Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Dm 500 som fryser och hänger sig och SNR som droppar.

  1. #1

    Dm 500 som fryser och hänger sig och SNR som droppar.

    Problem med en dm500-c som fryser.
    Hejsan, detta blir min första post på detta excellenta forum.

    Har verkligen försökt läsa mig till att lösa mitt problem, men jag går barabet hela tiden så nu undrar jag om
    det finns någon vänlig själ här som kan hjälpa mig!?

    Jo, jag har stora problem med att min Dreambox hänger sig (en dm 500-c Original) , det som händer är att bilden
    fryser och att boxen hänger sig.

    Oftast så är det bilden som fryser och då går det att byta kanal och sedan byta tillbaka till den kanalen man
    nyss tittade på så får man riktig bild igen.

    Men det händer också att boxen hänger sig så att boxen inte svara på knapptryckningar och man måste
    göra en reset på boxen genom att dra ut strömsladden.

    Detta kan ske helt slumpartat ibland så fryser boxen 2-3ggr på lika många minuter och boxen hänger
    sig 2-3 ggr/dygn och ibland kan det gå en hel kväll utan att varken bilden fryser eller boxen hänger sig alls.

    Jag undrar förstås vad som kan vara galet!?

    Jag har testat flashat om boxen med diverse images såsom Open Pli, Pli Jade2 ,3, Gemeni mm..
    Men boxen bara fortsätter att strula.

    Har även testat att byta router, testat köra kabelmodemet direkt till boxen, testat byta nätadapter, har tom
    testat UPS matat boxen utan lyckat resultat,problemen kvarstår.

    Kör med fast nätverk till boxen, alltså ingen WiFi och kör med Evocamd.


    Boxen hänger sig på både fria och kodade kanaler så jag tror inte det har med nätverket att göra!
    En sak som jag dock nu har noterat är att varje gång boxen hänger sig så ser man på den översta Inforutan att SNR har droppat ner till 60-65% när jag normalt har en SNR på 95%.

    Så jag misstänker att det är signalen in till boxen som spökar.

    Jag måste köra med antennförstärkare, för utan den så klarar inte boxen att söka in de fria kanalerna
    (SVT1, SVT2, TV4 mm..) Och har länge undrat om denna antennförstärkare kan vara boven i dramat?

    Jag kör med en gammal men fabriksgjord antennkabel ifrån ComHem uttaget till boxen, kabeln är ca 10m lång,
    har kikat runt lite och många menar att kabelns kvalité har stor betydelse!?

    Finns det hopp, vad tror ni?

  2. #2
    Jag bumpar, är det verkligen ingen som kan bidra med något?

    mvh

  3. #3
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Är din Dreambox gammal? Det kan ju hända att tunern är på väg att ge upp.
    Blir den varm? Prova att ställa den mer luftigt ev. fixa en fläkt som blåser på den. Skruva av locket så att den ventilerar bättre.
    Kan du tillfälligt för att prova ansluta den till ComHem uttaget med en så kort kabel som möjligt för att kolla om 10m kabeln spökar?
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  4. #4
    Donator matkohs avatar
    Reg.datum
    May 2005
    Inlägg
    7 061
    Tackad
    310 gånger
    Hmmm.

    Testa med en annan PSU?
    VVSMF (VågaVägraSmåMjukaFönster)
    Linux rules!

    VU+ Solo 4K, VU+ Solo2, 2* VU+ Solo Se, 4* VU+ Zero

  5. #5
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Jul 2007
    Inlägg
    223
    Tackad
    2 gånger
    power eller installera om den, hade problem med min 500 på liknande sätt, ena gången power andra mjukvara.
    om det är tunnern går det avgöra om det är på kanaler som ligger på vissa transponders

  6. #6
    Tackar för svaren. Uppskattas!

    Ja boxen har nog ett par år på nacken, 3-4år är den nog!

    Ska testa installera en liten chassifläkt till den och se om det blir bättre.
    Köpt en ny anntenkabel, click-tronic high ends 7.5m, dock med sparsamt resultat, känns som "hängningarna" blir något mindre frekvent, men dom är ändå kvar.

    Dock får jag inte en del kanaler utan annten-förstärkare (Svt, tv4 mm) Så jag måste ha uttaget sist på slingan i huset, någon som vet om man kan kräva av ComHem att fixa en starkare signal?

    Kör OpenPli, senaste! Men funderar på installera PLiJade maxvar då jag har läst någonstans att denna uppfattas som den stabilaste imagen, kan någon bekräfta detta?

    Ha det gött därute!

    Mvh

  7. #7
    Boven i dramat var antennsladden, köpte en kabel av hög kvalité ´Click tronic´ på Kjell&co sen var 9/10 hängningar borta.

Liknande ämnen

  1. DB500HD som hänger sig
    Av bengthan i forum Dreambox
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2012-01-17, 21:49
  2. Bilden fryser sig då och då.
    Av barca007 i forum Dreambox
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-11-24, 20:49
  3. DM800 som hänger sig
    Av fright i forum Dreambox
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-10-17, 21:24
  4. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2004-03-15, 20:08

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss