Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Dreambox 500C - skalar bort för mycket av bilden?

  1. #1

    Dreambox 500C - skalar bort för mycket av bilden?

    Hej på er!

    Jag har en Dreambox 500c som fungerar kanon.
    Det finns dock en grej som jag kan bli lite smått irriterad på.

    Jag använder mig av 16:9 via en komposit/a-v kabelanslutning till min LG 42LD450N.
    När jag tittar på tv så märker jag att den skalar bort för mycket på sidorna.

    Det vill säga att kanalens logga hamnar för långt till den högra kanten, exempelvis Viasat Motor som jag bifogat bild på.
    Jag har lekt en hel del med inställningarna på Dreamboxen samt TV'n utan att lyckas.

    Notera att jag enbart har problem med Dreambox som källa. Dator och andra enheter skalar inte alls bort bilden på samma sätt så därför är jag relativt säker på att det har med Dreamboxen att göra.

    Har ni några idéer?
    Tacksam för alla tips!

    Länk: http://imageshack.us/photo/my-images/16/bild11cx.jpg/

  2. #2
    ComHit Crew Minimes avatar
    Reg.datum
    Jul 2007
    Inlägg
    2 267
    Tackad
    247 gånger
    Man brukar få leka lite med A/V inställningarna, i bland hamnar tv och dreambox i konflikt över vem som ska bestämma över hur bilden ska skalas...
    Asus EeeBox Slackware 64 15.0 - OSCam Build 10611 - Omnikey 3121
    Asus EeeBox Slackware 64 15.0 - Kodi 20.2
    Raspberry Pi 4 Slackware Arm 15.0 - Kodi 20.2
    Miraclebox Premium Twin HD - Openvix 5.2.040 - OSCam r11532 - (Neotion CI+ CA-modul)
    Sharp Aquos 40" LED-TV LC-40LE600S

  3. #3
    Jag har lekt som en tok och ändå ej lyckats.
    Jag har testat varenda inställning under Audio och video samt ändrat för fullt på TVn.

    Vad beror problemet på egentligen?

  4. #4
    Donator matkohs avatar
    Reg.datum
    May 2005
    Inlägg
    7 061
    Tackad
    310 gånger
    Hmmmm.

    Troligen så är din udda TV inte kompatibel med Dreambox. Mina 8 dreamboxar & TVapparater har inte någon det problemet som du pratar om.
    VVSMF (VågaVägraSmåMjukaFönster)
    Linux rules!

    VU+ Solo 4K, VU+ Solo2, 2* VU+ Solo Se, 4* VU+ Zero

  5. #5
    Jag _tror_ även att det här bara gäller vissa kanaler.
    Kanal5 tycker jag ser bra ut med mycket space från loggan till kanten på TV'n.

    Föder detta någon idé?

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss