Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 22

Ämne: Bildstörning vid kanalbyte av HD-kanaler

  1. #1
    Medlem
    Reg.datum
    Apr 2006
    Ort
    Grödinge
    Inlägg
    144
    Tackad
    2 gånger

    Bildstörning vid kanalbyte av HD-kanaler

    Sedan en tid tillbaka upptäckte jag ett problem som retar och irriterar mig m.fl i familjen.
    Jag har mina DM8000HD på övervåning och en på nedervåning. När någon skiftar någon HD kanal (fram och tillbaka) oavsett om den är kodad eller okodad så störs den box som är på övervåningen om någon samtidigt tittar på en HD kanal på nedervåningens box och samma sak det omvända. Samma problem uppstår om man tittar på en box och vill samtidigt spela in en HD kanal på samma box och sedan bläddra med kanalväljaren och tittar på samma HD kanal eller någon annan HD kanal så uppkommer störningen. Själva bildstörningen sker bara kort (några sekunder) vid själva kanalskiftet och sedan om man inte skiftar längre uppstår ingen bildstörning.

    Man kan ju konstatera att man får inpelningen sabbad om det är en HD-kanal som inspelning sker på om någon samtidigt ändrar och tittar på en HD-kanal samtidigt på vilken som helst av boxarna. Om ingen ändrar något på någon av boxarna blir inspelningen perfekt mao utan bildstörning.

    Jag kan inte tolka detta med annat än att problemet ligger på något sätt i SPAUN switcharna eller i MPEG4 dekodern. Kan vara att jag har långa kablar mellan parabol och mottagare men eftersom jag har bra kvalitet på koaxkabel och har även testat med linjeförstärkare så tror jag inte på det spåret. Eftersom problemet inte uppkommer med standardkanaler så faller långa kablar bort.

    Kanalbyte med standardkanaler har inte samma problem alls mao ingen bildstörning alls. Problemet gäller på HD-kanaler oavsett kodade eller okodade. Vilken satellite har ingen betydelse.

    Att mitt problem uppdagas nu beror på att jag lagt in HD kanaler i mina favoriter på bägge boxarna. Ex så finns numera SVT1HD, SVT2HD och TV4HD. Fria HD-kanaler från Astra 19 och Astra 28 ligger också med i favoritlistan och där uppstår samma problem. Eftersom jag tittar mest på Canal Digital så märks problemet mest där med deras kodade HD kanaler.

    Har någon något tips på detta problem? Byta till 8-1 DiseqC switchar eller ändra något i min DiseqC koppling eller inställningar i box? Jag har förstås labbat lite med inställningarna i mina dreamboxar men tyvärr med inget bra resultat. Jag har också skiftat LNB till andra fabrikat men ingen förändring. Eftersom jag har SPAUN DiseqC switchar har jag inte skiftat dessa. Jag har även testat med andra image men med samma negativa resultat. I övrigt fungerar boxarna utmärkt och alla kanaler fungerar att titta på, på bägge boxar.

    Vet inte vad jag ska göra i detta läge. Har försökt få svar i olika forum men har inte kunnat hitta något inlägg med samma problem. Problemet att utrycka problemet på rätt sätt har avskräckt mig att lägga in ett inlägg.

    Denna utrustning jag har jag i dagsläget.

    2 st DM8000HD med dubbla DVB-S2 tuners och inbyggd HDD
    1 st T90 Toriodal
    6 st Quad LNB MTI AK 54-XT2N High Line
    1 st Octo LNB Smart Titanium (Thor)
    Spaun Switchar SPAUN SUR 420 och SAR 411
    Thor, Sirius, Hotbird 13, Astra 19, Astra 23, Astra 28 och Turksat 42
    Image: CVS Gemini

    Avstånd mellan parabol och mottagare är ca 40 m. Har bra signal på bägge boxarna

    Det kanske är så att alla har samma problem om de testar. Tacksam för tips från någon som haft eller har samma problem.
    Senast redigerad av perahl1 den 2011-07-18 klockan 10:21.

  2. #2
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Apr 2010
    Inlägg
    1 726
    Tackad
    105 gånger
    Har du väljordade kablar och ok kontakter?

  3. #3
    Medlem
    Reg.datum
    Apr 2006
    Ort
    Grödinge
    Inlägg
    144
    Tackad
    2 gånger
    Har tidigare gått igenom alla kontakter och mätt kablar etc. Vad menar du med väljordade kablar? Mina är dubbellskärmade med strumpa och folie men själva galvaniska jordningen sker ju via boxen där F-kontakterna är anslutna. Någon direkt annan jordning har jag inte.

  4. #4
    Donator matkohs avatar
    Reg.datum
    May 2005
    Inlägg
    7 061
    Tackad
    310 gånger
    Hmmmm

    Ett hett tips kan vara att prova vända på strömkabeln till en av boxarna för att få rätt mellan fas & nolla.
    VVSMF (VågaVägraSmåMjukaFönster)
    Linux rules!

    VU+ Solo 4K, VU+ Solo2, 2* VU+ Solo Se, 4* VU+ Zero

  5. #5
    Medlem
    Reg.datum
    Apr 2006
    Ort
    Grödinge
    Inlägg
    144
    Tackad
    2 gånger
    Tack för tipset. Har testat och vända på stickproppar men med tyvärr samma resultat. En bra tanke och test men om det var nolla och fas då borde störningen ske även då jag skiftar standardkanaler. På något sätt stör boxarna varandra och de dubbla tuners stör varandra på varje box och därför kunde nolla och fas vara en gemensam nämnare. Det är något med HD kanaler som är gemensamt antingen MPEG4 dekordern eller DiseqC switcharna. Har du testat själv om du har dubbla tuners i din Dreambox att spela in en HD kanal och samtidigt ändra någon HD kanal fram och tillbaka som du tittar på under inspelning? Du kanske har samma problem och är det så finns problemet i Dreamboxen.

  6. #6
    Donator matkohs avatar
    Reg.datum
    May 2005
    Inlägg
    7 061
    Tackad
    310 gånger
    Hmmm.

    Nix det problemet har inte jag upplevt. Kör med Sirius, Thor, Hotbird & Astra på ena ingången och bara sirius + thor på den andra.
    VVSMF (VågaVägraSmåMjukaFönster)
    Linux rules!

    VU+ Solo 4K, VU+ Solo2, 2* VU+ Solo Se, 4* VU+ Zero

  7. #7
    Medlem
    Reg.datum
    Apr 2006
    Ort
    Grödinge
    Inlägg
    144
    Tackad
    2 gånger
    Nej, har inte testat det utan jag har angett i antenninställningar på bägge boxarna att tuner 2 ska vara samma som tuner 1 och därmed är identiskt lika och samma satelliter. Är det inte så det är tänkt? Ska testa och lägga in som du föreslog. Tack igen för nytt tips.

  8. #8
    Donator matkohs avatar
    Reg.datum
    May 2005
    Inlägg
    7 061
    Tackad
    310 gånger
    Hmmmm.

    Jag har 2 tallrikar med olika antal LNB som jag kopplat med en kabel från varje potta till min 8000
    VVSMF (VågaVägraSmåMjukaFönster)
    Linux rules!

    VU+ Solo 4K, VU+ Solo2, 2* VU+ Solo Se, 4* VU+ Zero

  9. #9
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Apr 2010
    Inlägg
    1 726
    Tackad
    105 gånger
    Hade du haft billiga kablar skulle det vara troligt att det var det som var felet; dubbeljordade kablar innebär att det inte är de som är felet.

  10. #10
    Medlem
    Reg.datum
    Apr 2006
    Ort
    Grödinge
    Inlägg
    144
    Tackad
    2 gånger
    Har nu testat och ställa in som du föreslog och tyvärr med samma resultat. Tror att du har ett annat läge än jag med bara en tallrik och 7 st LNB där 6 st är Quad LNB och ett är ett Octo LNB. Allt är kopplat ihop med 8 st SPAUN DiseqC switchar. 4 st är DiseqC 1,1 och 4 st är DiseqC 1,0 och är kopplade enligt ett givet mönster. Från parabolen kommer 4 st koaxkablar till mina boxar. Allt fungerar men det är störningen som är problemet.

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss