhand sjunka till rimliga nivåer.

Förslaget att ingen mobiloperatör får neka att deras system även ska få användas för fria Skype-samtal kommer garanterat att innebära att priserna höjs på andra delar av abonnemang med bindningstider.
Avskaffas bindningstider så blir situationen positiv även för Skype-förslaget.

Pensionärer vilket jag är kan idag inte teckna ett TV-abonnemang och själv få välja de kanaler just jag är intresserad av. Operatören plockar själv ihop de kanaler i ett paket som dom själva tjänar mest på. Jag tvingas då acceptera barnkanaler och ungdomskanaler som jag inte har det minsta intresse av.

Operatörsmarknaden vad gäller både TV och bredband är nog den mest oseriösa marknaden man kan tänka sig. Och abonnenterna har inget "what so ever" att säga till om.

Jag vädjar till dig - ta tag i detta oseriösa fenomen och stärk kundens möjligheter genom att snarast förbjuda bindningstider till förmån för löpande avtal.