Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Textning och språk

  1. #1

    Textning och språk

    Hej
    Nybörjare här som inte riktigt vet vad jag gör.
    Har en Dm800hd clone, med Newnigma2-Release-2010-01-10, som inte fungerar med svensk textning på alla kanaler, dessutom får jag inte engelska som originalljud på engelska kanalerna (Canal Digital). Under menyn på audioknappen finns helt enkelt inte svenska som alternativ.
    Hur gör jag? Är det ngn språkfil som jag måste pyssla med eller byta ut?

  2. #2
    Donator matkohs avatar
    Reg.datum
    May 2005
    Inlägg
    7 061
    Tackad
    310 gånger
    Hmmmm.

    Installera 2sub så får du svensk text, sedan för att få svensk språkmodul så måste den oxå installeras via lämplig plugin. Vet ej hur Newenigma hanterar det.
    VVSMF (VågaVägraSmåMjukaFönster)
    Linux rules!

    VU+ Solo 4K, VU+ Solo2, 2* VU+ Solo Se, 4* VU+ Zero

  3. #3
    Tack för snabbt svar , men jag har ingen aning om hur man installerar "2sub" (var hittar man den?) och sen vidare "lämplig plugin" ??

  4. #4
    Donator matkohs avatar
    Reg.datum
    May 2005
    Inlägg
    7 061
    Tackad
    310 gånger
    Hmmmm.

    Har du provat med "www.google.com"

    FTP -> / tmp
    därefter telnet till boxen & kör: ipkg install /tmp/2sub....
    VVSMF (VågaVägraSmåMjukaFönster)
    Linux rules!

    VU+ Solo 4K, VU+ Solo2, 2* VU+ Solo Se, 4* VU+ Zero

  5. #5
    Hittade med google: 2sub_3.01.00-r0_mipsel.ipk la den i temp mappen och installerade via fjärren.
    Installationen såg ut att gå bra men avslutades med "1 fel"...
    Startat om boxen, inget nytt, -bara engelska i menyn under "audio"..

  6. #6
    Donator matkohs avatar
    Reg.datum
    May 2005
    Inlägg
    7 061
    Tackad
    310 gånger
    Hmmm

    2sub är som det låter "subtitles" dvs. svensk textning på filmkanalerna, för att få svenska i menyerna så måste du installera en språkmodul, men hur man gör det i NewEnigma, får du ta reda på. Har man valt en sådan "udda" image så måste man lära sig den själv oxå. Installera ex. Gemini så får du snabbt svar på dina frågor då de flesta verkar använda GP.
    VVSMF (VågaVägraSmåMjukaFönster)
    Linux rules!

    VU+ Solo 4K, VU+ Solo2, 2* VU+ Solo Se, 4* VU+ Zero

  7. #7
    OK
    Jag har flera andra originalboxar som jag har GP på (tyckte det var krångligt med GP innan allt fungerade).
    Eftersom denna 800hd-box är en clone fick jag för mig att det var bäst med newnigma2 (dessutom är cccam, EMU osv redan förinstallerat).
    Sagt o gjort började jag pilla med min clone, allt brakade ihop (CA Error problem), läste och testade enligt annan tråd.
    Fick igång den med en ny bootloader: Second Stage Loader BUILD #75, built 20091005 (och newnigma2)
    Om jag nu skall byta tillbaka till GP vilken av alla 19 st som finns i filarkivet skall jag då välja? Jag blir helt snurrig..

  8. #8
    Donator matkohs avatar
    Reg.datum
    May 2005
    Inlägg
    7 061
    Tackad
    310 gånger
    Hmmmm.
    INGEN av de som finns i filarkivet funkar på en clon. Du måste ladda ner en som är anpassad efter ditt sim (2.01, ferrari osv). Som sagt google is your friend.
    VVSMF (VågaVägraSmåMjukaFönster)
    Linux rules!

    VU+ Solo 4K, VU+ Solo2, 2* VU+ Solo Se, 4* VU+ Zero

  9. #9
    Medlem
    Reg.datum
    Sep 2008
    Inlägg
    78
    Tackad
    3 gånger
    Newnigma har inbyggd svensk textning. Är verkligen menyerna på svenska när ny trycker på meny knappen? 2sub ska du aktadig för om du inte måste ha det, belastar CPUn massor

  10. #10
    Vadå "udda"?
    Har jag missat ngt?
    Efter det att alla cams försvann från GP, så la jag in newenigma2 och vipps hade man allt redan förinstallerat ALLT fungerade (CD +viasat) helt perfekt.
    Mitt problem numera är att jag har en CLONE som jag vill ha att fungera, allt fungerade i min clone med newenigma2, UTOM språk och textning på lite engelskspråkiga kanaler, vad skall jag göra????

    Citat Ursprungligen postat av matkoh Visa inlägg
    Hmmm

    2sub är som det låter "subtitles" dvs. svensk textning på filmkanalerna, för att få svenska i menyerna så måste du installera en språkmodul, men hur man gör det i NewEnigma, får du ta reda på. Har man valt en sådan "udda" image så måste man lära sig den själv oxå. Installera ex. Gemini så får du snabbt svar på dina frågor då de flesta verkar använda GP.

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss