Sidan 2 av 5 FörstaFörsta 1234 ... SistaSista
Resultat 11 till 20 av 47

Ämne: Få igång stream på webinterface

  1. #11
    Medlem Dahlas avatar
    Reg.datum
    Apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    108
    Tackad
    2 gånger
    Jag förstår dig absolut.
    Men du måste erkänna att man måste sätta sig in lite mer i en linuxdator än i en windowsdator.
    Plug and play funkar inte fullt ut med samtliga enheter i en linuxburk.
    Vanligt folk som bara vill att det ska fungera utan att behöva lära sig är kanske inte helt lämpade för att köra linux?
    Jag tycker i och för sig (förmodligen precis som du) att personer som inte vill sätta sig in och lära sig kanske inte ska ha dreambox heller, men nu är verkligheten som den är...
    Och ja, jag håller med dig. Man bör kunna köpa en bärbar dator helt ren från OS, men det verkar vara omöjligt idag.

  2. #12
    Donator matkohs avatar
    Reg.datum
    May 2005
    Inlägg
    7 061
    Tackad
    310 gånger
    Hmmmm.

    Där håller jag inte med dig om att man måste sätta sig in lite mer för Linux, jag har fixat iordning X antal maskiner till allt från ungar på 5-6 år till pensionärer på 75 år och ALLA har klarat av att använda datorn utan problem. Jag har knappt haft ett enda supportsamtal.

    Och med att "fixa" iordning menar jag helt enkelkt grundinstallerat Ubuntu.

    Skillnaden från att gå från W# till Linux (Ubuntu) är ungefär lika stort som mellan XP & Win7.
    VVSMF (VågaVägraSmåMjukaFönster)
    Linux rules!

    VU+ Solo 4K, VU+ Solo2, 2* VU+ Solo Se, 4* VU+ Zero

  3. #13
    Citat Ursprungligen postat av Dahla Visa inlägg
    bulle: Hur gör du för att starta streamen?
    Klickar på Web-x-TV? Eller går du någon annan väg?
    Jag trycker på VLC knappen :P

  4. #14
    Medlem Dahlas avatar
    Reg.datum
    Apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    108
    Tackad
    2 gånger
    Testa med att spara filen när du tryckt på VLC-knappen.
    Öppna den med textredigerare, ändra till ditt externa ip, spara med kanalens namn och kör igång i VLC. Det bör funka. Sen sparar du en fil per kanal du vill kunna spela.

  5. #15
    Citat Ursprungligen postat av Dahla Visa inlägg
    Testa med att spara filen när du tryckt på VLC-knappen.
    Öppna den med textredigerare, ändra till ditt externa ip, spara med kanalens namn och kör igång i VLC. Det bör funka. Sen sparar du en fil per kanal du vill kunna spela.
    Jo jag tänkte på detta också men det måste ju finnas någon permanent lösning? Borde vara ett ganska vanligt nybörjarfel eftersom jag inte gjort några nätverksinställningar förutom de som står under nätverk på http://www.comhit.net/showthread.php...guide+dreambox

    Tycker också det låter väldigt konstigt att felet skulle ligga på datan...

    db.jpg

  6. #16
    Medlem Dahlas avatar
    Reg.datum
    Apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    108
    Tackad
    2 gånger
    Lösningen är permanent. Du sparar filen med kanalens namn på datorn och nästa gång du vill titta på den kanalen dubbelklickar du bara på filen.
    Vill du ha en annan lösning så får du nog gå en annan väg, typ Air Video.
    Testa annars att klicka på web-x-tv ute till vänster. Har dock inte testat den själv.

  7. #17
    Citat Ursprungligen postat av Dahla Visa inlägg
    Lösningen är permanent. Du sparar filen med kanalens namn på datorn och nästa gång du vill titta på den kanalen dubbelklickar du bara på filen.
    Vill du ha en annan lösning så får du nog gå en annan väg, typ Air Video.
    Testa annars att klicka på web-x-tv ute till vänster. Har dock inte testat den själv.
    Verkar vara ganska omständigt. En fil för varje kanal på varje dator?

    Jag fattar inte.. är det INGEN annan som sett något liknande innan? Du menar alltså att första gången man startar en dreambox så står det externa ip:et där jag har ringat in?

  8. #18
    Donator matkohs avatar
    Reg.datum
    May 2005
    Inlägg
    7 061
    Tackad
    310 gånger
    Hmmm.

    Har du provat med en annan dator (operativ), olika Webbläsare (firefox, chrome, opera...) ???
    VVSMF (VågaVägraSmåMjukaFönster)
    Linux rules!

    VU+ Solo 4K, VU+ Solo2, 2* VU+ Solo Se, 4* VU+ Zero

  9. #19
    Citat Ursprungligen postat av matkoh Visa inlägg
    Hmmm.

    Har du provat med en annan dator (operativ), olika Webbläsare (firefox, chrome, opera...) ???
    Jo det skulle jag kanske kunna göra men jag fattar inte, vad skulle det spela för roll om addressen är fel? Jag menar, hur ska man kunna ansluta till min dreambox utanför nätverket med en lokal ipadress?

  10. #20
    Medlem Dahlas avatar
    Reg.datum
    Apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    108
    Tackad
    2 gånger
    Hur menar du med boxens externa ip?
    Boxen har bara ett ip och det är internt på ditt nätverk.
    Sedan kan du ställa din router till att hänvisa ditt externa nätverk till boxen, men boxen har ingen aning om vad ditt externa ip är.
    Har du fast ip från din leverantör?
    Om inte, så får du lägga in en no-ip server på en dator som du har igång hemma, så du har en fast namn-adress till ditt dynamiska ip.
    Sedan får du alltså ändra i routern så att rätt port styrs till din box.

    Men det finns guider för att streama från boxen till annan dator på internet.
    Har du testat att följa någon av dessa?
    Senast redigerad av Dahla den 2011-05-24 klockan 15:46.

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss