Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 13

Ämne: Bildinställningar i dreambox?

  1. #1

    Bildinställningar i dreambox?

    Har en dreambox dm500HD inställningar för bilden? Hittar inget i menyerna. Jag har ställt och mixtrat med tv inställningarna men då jag ser på gratiskanalerna i marksända så är bilden helt annorlunda justerad jämfört med genom dreamboxen.

  2. #2
    Donator matkohs avatar
    Reg.datum
    May 2005
    Inlägg
    7 061
    Tackad
    310 gånger
    Hmmmm.

    Och som vanligt: Vilken image, cam, kort osv.
    VVSMF (VågaVägraSmåMjukaFönster)
    Linux rules!

    VU+ Solo 4K, VU+ Solo2, 2* VU+ Solo Se, 4* VU+ Zero

  3. #3
    Hmmmm.

    Och som vanligt: Vilken image, cam, kort osv.
    Jag har Newnigma2

  4. #4
    Har ikväll försökt se hockey på tv´n men det är i princip omöjligt. Isen blir självlysande och linjer och reklam på den får en "glow" effekt, om ni sysslat med bildredigering vet ni ungefär hur det blir. Aftonbladets logga lyser ljusrosa och målgården lyser babyblått, pucken ser man nästan inte.

    Det är samma på vit text, reklam med ljusa bakgrunder mm. Har konstaterat att det hör till Dreamboxen då det inte ser likadant ut på marksända gratiskanalerna.

    Har som sagt Newnigma2, Mgcam-1.35, kör med hdmi kabel till tv´n. Har letat i menyerna om det är någon funktion att slå på/av men hittar inget.

    Någon med liknande problem eller vet var felet ligger?

  5. #5
    Seniormedlem bpls avatar
    Reg.datum
    Feb 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    870
    Tackad
    23 gånger
    Felet är i din TV. Ställ in bilden för HDMI ingången på din TV.
    | DM500S - OpenPLi | T55 - 0.8W 4.8E 13E 19.2E |

    BLACK AT HEART!

  6. #6
    Felet är i din TV. Ställ in bilden för HDMI ingången på din TV.
    Det är i hdmi ingången (dreambox) jag mixtrar med tv inställningarna. DVD´n går också på hdmi men inga problem med den.

    Hur ställa för just dreamboxens hdmi vet jag inte?!

  7. #7
    Seniormedlem bpls avatar
    Reg.datum
    Feb 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    870
    Tackad
    23 gånger
    Är det samma HDMI ingång för DVD och DM? På min TV ställer man in bilden för varje ingång separat.
    | DM500S - OpenPLi | T55 - 0.8W 4.8E 13E 19.2E |

    BLACK AT HEART!

  8. #8
    Jag kan inte hitta någon inställning för vardera ingång iaf. Har en panasonic th-d42ps81.

    Byta image? Vad är bästa imagen för en DM500HD?

  9. #9
    Seniormedlem bpls avatar
    Reg.datum
    Feb 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    870
    Tackad
    23 gånger
    Vilken image du kör spelar ingen roll. Välj en ny image som har nyaste drivrutiner och bootloader. Drivrutinerna styr hur bilden ser ut och det är samma drivrutiner i alla nya images = samma bildkvalitet på alla images.

    Om du har installerat videoenhancement pluginet, avinstallera det eller återställ till standard inställningar. Om detta är felinställt kan bilden se ut som du beskriver. Då du har en Panasonic plasma som har bra bild by deafult behövs inte detta plugin.

    På min TV växlar jag till den ingången som jag vill ställa in bilden för, borde vara samma på din Panasonic.

    Om du vill byta image kan jag rekommendera EDG-Nemesis 2.3: http://www.file-upload.net/download-...-093-.zip.html För att ladda ner softcam online behövs denna: http://www.sat-universe.com/attachme...5&d=1297977292 som packas upp och FTP:as till /etc

    Om du vill ha ett über snyggt skin till så kan jag ladda upp det här om du vill
    Senast redigerad av bpl den 2011-09-17 klockan 12:07.
    | DM500S - OpenPLi | T55 - 0.8W 4.8E 13E 19.2E |

    BLACK AT HEART!

  10. #10
    Citat Ursprungligen postat av bpl Visa inlägg
    Vilken image du kör spelar ingen roll. Välj en ny image som har nyaste drivrutiner och bootloader. Drivrutinerna styr hur bilden ser ut och det är samma drivrutiner i alla nya images = samma bildkvalitet på alla images.

    Om du har installerat videoenhancement pluginet, avinstallera det eller återställ till standard inställningar. Om detta är felinställt kan bilden se ut som du beskriver. Då du har en Panasonic plasma som har bra bild by deafult behövs inte detta plugin.

    På min TV växlar jag till den ingången som jag vill ställa in bilden för, borde vara samma på din Panasonic.

    Om du vill byta image kan jag rekommendera EDG-Nemesis 2.3: http://www.file-upload.net/download-...-093-.zip.html För att ladda ner softcam online behövs denna: http://www.sat-universe.com/attachme...5&d=1297977292 som packas upp och FTP:as till /etc

    Om du vill ha ett über snyggt skin till så kan jag ladda upp det här om du vill
    Tack för svaret, ska prova flasha om med samma image(newnigma2) för att utesluta den. Ska också prova gemini och den du länkar till för att se skillnaderna mellan dem om inte annat.

    Angående ingångarna, det är för just hdmi ingången till boxen jag justerar men blir inte av med dessa effekter. Då jag ändrar till tv ingången dvs inbyggda digitalboxen med marksända gratiskanalerna har den inte dessa effekter. Har även haft en orginalbox på den hdmi ingång jag använder och den hade inte denna effekt heller. Hittar inget som bekräftar att det är för just valda ingång man justerar inställningarna och tycker inte jag märker att det är för just den specifika som inställningarna enbart används.

    Kan jag alltså utesluta att det i imagen finns någon inställning som felinställt gör att det blir denna effekt? Jag vet inte vad, inverterar, fel upplösning mm.

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss