Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Använda DM800 hårddsik ihop med laptop

  1. #1

    Använda DM800 hårddsik ihop med laptop

    Vet någon om man kan ta hårddsiken från en dm800 och sätta den i en extern kabinett och sedan spela filmer via usb på en laptop? Kommer datorn känna igen hårddisken som vilken annan extern 2.5hdd??

  2. #2
    ComHit Crew deass avatar
    Reg.datum
    Mar 2003
    Inlägg
    5 749
    Tackad
    88 gånger
    Njää inte direkt. Du behöver något program som kan läsa ext2/ext3 diskar för att det ska fungera. Så det fungerar inte rakt upp och ner bara.
    Alla frågor/problem som ni har angående servern kan ni ställa till mig via pm. Övriga frågor ska ställas i forumet under respektive avdelning.

  3. #3
    Okej, misstänkte detta. Får googla om det finns program som löser detta. Tack

  4. #4
    Medlem
    Reg.datum
    Mar 2011
    Inlägg
    56
    Tackad
    10 gånger
    Lätt fixat installera Linux på laptoppen.

  5. #5
    Hehe iofs, tänkte inte på det. Den har några år på nacken men har bra prestanda fortfarande. Kör Vista på den nu. Kan jag installera det vid sidan om? Hade varit smidigt om det fungerade.

  6. #6
    Medlem
    Reg.datum
    Mar 2011
    Inlägg
    56
    Tackad
    10 gånger
    Finns 2 sätt.
    Det ena är att installera dualboot och göra en Linux partion.
    Kan iofs vara problem med en laptop om det finns hårdvara som är udda och inga linux drivers finns för den.

    Sedan kan man också installera en virtuell linux maskin med VMware eller Virtualbox.
    Montera USB hårdisken i den virtuella maskin och exportera den till Windows med Samba.

  7. #7
    ComHit Crew deass avatar
    Reg.datum
    Mar 2003
    Inlägg
    5 749
    Tackad
    88 gånger
    Vilket system har du formaterat disken i?
    Alla frågor/problem som ni har angående servern kan ni ställa till mig via pm. Övriga frågor ska ställas i forumet under respektive avdelning.

  8. #8
    Disken är initrerad/formaterad med hjälp av gemini i blue panel som man ska göra. Den har aldrig använts till något annat än dreamboxen.En samsung 250gb. Nu har jag ubuntu 11.04 installerat vid sidan av vista på min laptop. Blev positivt överraskad av hur bra det flyter faktiskt. Nu återstår att se om disken går att känna igen via ubuntu 11.04? Väntar på hdd kabinetten.

  9. #9
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Apr 2008
    Inlägg
    340
    Tackad
    11 gånger
    Samma hårddisk i Windows och Linux
    http://www.fs-driver.org/

    Hårddisken behöver formateras med växeln -i 128
    Svarar på PM i frågor som är av allmänt intresse och borde ställts i forumet: Nej

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss