Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Nybörjarfråga ang Satellitsökning

  1. #1
    Medlem
    Reg.datum
    May 2011
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    115
    Tackad
    9 gånger

    Wink Nybörjarfråga ang Satellitsökning

    Hejsan!


    Hade tänk att köpa 2st LNB till för att ta in FTA-kanaler på Astra och Hotbird, och nu till min fråga.

    Ser att det finns 4st Astra på 19,2 grader (Astra 1H, Astra 1KR, Astra 1L och Astra 1M) Om jag gör en sökning på 19,2 grader, kan jag få in alla Astra-satelliterna på samma LNB eller hur funkar det?

    Likadant med Hotbird då det finns 3st Hotbird 6/8/9 på 13 grader. får jag in alla tre på samma LNB?


    Tack på förhand, Alexander

  2. #2
    Donator
    Reg.datum
    Jan 2010
    Inlägg
    76
    Tackad
    1 gånger
    Japp det ska gå bra. LNBt kommer "tro" att det bara är en satellit.
    De olika satelliterna sänder inte kanaler på samma frekvenser, så det ska inte bli några krockar.
    Rätta mig gärna om jag har fel.

    /Viktor

  3. #3
    Medlem
    Reg.datum
    May 2011
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    115
    Tackad
    9 gånger
    Tack så hemskt mycket!

    Var nära o tro att jag skulle behöva 6 LNB's...

    Rätta gärna eller lägg gärna till något som kan underlätta!

  4. #4
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Det är som viktorw säger. Det räcker med ett LNB för varje satellitposition du vill ta emot. T.ex. 19,2 grader öst är en position, där finns det några Astra-satelliter precis som du säger. Du får in alla med samma LNB.
    Likadant på 13 grader öst, där Hotbird satelliterna finns. Du får in alla med samma LNB.

    Så kortfattat kan man säga att det räcker med ett LNB för att ta emot alla satelliter på samma position (gradtal).
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  5. #5
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Apr 2010
    Inlägg
    1 726
    Tackad
    105 gånger
    ASTRA19 är en riktigt stark sändande satellit. Råkar du ha tillgång till en satellitmottagare för analoga sädningar, anslut den och ställ in en frekvens för de analoga (satellit)sändningarna från ASTRA19 (frekvenser och andra parametrar finns här: www.lyngsat.com ; Välj sedan Europa och till sist ASTRA 19. Även med att ta emot digitala signaler är det hyfsat "enkelt" att hitta ASTRA.

    HOTBIRD sänder lite svagare. men LNBt skall hamna ungefär mitt emellan ASTRA19 och ASTRA5 (tidigare känd som SIRIUS)

  6. #6
    Medlem
    Reg.datum
    May 2011
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    115
    Tackad
    9 gånger
    Citat Ursprungligen postat av Schwede30 Visa inlägg
    ASTRA19 är en riktigt stark sändande satellit. Råkar du ha tillgång till en satellitmottagare för analoga sädningar, anslut den och ställ in en frekvens för de analoga (satellit)sändningarna från ASTRA19 (frekvenser och andra parametrar finns här: www.lyngsat.com ; Välj sedan Europa och till sist ASTRA 19. Även med att ta emot digitala signaler är det hyfsat "enkelt" att hitta ASTRA.


    HOTBIRD sänder lite svagare. men LNBt skall hamna ungefär mitt emellan ASTRA19 och ASTRA5 (tidigare känd som SIRIUS)

    Tack för informationen!
    Nej tyvärr så har jag en Dreambox (förmodar att det inte fungerar då) men tack för tipset!
    Är det fler kanaler analogt än digitalt?

    Bor i Malmö och använder en Triax 88 och ska köpa 2 nya LNBS.. Tror ni att jag kan få in Hotbird även om den är svagare?

    MVH
    Senast redigerad av AlexanderI den 2011-05-15 klockan 12:53.

  7. #7
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Apr 2010
    Inlägg
    1 726
    Tackad
    105 gånger
    Jag bor i akademiska ankdammen (Lund). En paraboldiameter större än 55 cm är nödvändig för att alla kanaler skall komma med. Har du en norden- eller europaparabol är det absolut inga problem.

    Vill du vara helt säker är häftiga LNB ett bra köp. Kolla till exempel in Megasat Diavolo hos Satellitproffsen eller på Internet.

  8. #8
    Medlem
    Reg.datum
    May 2011
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    115
    Tackad
    9 gånger
    Citat Ursprungligen postat av Schwede30 Visa inlägg
    Jag bor i akademiska ankdammen (Lund). En paraboldiameter större än 55 cm är nödvändig för att alla kanaler skall komma med. Har du en norden- eller europaparabol är det absolut inga problem.

    Vill du vara helt säker är häftiga LNB ett bra köp. Kolla till exempel in Megasat Diavolo hos Satellitproffsen eller på Internet.
    Okey!

    Har en Triax på 88 diameter så jag är nästan säker på att det komma fungera

    ..Söker efter en Twin LNB då jag förmodligen ska ha dubbla boxar i framtiden.

    MVH

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss